سپاه و نیروهای مسلح املاک بنیاد مستضعفان را پس نمی دهند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 15:11

سپاه و نیروهای مسلح املاک بنیاد مستضعفان را پس نمی دهند

شماره: 10884
Aa Aa

سیدپرویز فتاح گفته تلاش کردیم کاخ مرمر را بازسازی کنیم ولی در این کاخ آسانسور گذاشته بودند، کنده کاری کرده بودند و حمام و جکوزی ساخته بودند.

رئیس بنیاد مستضعفان در تلویریون ایران مطرح کرد؛
سپاه و نیروهای مسلح املاک بنیاد مستضعفان را پس نمی دهند

سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در برنامه‌ی «نگاه یک» صداوسیما گفت:

کاخ مرمر زمانی دست مجمع تشخیص مصلحت نظام و قبل از مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز دست عده دیگری بود. دولت تصمیم داشت آن محل را به دلیل نزدیکی به کاخ ریاست جمهوری تبدیل به محلی برای تشریفات مهمانان خارجی کند که من از آقای روحانی خواستم که این کاخ به موزه تبدیل شود و خوشبختانه دولت هم همراهی کرد و این کاخ به موزه هنر ایران تبدیل شد.

به گزارش اسپادانا خبر، او با بیان این که نباید مسئولین جمهوری اسلامی در این کاخ‌ها مستقر می‌شدند گفت:

تلاش کردیم مینیاتوری کاخ مرمر را بازسازی کنیم ولی در این کاخ آسانسور گذاشته بودند، کنده کاری کرده بودند و در طبقه دوم، حمام و جکوزی ساخته بودند.

سیدپرویز فتاح گفت:

آقای دکتر حداد عادل ملک مدرسه فرهنگ را برای اداره این مدرسه در منطقه فرشته و الهیه خیابان چناران گرفته بودند که اجاره آن چند بار تمدید شده بود و الان هم مدت اجاره تمام شده است البته مبلغ اجاره این ملک، مبلغ اجاره به روز نبود و با ملاحظه بود. در حال حاضر با توجه به اتمام زمان اجاره این ملک، آقای حداد عادل باید تصمیم بگیرند یا اجاره روز را بپردازند که با توجه به گرانی اجاره بها، حتما برای آن‌ها به صرفه نخواهد بود یا اینکه این ملک را به ما برگردانند که هنوز با این کش و قوس‌ها برنگشته و ارزش آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و اگر ما آن را تحویل بگیریم حتما آن را می‌فروشیم و برای خرج کردن آن برای محرومان درنگ نمی‌کنیم. علاوه بر این ملک، آقای حداد عادل یک زمین گرفته بودند تا در آن مدرسه بسازند و مدرسه فرهنگ خیابان فرشته را تخلیفه کنند. این زمین سال‌های سال دست ایشان بود ولی متاسفانه به دلیل قرارداشتن آن بر روی گسل، نتوانستند از شهرداری مجوز بگیرند. این زمین ۸ هزار متر و در منطقه هروی است؛ البته ایشان بزرگواری کردند و با پیگیری‌های ما آن را در چند ماه گذشته تحویل دادند که ارزش آن بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است و ما آن را می‌فروشیم و حتما آن را برای محرومیت زدایی هزینه می‌کنیم.

فتاح با اشاره به بازپس گیری ملکی که از سوی بنیاد مستضعفان در اختیار مرکز مطالعات زنان بود گفت:

یکی از املاک بنیاد مستضعفان در اختیار مرکز مطالعات و تحقیقات زنان و خانم ابتکار و مولاوردی و دیگران قرار داشت که قبل از من تخلیه شده بود. آن‌ها البته با مجوز آنجا بودند ولی ادعایی داشتند که آن ملک باید در اختیار آن‌ها بماند. بنیاد توانست آن‌ها را برای تخلیه قانع کند ولی آن‌ها بابت تخلیه این ملک و با توافق بنیاد مستضعفان، ۵ میلیارد تومان گرفته بودند. بعد از حضور من و پس از بررسی‌ها ایراداتی مطرح شد؛ این کار خلاف بود چراکه کسی که سال‌های سال در ملکی نشسته بود باید اجرت المثل هم بپردازد ولی آن‌ها ظاهرا جایی را تهیه کردند و البته ما نامه نگاری کردیم و امیدواریم که برگردد و مشکل حقوقی و قضایی پیدا نکند.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به ملک در اختیار آقای خاتمی رئیس جمهور اسبق نیز گفت:

این ملک که برای موسسه باران بود قبل از حضور من در بنیاد مستضعفان تخلیه شده بود و بعد از کرونا با همکاری وزارت بهداشت و درمان آنجا را تبدیل به محلی برای قرنطینه بیماران کرونایی کردیم و الان هم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد ضابطه‌ای برای تامین دفتر کار روسای جمهور سابق بعد از اتمام دوره مسئولیتشان گفت:

همین مساله با آقای احمدی نژاد وجود دارد. ایشان در حال حاضر با مجوز در ملکی به مساحت ۱۸۰۰ متر مربع در منطقه ولنجک هستند که البته اطرافیان ایشان به ما پیغامی دادند که حاضرند به ملکی در منطقه دیگری در مرکز شهر یا پایین شهر نقل مکان کنند. البته ما ملکی با این مشخصات در اختیار نداریم ولی از روحیه مردمی ایشان انتظار داریم که این ملک به مردم برگردد.

فتاح ادامه داد: یکی دیگر از املاک بسیار خوب و ارزشمند ما در ضلع جنوب کاخ نیاوران است که قبلا در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حالا در اختیار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که قبلا آقای کاظم جلالی مسئول آنجا بودند لذا حالا که شنیده ام آقای زاکانی مسئول این مرکز شده و ما حتما سراغ ایشان میرویم. باید اجاره داده آن شود لذا ما حتما از آقای زاکانی به عنوان یک بسیجی انتظار داریم اولین کار انقلابی ایشان تخلیه آنجا و نقل مکان این مرکز به جای دیگری در محدوده مجلس شورای اسلامی باشد.

رئیس بنیاد مستضعفان با انتقاد از ساخت و ساز در ملک متعلق به بنیاد مستضعفان توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:

در کنار مرکز پژوهش‌های مجلس و در همان منطقه نیاوران در ملکی که در اختیار مجمع تشخصیص و مرکز تحقیقات استراتژیک بود یک ساختمان عجیب ۹ طبقه آن هم بدون مجوز ما و بدون داشتن پروانه و پایان کار ساخته شده و حتی بخشی از آن در حریم یک مالک خصوصی دیگر ساخته شد. خوشبختانه آنجا را پس گرفته ایم ولی این ساختمان که معلوم نیست کاربری آن تجاری است، اداری است یا مسکونی، استخر به این بزرگی را برای چه می‌خواستند؟ یا چه کسانی می‌خواستند در آن اقامت کنند؟

فتاح خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما آن جا را تحویل گرفتیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم آن جا برود و نسبت به آن ادعا داریم و اگر لازم شد مرجع قضایی باید درباره آن حکم صادر کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بنیاد مستضعفان ده‌ها پرونده قضائی در قوه قضائیه دارد خاطرنشان کرد: ما قطعا کوتاه نخواهیم آمد مگر بنده از بنیاد مستضعفان بروم.

فتاح در ادامه با انتقاد از بازپس ندادن برخی املاک بنیاد مستضعفان که در اختیار نیرو‌های مسلح است گفت:

متاسفانه یکی از جا‌هایی که ما حریفشان نمی‌شویم نیرو‌های مسلح هستند که قانونا نمی‌توانیم از آن‌ها شکایت کنیم. مثلا زمینی متعلق به بنیاد مستضعفان در یک جای بسیار خوبی در منطقه کوهک در اختیارنیروی دریایی ارتش است که علی رغم موافقت رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و فرمانده ارتش این زمین همچنان به ما برنگشته است. حتی یک ملک بسیار خوب ما در دست سپاه است که ارزشی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان دارد ولی حتی من را به عنوان مالک راه نمی‌دهنند.

وی با تاکید بر اینکه حتما از حقوق مستضعفان دفاع خواهد کرد گفت: ما از مردم و رسانه‌ها انتظار داریم تا از این اقدامات بنیاد مستضعفان حمایت کنند.

رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوال دیگری درباره برگرداندن زمین‌های مصادره شده توسط خاندان رضا شاه به مالکان اصلی آن‌ها نیز گفت:

ما در دهه فجر برای نخستین بار چندین دفتر از اسناد املاک رضا خان را رونمایی کردیم که دستنویس و شامل چندین هزار روستا است و طی سال‌های اخیر با اذن مقام معظم رهبری در تلاشیم تا این اموال را به مردم برگردانیم و تا امروز نیز حدود ۹۲ هزار سند از این اسناد مصادره شده توسط خاندان پهلوی به مردم بازگشته و به زودی ۱۰ هزار سند دیگر نیز به دست مالکانشان خواهد رسید.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان