زندان زنان توسط زنان اداره شود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 20:54

زندان زنان توسط زنان اداره شود

شماره: 14849
Aa Aa

او گفته بسیاری از مسائل حقوقی زنان با روش‌هایی چون میانجی‌گری و صلح و سازش و حل اختلافات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی قابل حل و فصل است.

محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران؛
زندان زنان توسط زنان اداره شود

محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران در دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت:

برخورداری از یک جامعه سالم و مترقی و متمدن بدون داشتن یک خانواده سالم و مترقی و متمدن که از ارزش‌های انسانی برخوردار است امری غیرممکن یا بسیار دشوار است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، وی اظهار کرد:

هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین ایثار، عاطفه و نقشی را که او در تربیت فرزند و آرامش‌بخشی به خانواده ایفا می‌کند بگیرد. یکی از موضوعات مغفول‌مانده، جایگاه واقعی زنان است که گاهی اوقات به‌دلیل نگاه جزئی به حقوق زنان مورد خدشه قرار می‌گیرد.

او خواستار ارائه گزارشی درباره روند اجرای منشور حقوق و مسئولیت زنان مصوب سال 83 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و عوامل احتمالی عدم اجرای آن شد.

رئیس دستگاه قضا توجه به مسائل زندانیان زن و خصوصاً مادران زندانی و توجه به اولویت اصلاح و تربیت آنها را  مهم دانست و گفت:

یکی از مسائل مهمتر در کاهش جمعیت کیفری زنان کاهش جرم‌انگاری است. در دهه‌های گذشته برای بسیاری از تخلفات جرم‌انگاری شد و برای آنها مجازات حبس و آن هم حبس‌های سنگین و طویل‌المدت در نظر گرفته شد که قطعاً این مسئله باعث افزایش پرونده‌های قضائی و تراکم جمعیت کیفری کشور می‌شود. وقتی جمعیت کیفری افزایش یابد روند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی شده و امکان طبقه‌بندی و ارائه خدمات کیفی و روند اصلاح و تربیت دشوار می‌شود. این فرایند پیچیده و طولانی باعث می‌شود که همچنان شاهد تداوم مشکلات برای مردم باشیم.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد:

بسیاری از مسائل حقوقی زنان با روش‌هایی چون میانجی‌گری و صلح و سازش و حل اختلافات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی قابل حل و فصل است.

وی گفت:

اگر زندان زنان به گونه‌ای مستقل شود که همه امور آن توسط زنان اداره شود و از ظرفیت زنان در فرایند دادرسی نیز استفاده کنیم مسائل قضائی مربوط به زنان آسان‌تر و با آرامش بیشتری انجام می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان