سیاست قطعی ایران در برجام عمل در برابر عمل است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 23:09

سیاست قطعی ایران در برجام عمل در برابر عمل است

شماره: 12900
Aa Aa

جانسون گفته ما و همه طرفین برجام خواهان حفظ این توافق هستیم و همگی باید برای یافتن راه حل بازگشت اعضای برجام به تعهداتشان تلاش کنیم.

حسن روحانی در تماس تلفنی با نخست وزیر انگلستان؛
سیاست قطعی ایران در برجام عمل در برابر عمل است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلستان گفت:

همکاری‌های بین‌المللی در نتیجه سیاست‌های ترامپ، آسیب دیده و متأسفانه سازمان ملل و شورای امنیت نیز در این مدت عملکرد شایسته و بی‌طرفانه‌ای نداشتند و اکنون زمان آن فرا رسیده که با کمک هم این نقیصه را رفع کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، رئیس جمهور ایران سیاست قطعی ایران در برجام را عمل در برابر عمل برشمرد و اظهارداشت:

عمل نکردن طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، تنها موجب سلب اعتماد مردم به اروپا و تنگ‌تر شدن فضای دیپلماسی شد. دولت آمریکا در حالی مدعی علاقمندی به بازگشت و اجرای برجام است که تاکنون هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته و این درحالی است که آنها با مذاکره خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد.

رئیس جمهور اقدام انگلستان و دو کشور دیگر اروپایی در پس گرفتن قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را تصمیم درستی دانست و گفت:

چنین اقداماتی تنها مسیر را دشوار و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

روحانی با بیان اینکه "ایران نمی‌تواند و نباید تنها طرف پرداخت‌کننده هزینه برای حفظ برجام باشد" اظهارداشت:

تمامی اقداماتی که ایران تاکنون انجام داده است در چارچوب برجام و برای اعاده توازن به آن و با هدف حفظ توافق بوده است.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه "تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکا و متحدانش در دسترسی ایران به منابع مالی خود در خارج، مشکلات کرونایی و درمانی مردم را دو چندان کرد"، گفت:

جامعه بین‌المللی نشان داد آماده رویارویی متمدنانه با بحران نیست و تمایلات حمایت‌گرایانه و تبعیض‌آمیز را دنبال می‌کند و بی تردید این یک شکست اخلاقی برای جامعه بین‌المللی است.

روحانی همچنین به موضوع بدهی های چندین ساله ایران از انگلستان در ارتباط با خریدهای دفاعی اشاره کرد و گفت:

در حالی که شاهدیم عمده کشورهای بدهکار به ایران در حال رهاسازی منابع مالی بلوکه شده یا بازپرداخت بدهی های خود هستند، بسیار عجیب است که در روند بازگرداندن طلب دفاعی چهل و چند ساله ایران هنوز پیشرفت عملی حاصل نشده است. بی تردید تسریع در بازپرداخت طلب های ایران در رفع مشکلات دیگر روابط نیز موثر است.

رئیس جمهور ایران گفت:

جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار برقراری صلح و آرامش در منطقه بوده و برخلاف برخی سیاه‌نمایی‌ها، آغاز کننده هیچ حمله‌ای به دیگران نبوده و در همه بحران‌های منطقه بخشی از راه حل بوده است.

روحانی با بیان اینکه "بحران‌ها در خاورمیانه متعددند و نقش و نفوذ منطقه‌ای ایران غیرقابل انکار است"، اعلام کرد که ایران برای حل و فصل این بحرانها در قالب همکاری‌های منطقه‌ای و با تقویت نقش سازمان ملل آماده‌است. ما با مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر عراق و کل منطقه می‌دانیم و اتهام‌زنی به ایران در حوادث اخیر عراق، رویکرد سازنده‌ای نیست و دولت آمریکا باید مسئولیت اشتباهات خود در منطقه را بپذیرد و آن را اصلاح کند.

روحانی با بیان اینکه "از نظر ما طرف‌های مشخصی در منطقه، نمی‌خواهند آرامش و ثبات حاکم شود و آمریکایی‌ها نباید در دام چنین دسیسه‌هایی گرفتار شوند"، تاکید کرد:

دولت ایران به حملات انجام شده اخیر به پایگاه‌های نیروهای ائتلاف در عراق مشکوک است و از دولت عراق خواسته‌است موضوع را بررسی کند.

او گفت: ایران از ابتدای جنگ یمن همواره تأکید کرده که این بحران راه‌حل نظامی ندارد و ضمن ارائه پیشنهاد طرح چهار ماده‌ای، از تمام ظرفیت خود برای پیشبرد تلاش‌های سازمان ملل در یمن استفاده کرده و از هر تلاشی برای پایان تعرض به ملت یمن، حمایت می‌کند.

روحانی تداوم فاجعه انسانی و عدم اقدام جدی و مؤثر جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از نقض صریح حقوق بشر و تداوم نسل‌کشی در یمن را به عنوان فاجعه قرن، تاسف انگیز خواند.

"بوریس جانسون " نخست وزیر انگلستان نیز در این گفت وگوی تلفنی گزارشی را از اقدامات کشورش برای عمل کردن همه طرفهای برجام به انجام تعهداتشان ارائه کرد.

نخست وزیر انگلستان گفت که ما و همه طرفین برجام خواهان حفظ این توافق هستیم و همگی برای یافتن راه حل هایی برای بازگشت اعضای برجام به تعهداتشان باید تلاش کنیم و در این خصوص حسن نیت نشان دهیم:

ما همگی علاقه مندیم و آمادگی داریم از این روند حمایت کنیم.

در این گفت و گوی تلفنی همچنین نخست وزیر انگلستان برای بازپرداخت بدهی های این کشور به ایران و بر نقش ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.

 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان