سفر رضا پهلوی به اسرائیل ارزشی ندارد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 13:25

سفر رضا پهلوی به اسرائیل ارزشی ندارد

شماره: 21890
Aa Aa

پادشاه عربستان به ایران دعوت شد| ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده اما از خطوط قرمز هم عقب‌نشینی نمی کند| ابرقدرتی آمریکا پایان یافته| رای پرونده هواپیمای اوکراین منطبق بر کنوانسیون شیکاگو بود.

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
سفر رضا پهلوی به اسرائیل ارزشی ندارد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی یا خبرنگاران گفت:

برجام صرفا یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی ایران و نه همه موضوع سیاست خارجی است.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار داشت:

دولت اعلام کرد روابط خارجی خود را با دنیا به موضوع برجام گره نمی‌زنیم و بارها تأکید شد دولت اقتصاد و معیشت مردم را به برجام گره نخواهد زد. ایران مبتنی بر اعتقاد به اصل دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات و مشکلات به میز مذاکره پایبند بود و مسؤولانه در روند مذاکرات حاضر شد. توسعه روابط خارجی را در زمینه‌های مختلف موکول و مشروط به روند برجام و پیشرفت و احیانا توقف آن نکرد.

کنعانی گفت:

ایران کشوری دارای ظرفیت‌های بیشماری است. شرایط بین‌المللی تغییر کرده و شاهد تغییر موازنه قدرت در ترتیبات سیاسی و امنیتی و بین‌المللی دنیا هستیم. دیگر موضوعی به نام جهان تک قطبی را نداریم. آمریکا به عنوان ابرقدرت مطرح نیست و موضوع ابرقدرتی آمریکا پایان یافتنی است. با نگاه به ظرفیت‌های ملی ایران و توازن قوا در منطقه و نظام بین‌المللی دولت ایران تلاش کرد از اینها برای تحقق منافع ملی و منافع ملت ایران استفاده کند و هم در تقویت همگرایی‌های منطقه‌ای به عنوان رویکرد موثر برای تامین منافع مشترک استفاده و به عنوان کشور اثرگذار در پرونده‌های منطقه نقش موثر ایفا کند. در روابط خارجی خود را محدود به منطقه خاص و یا یک بلوک خاص نخواهیم کرد و در روند توسعه مناسبات خود با همه کشورهایی که حاضر باشند مبتنی بر اصل احترام متقابل و منافع مشترک روابط توأم با دوستی را با ایران برقرار کنند ایران به تلاش‌های خود در این مسیر ادامه خواهد داد.

وی درباره سفر گروسی به تهران و توافق حاصله گفت:

سفر گروسی به تهران در اسفند ماه سال گذشته انجام شد. در چارچوب بیانیه مشترکی که اعلام و منتشر شد که گفت‌وگوهای فنی انجام شود. در چارچوب بیانیه و توافقی که بین طرفین صورت گرفته بود هیأت‌های فنی مبادله شدند و نمایندگان آژانس به ایران سفر و گفت‌وگوهای فنی انجام و این گفت‌وگوها در مسیرهای توافق شده ادامه دارد. این یک مسیر فنی است و در صورتی این مسیر فنی از مسائل و نگرش‌های سیاسی متاثر نشود امیدواریم بتوانیم در ادامه مسیر بین ایران و آژانس این مسیر پیش برود و گام‌های مثبتی را به سمت رفع مسائل فنی باقیمانده بین ایران و آژانس داشته باشیم. مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات فنی ادامه دارد و امیدواریم آژانس به مسیر فنی متعهد باشد و شاهد باشیم آژانس حداکثر تلاش خود را بکند از تاثیرات و فشارهای سیاسی به دور باقی بماند و در مسیر مذاکرات فنی شاهد حل و فصل مشکلات باشیم. پیشرفت این روند می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روند توافق در خصوص برجام داشته باشد. ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده است و درباره پیش نویسی که رد و بدل شد ایران اعلام کرد آمادگی داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع‌بندی مذاکرات انجام و گام‌های لاززم برای بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام برداشته شود. ایران ابتکاراتی را ارائه و از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. به تاکتیک‌های طرف مقابل آشنایی داریم و در عین حال ایران منافع خود را به خوبی تعریف کرده و از خطوط قرمز خود عقب نشینی نخواهد کرد.

او همچنین گفت:

روابط ایران و آذربایجان دشمنانی دارد و رژیم صهیونیستی یکی از دشمنان دو کشور است. این رژیم به دلیل اینکه راهبرد امنیت ملی و بقا و حیات خودش را در ایجاد و دامن زدن به بی ثباتی و ناامنی در منطقه و جهان اسلام تعریف کرده رویکرد این رژیم نه تنها در ارتباط با روابط ایران و آذربایجان و بلکه در ارتباط با کلیت مناسبات کشورهای اسلامی رفتاری توأم با تلاش برای ایجاد تفرقه و بی ثباتی و دامن زدن به اختلافات است. تأکید ایران تمرکز بر حسن همسایگی و روابط توأم با مناسبات دوستانه و احترام متقابل و تمرکز بر منافع مشترک است با درک همین نگرانی‌ها که عده‌ای از ایحاد اختلاف بین دو کشور سود می‌برند ایران در روند دیپلماتیک تلاش کرد با ابتکار عمل‌های دیپلماتیک در تنش‌هایی که اخیرا در روابط دو کشور رخ داد بر این تنش‌ها غلبه و رویکرد سیاسی و دیپلماتیک را برای مدیریت روابط استفاده کرد خوشبختانه شاهد موفقیت نسبی در این روند هستیم.

وی درباره سفر رضا پهلوی به اسرائیل گفت:

شخصی که نام بردید نه خودش و نه اصل سفرش و نه جایی که می‌خواهد سفر کند ارزشی ندارد که از این تریبون درباره آن اعلام موضع کنم.

او در پاسخ به سؤالی درباره حل موضوع برجام پس از رایزنی ایران و عربستان اظهار داشت:

رابطه ایران و عربستان ویژگی‌های مستقل خود را دارد و ارتباط خاصی با برجام ندارد. در ارتباط با روابط خوشبین هستیم مبتنی بر مذاکراتی که صورت گرفت و توافقاتی که انجام و گام‌های مثبت و سازنده‌ای که دو طرف برای اجرایی کردن توافقات خود برداشتند به سمت مسیر خوب و امیدوارکننده‌ای در چارچوب منافع دو کشور و منافع مشترک منطقه ای در حال حرکت هستیم. امیدواریم گام به گام شاهد اجرایی شدن توافقات دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسیی، اقتصادی و مناسبات مردمی باشیم. زیرساخت‌ها وجود دارد و زمینه برای تحقق چنین روندی در روابط دو کشور بیش از گذشته فراهم است. همانطور که در ابتدای این تحول مثبت در روابط دو کشور شاهد تاثیرات مثبت در فضای منطقه‌ای بودیم حتما خوشبین هستیم که با پیشرفت این روند شاهد تکمیل این فرآیند در فضای عمومی منطقه و تقویت همگرایی‌های منطقه‌ای باشیم. روند اجرای توافقات بین وزرای خارجه دو کشور به خوبی و با سرعت قابل قبولی پیش می‌رود. براساس توافق قرار بود طرفین ظرف دو ماه از زمان نشست اول تا ۱۹ اردیبهشت سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شوند. در مسیر اجرای توافق تاکنون گام‌های مثبت خوبی برداشتیم و هیأت‌های فنی و مقدماتی سفر و کارهای خود را به خوبی انجام می‌دهند. استقبال خیلی خوبی مقامات دو کشور از هیأت‌های فنی انجام و گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته و تسهیلات خوبی قرار گرفته و در مسیر اجرایی به خوبی پیش می‌رود. روابط سیاسی دو کشور عملا به صورت مستقیم برقرار شده است و روابط سیاسی دو کشور فعال سازی شده است و در مسیر فعال سازی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کنسولی قرار داریم. موضوع مبهم و مانع و بازدارنده‌ای در این مسیر نداریم چون موسم حج را داریم تأکید ما و عربستان این است که در بازه زمانی مناسبی این نمایندگی‌ها را فعال سازی کنیم که در موسم حج حجاج ایرانی با آسان‌ترین روش و با استفاده از خدمات سفارتخانه‌ها شاهد موسم حج آرامی باشیم.

کنعانی درباره صدور رای پرونده هواپیمای اوکراینی نیز اظهار داشت:

ایران همه وظایف خود را منطبق با کنوانسیون شیکاگو و قوانین و مقررات داخلی خودش انجام داده است. دادگاه ویژه تاسیس شد و ماموریت محوله را با دقت انجام داد. شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران با توجه به تحقیقات مفصلی که در دادگاه و دادسرا و اظهارات و گزارش‌های ضابطان نظامی و دادگستری و گزارش‌های پزشکی قانونی و نظرات علمی هیأت‌های کارشناسی و .... اقدام به صدور رای کرد. این دادگاه رای خودش را پس از حدود سه سال بررسی همه جانبه و برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه صادر کرده است و ۱۱۷ شاکی شکایت خود را اعلام و ۵۵ نفر از شاکیان در جلسه دادگاه حضور و لایحه خو درا قرائت کردند و ۲۰ وکیل به دفاع شاکیان پرداختند. این رای منطبق بر کنوانسیون شیکاگو بود که ایران بر آن مبنای مسؤولانه عمل کرد و هم به عنوان کشور وقوع سانحه مبتنی بر قوانین ملی خود عمل کرد و احکام صادره حداکثری است. تلاش ایران در ارتباط با این پرونده تلخ این بود مسؤولانه به وظیفه خود عمل کند و در این مجموع عمل کرده است و این احکام بدوی است و شاکیان و متهمان می‌توانند در ظرف ۲۰ روز قانونی پس از ابلاغ حکم درخواست تجدیدنظر کنند. پرداخت‌های مالی برای قربانیان در نظر گرفته شده که در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. ایران آنچه بر عهده‌اش بود مسؤولانه انجام داده است.

وی درباره دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان گفت:

در ارتباط با روند اجرای توافقات دو کشور که در پکن صورت گرفت توضیحات لازم را دادم. اینکه سفرهای متقابل مقامات دو کشور انجام شود وزرای خارجه دو کشور از همدیگر به صورت متقابل جهت سفر دعوت کرده‌اند. دعوت پادشاه عربستان از دکتر رئیسی دریافت شده است و رئیس جمهور پاسخ متقابل داده و از ایشان دعوت کرده است. در مسیری که قرار گرفتیم با تکمیل گام‌های اجرایی می‌توانیم اظهار نظر و پیش بینی کنیم سفرهای متقابل مقامات دو کشور در گام جلوتری در سطح وزرای خارجه با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت خواهد گرفت انجام خواهعد شد. ما در مسیر اجرایی کردن دو موافقتنامه جامع بین دو کشور با تکمیل گام‌های اجرایی شاهد تبادل هیأت‌های مشترک خواهیم بود. به ویژه تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ظرفیت‌های عظیم دو کشور در اولویت ما و دو کشور است. در مذاکرات پکن و بیانیه مشترک تأکید شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان