سرنگونی ترامپ مشابه فرار شاه ایران است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 10:55

سرنگونی ترامپ مشابه فرار شاه ایران است

شماره: 12399
Aa Aa

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران می گوید اکنون در پایان این سه سال جنگ و خشونت و اقدامات تروریستی شاهد احیای اقتصاد ایران هستیم.

در جلسه هیات دولت ایران عنوان شد؛
سرنگونی ترامپ مشابه فرار شاه ایران است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت با بیان اینکه "امسال در ایام سالروز فرار شاه معدوم با یک حادثه‌ای شبیه آن حادثه در سطح دیگری از جهان مواجه هستیم" اظهارداشت:

آن روز در بیست و ششم دی ماه فرار آن مزدور، نمادی برای رسوایی و پایان استبداد و استعمار خارجی در ایران بود و امروز هم با یک پدیده کم نظیری از سقوط یک مستبد دیگر در آمریکا مواجه هستیم و آنجا هم امروز بحث پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید نیست در آنجا هم امروز یک سقوطی همراه با سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید را شاهد هستیم.

به گزارش اسپادانا خبر، روحانی گفت:

مردم عزیز و صبور ما طی سه سال گذشته در برابر این تروریست بزرگ تاریخ مقاومت کردند و علیرغم اینکه آنها می‌خواستند سه ماهه نظام را سرنگون کنند خودشان با رسوایی سرنگون شدند. آنها می‌خواستند زندگی مردم را به هم بریزند اما اکنون در پایان این سه سال جنگ و خشونت و اقدامات تروریستی، شاهد احیای اقتصاد کشورمان هستیم و امروز در پایان سال 99 شاهد یک حرکت باثبات در اقتصاد کشور هستیم و مردم یک افق روشن‌تری را در پیش چشم خود می‌بینند. همه این حقایق این واقعیت را به ما می‌گوید که سیاست فشار حداکثری و تروریزم اقتصادی آمریکا با شکست قطعی و حتمی مواجه هست. حالا غیر اینکه طراحان این سیاست هم در حال سرنگونی هستند و حیات سیاسی آنها برای همیشه تمام شده است یک رئیس جمهوری که فهم سیاسی نداشت، بر کشور مسلط شده بود و متاسفانه یک وزیر خارجه سفیه و یک مشاور امنیت ملی افراطی نادان هم در کنارش قرار گرفته بود و خودش هم که تفکرش تفکر تاجرمآبی و قماربازی بود و با این تفکر کار را پیش می‌برد و اکنون پایان کار آنها را دیدیم.

وی اظهارداشت: این خیلی مهم است در روزی که مردم ایران احساس پیروزی در برابر این فشار و این تروریزم را شاهد هستند مردم آمریکا شاهد یک شکست بزرگ در زندگی اجتماعی و سیاسی خودشان هستند، شاهد یک شکاف بزرگ در داخل آمریکا و آنچه که ما می‌گفتیم یک آدم قانون‌شکن وقتی نسبت به ملت‌های مظلوم و مستقل دنیا قانون‌شکنی می‌کند یک روزی نوبت خودِ ملت آمریکا هم فرامی‌رسد. کسی باور نمی‌کرد که این انسان قانون‌شکن نسبت به ملت خود، نسبت به امنیت خود، نسبت به مرکزی که مرکز قانون‌گذاری خودشان در کنگره می‌دانند آنجا هم دستور آشوب بدهد، آنجا هم مردم را علیه همان دموکراسی‌ که خودشان معتقد هستند در همان چارچوبی که معتقد هستند تحریک کند.

روحانی تصریح کرد: این مساله روشن شد که مسیر شکست قانون، مسیر زیر پا گذاشتن تعهدات و مسیر زیرپا گذاشتن مقررات بین‌المللی نه پایان آن به نفع ملت‌هاست نه پایان آن به نفع خودِ ملت آمریکا بود. خودِ ملت آمریکا هم شاهد بود که این فرد چه صدمه‌هایی زد، حیثیت آمریکا در دنیا تا بخواهد به روز قبل از ترامپ برگردد سالیان دراز طول می‌کشد. اعتماد جهانی بخواهد به آمریکا برگردد سالها طول می‌کشد و این خسارت بسیار عظیم و بزرگی بود که مردم ‌آمریکا در این روزها برایشان ملموس است و شاهد هستند.

او گفت:

رسانه های خارج از کشور و برخی در داخل به جای آن که بگویند آمریکا چه ظلمی به ملت ایران روا داشته به دنبال نادیده انگاری همه ظلم ها و فشارهای آمریکا هستند گویی آمریکا علیه ملت ایران هیچ ظلمی انجام نداده و این مدیران کشور بوده اند که یک مرتبه ضعیف شده اند. آنها که برای مدیریت و تحریم درصد تعیین می کنند با معیاری که می گویم جواب خود را خواهند گرفت. معیار این است که سال ۹۵ و ۹۹ را کنار هم قرار دهیم و مقایسه کنیم. همان مدیران سال ۹۵ در حال اداره کشور در سال ۹۹ با همان قدرت و روحیه و توانمندی و تجربه بیشتر هستند. پس فرق بین ۹۵ و ۹۹ هر چه که هست به خاطر جنایت آمریکا و مربوط به تروریسم اقتصادی، تحریم و فشارهای نارواست. امروز می دانید که منابع ارزی ما بلوکه شده و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد قیمت دلار به ۱۶ و ۱۷ هزار تومان می رسد. این قیمت دلار در سامانه نیما و بازار واقعی نیست و بانک مرکزی هم برای اعمال سیاست دستش بسته است.

روحانی گفت: دولت آینده آمریکا با هر سیاستی می داند که سیاست فشار حداکثری علیه ملت ایران شکست خورده و ادامه آن راه امکان پذیر نیست و حتی اگر ترامپ هم پیروز می شد با اینکه چیزی از سیاست نمی فهمد او هم می فهمید که این سیاست غلط بوده است. آنچه ما را به این نتیجه رسانده هم صبر مردم، هم درایت رهبری، هم تلاش دولت و هم همکاری قوای دیگر بوده است. در مخیله آمریکایی ها این بود که سه ماه بعد از آغاز فشارها دیگر دولت جمهوری اسلامی نیست و نمی فهمیدند که سه سال بعد هم این ملت مقاوم ایستاد و آن ها سرنگون شدند و پایان غم انگیزی برای زندگی سیاسی خود رقم زدند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان