سه تن از رهبران مخالفان بلاروس ربوده و ناپدید شده اند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 9:33

سه تن از رهبران مخالفان بلاروس ربوده و ناپدید شده اند

شماره: 11137
Aa Aa

ماریا کولسنیکوا، از رهبران اپوزیسیون بلاروس پس از آنکه در مینسک ربوده شده از عبور اجباری از مرز اوکراین امتناع کرده است.

مردان نقاب‌دار در بلاروس؛
سه تن از رهبران مخالفان بلاروس ربوده و ناپدید شده اند

ماریا کولسنیکوا، از رهبران اپوزیسیون بلاروس پس از آنکه در مینسک ربوده شده از عبور اجباری از مرز اوکراین امتناع کرده است.

کولسنیکوا در مرز اوکراین پاسپورتش را پاره کرده است تا مانع دیپورت خود از بلاروس شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از اعتماد آنلاین، روز دوشنبه مردانی با صورت‌های پوشیده با ماسک ماریا کولسنیکوا را در مینسک ربودند.  

۲ چهره دیگر اپوزیسیون بلاروس نیز ناپدید شده‌اند. این سه فعال سیاسی در ساعت چهار صبح امروز به الکساندرووکا در مرز اوکراین و بلاروس برده شدند.

خبرگزاری اینترفاکس اوکراین گزارش داده که کولسنیکوا برای ممانعت از خروج از کشور پاسپورت خود را پاره کرده تا نیروهای گارد مرزی اوکراین به او اجازه ورود ندهند.

به نظر می‌رسد آنتون رودننکوو و ایوان کراوتسوف، دو فعال دیگر اپوزیسیون که همراه کولسنیکوا بودند اکنون در اوکراین هستند.

کولسنیکوا در مرز از ماشین به بیرون هل داده شده و زمانی که برای خروج از کشور امتناع کرده دوباره توسط نیروهای گارد مرزی بلاروس بازداشت شده است.

مردان نقاب‌دار که روز دوشنبه کولسنیکوا را ربودند مینی‌ونی بدون پلاک داشتند. به نظر می‌رسد این حرکت بخشی از تلاش هدفمند مقامات برای شکست دادن جنبش اعتراضی است. هویت کسانی که این عضو مطرح اپوزیسیون را ربوده‌اند نامعلوم است.

گزارش شده که همکار او رودننکوف نیز ۴۰ دقیقه پس از تایید گم شدن کولسنیکوا ناپدید شده است. پلیس مینسک از طریق خبرگزاری اینترفاکس روسیه اعلام کرده که کولسنیکوا را بازداشت نکرده است.

کولسنیکوا قبل از انتخابات با تیخانوفسکایا و ورونیکا تسپکالو همراه شد. تسپکالو نیز اخیراً بلاروس را ترک کرده است.

آنتون بیچوکوفسکی، سخنگوی گارد مرزی بلاروس به رویترز گفته است:

کولسنیکوا اکنون بازداشت شده است. نمی‌توانم بگویم محل نگهداری او مشخصاً کجاست اما او بازداشت شده است.

کولسنیکوا یکی از اعضای کمپین انتخاباتی نامزد اپوزیسیون بلاروس، اسوتلانا تیخانوفسکایا بود؛ کسی که در انتخابات ۹ آگوست در رقابت با لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، ادعای پیروزی کرد.

او روز دوشنبه به همراه حداقل سه عضو دیگر شورای هماهنگی بازداشت شده است؛ شورایی که با رد گسترده نتایج انتخابات برای جابه‌جایی مسالمت‌آمیز قدرت در انتخاباتی که لوکاشنکو مدعی است در آن با ۸۰ درصد آرا پیروز شده است، تشکیل شد.

وزارت کشور بلاروس اعلام کرده است روز یکشنبه ۶۳۳ نفر به جرم تجمع غیرقانونی بازداشت شده‌اند. این یکی از بزرگ‌ترین موج‌های دستگیری از آغاز اعتراضات تاکنون است.

تیخانوفسکایا، رقیب اصلی لوکاشنکو که تحت فشار مقامات مجبور به ترک کشور شد و هم‌اکنون در لیتوانی پناهنده شده است در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«هر چه بیشتر تلاش کنند تا ما را بترسانند مردم بیشتری به خیابان خواهند آمد.»

اولگا کوالکوا، یکی دیگر از فعالان مطرح اپوزیسیون، نیز روز شنبه وارد لهستان شد. او گفت که به او گفته شده اگر کشور را ترک نکند بازداشت خواهد شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان