شرایط ايران عادی است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 12:35

شرایط ايران عادی است

شماره: 21417
Aa Aa

تاکنون مدرک موثقی درباره ادعای صدور پهپادهای ایرانی به روسیه به ایران ارائه نشده| برای افراد اروپایی که در چارچوب قوانین در ایران هستند و یا سفر می‌کنند هیچ مشکلی وجود ندارد| برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک توافق شده است.

امیرعبداللهیان در ژنو و در دیدار با وزیر خارجه فنلاند؛
شرایط ايران عادی است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر‌ امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ژنو سفر کرده با «پکا هاویستو»، وزیر خارجه فنلاند دیدار کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از رصد، او در این دیدار با بیان این که از سپتامبر گذشته آماده احیای برجام بودیم گفت:

 برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک توافق شده است. امیدواریم در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس پیشرفت های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود.

او گفت که رویکرد دوگانه آمریکا و متعاقبا محاسبات غلط آنها در خصوص اغتشاشات اخیر داخلی در ایران باعث ایجاد وقفه در توافق شد.

وی همچنین با بیان این که تاکنون سند و مدرک موثقی درباره ادعای صدور پهپادهای ایرانی به روسیه به طرف ایرانی ارائه نشده است اظهار داشت:

ما قویا مخالف گسترش ناتو و استمرار جنگ در اوکراین و مخالف تهدید حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها هستیم. ايران همانگونه که از کانال های مختلف دیپلماتیک به طرف اوکراینی منعکس کرده آماده برگزاری دور دوم گفتگوهای تیم های فنی و کارشناسی دو کشور است.
 او ادامه داد:

برای افراد اروپایی که در چارچوب قوانین در ایران هستند و یا سفر می‌کنند هیچ مشکلی وجود ندارد. شرایط ايران عادی است و مقام معظم رهبری هم در ارتباط با عوامل ذی‌نقش در اغتشاشات اخیر فرمان عفو صادر كرده‌اند.

  •  

امیرعبداللهیان با حاجا لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک نیز دیدار و گفتگو کرد.

 

254

 

او در این دیدار گفت:

با شما موافقم که برای حل مشکلات باید به گفتگو و همکاری با یکدیگر ادامه دهیم. در چارچوب توافق قبلی، آماده حل مشکل مربوط به زندانیان دو کشور هستیم.

  •  

اميرعبداللهيان در سخنرانی خویش در شورای حقوق بشر سازمان ملل تیز گفت:

رسانه های فارسی زبان مستقر در آمريكا و انگليس خشونت را در ايران ترويج كردند.

 

25

 

او اظهار داشت:

تجمعات مسالمت آمیزی که در پی فوت غم انگیز خانم مهسا امینی در کشور من برگزار شد نمایانگر روحیه همبستگی و همدردی مردم ایران با یک دختر جوان هموطن آنها بود اما این تجمعات مسالمت آمیز بواسطه دخالت عناصر تروریستی به خشونت کشیده شد. در همین راستا تعدادی از شبکه های تلویزیونی فارسی زبان مستقر در ایالات متحده و انگلیس نیز در برنامه های به ظاهر خبری خود به آموزش و ترویج خشونت و ترور در ایران پرداختند. این خشونت ها و مداخلات خارجی، جان افراد بی‌گناه از جمله ٧٠ نیروهای مجری قانون را گرفت.

وی گفت:

در حالیکه پلیس ایران اجازه استفاده از سلاح جنگی را نداشت آشوبگران با سلاح ها ی گرم و سرد اقدام به کشتار کردند. هیچ کشور مسئولی نمی تواند اجازه دهد امنیت و نظم عمومی با رفتار خشونت آمیز و غیرقانونی به خطر بیفتد.
 
او گفت:

اکثریت افرادی که در جریان اغتشاشات دستگیر شدند، به استثنای کسانی که مرتکب جنایت شده بودند مورد عفو قرار گرفته و اکنون آزاد هستند. برای ما احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی یک ارزش اساسی است که عمیقا در رسوم ملی ما ریشه دار دارد و به طور جدی در اعتقادات مذهبی ما نهفته است.

او با بیان این که ادعا برای حمایت از حقوق بشر ایرانیان ضمن محروم کردن همان مردم از حقوق اساسی آنها در حوزه‌های درمان، آموزش و معیشت آنها یک دورویی محض است اظهار داشت:

اقدامات قهرآمیز یکجانبه که غیرانسانی هستند به صورت سیستماتیک حقوق اساسی جمعیت‌های هدف را نقض می‌کند.

اميرعبداللهيان با بیان این که نقش گروه‌های ترپریستی ضد ایرانی در ناآرامی‌های اخیر در ایران بدیهی بود گفت:

جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروربسم بوده و منطقه ما مبارزه سردار سلیمانی علیه ترپریسم داعش را فراموش نخواهد کرد.

او همچنین اظهار داشت:

زنان ما در طی این سالها پیشرفت و دستاوردهای چشمگیری را در زمینه‌های مختلف علوم، آموزش، بهداشت و درمان و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به دست آورد‌ه‌اند.

وی با بیان این که مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل تا زمانی که فلسطین تحت اشغال باشد و جنایت اسرائیل ادامه یابد باورپذیر نیست گفت:

نقض سیستماتیک حقوق بشر و جنایت علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی باید فورا متوقف شود.

  •  

امیرعبداللهیان در نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح در ژنو نیز گفت:

آژانس رویکرد سیاسی را کنار بگذارد، به راه‌حل فنی بسیار نزدیکیم| وضعیت فعلی برجام نتیجه سوءمحاسبه و اشتباه سیاست آمریکاست

 

254

 

او گفت:

برخی کشورهای هسته‌ای NPT را تنها برای کشورهای غیرهسته‌ای الزام‌آور می‌دانند و خود را مصون از اجرای آن می‌بینند. شدت خطرات و تهدیدات ناشی از سلاح‌های هسته‌ای‏ ایجاب می کند که خلع سلاح هسته‌ای اولویت اصلی جامعه بین‌المللی و فوری‌ترین کار کنفرانس خلع سلاح باشد. ایران به‌عنوان قربانی سلاح‌های کشتارجمعی بر این باور است که تضمین قطعی در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، نابودی کامل‏ و برگشت‌ناپذیر‏ آن‌هاست و تا تحقق آن،‏‌ کشورهای غیرهسته‌ای حق دارند تا برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای‏، تضمین‌های امنیتی دریافت کنند.

ابتکار خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای که برای اولین بار از سوی ایران پیشنهاد گردید، سال‌هاست که رژیم صهیونیستی مانع از تحقق آن شده است. رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا به انباشت‌کردن انواع سلاح‌های کشتار جمعی ادامه می‌دهد، بدون آنکه عضو هیچ سند بین‌المللی حقوقی الزام‌آور خلع سلاحی باشد و بدون اینکه مشمول هیچ سازوکار پاسخگویی، راستی‌آزمایی و پادمانی باشد. این رژیم تروریستی چندین دانشمند هسته‌ای بی گناه را ترور کرده و تهدید می‌کند به تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز کشورم که ذیل نظارت پادمانی آژانس است حمله کند. چنانچه این رژیم مرتکب چنین تجاوز احمقانه‌ای گردد بهای سنگین و غیرقابل تحملی را خواهد پرداخت.

وی اظهار داشت:

برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران کاملا صلح‌آميز است و صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. ایران مصمم است، همانطور که تاکنون نیز نشان داده به طور کامل به تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع خود پایبند باشد. ایران نسبت به احتمال هرگونه تحرک منفی در چارچوب نشست ماه مارس شورای حکام آژانس هشدار می‌دهد و این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا پاسخ متقابل نسبت به آن انجام دهد. ما در روزهای اخیر شاهد دو مرحله سفر هیئت فنی آژانس به ایران بوده‌ایم و از مدیرکل آژانس نیز برای سفر در روزهای آینده دعوت کرده‌ایم. چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد به راه‌حل فنی بسیار نزدیک هستیم. وضعیت فعلی برجام نتیجه سوءمحاسبه و اشتباه سیاست آمریکاست. تجارب گذشته به ما آموخت که دور جديد مذاكرات را با دقت و حساسيت بيشتری پيش بريم. مسائل محدود باقی مانده را می‌توان به آسانی مورد بررسی قرار داد. با اراده و حسن‌نيت طرف‌ها، بدون هرگونه پيش‌شرط و در چهارچوب گفتگوهایی كه انجام شده، قابل حل بوده و گام نهایی از سوی اعضاء می‌تواند برداشته شود. آمریکا باید اراده و قدرت تصمیم‌گیری برای جمع‌بندی مذاکرات را داشته باشد. ما برای تداوم کار تا رسیدن به جمع‌بندی توافق آماده هستیم.

او همچنین گفت:

ایران تاسف عمیق خود از تداوم جنگ در اوکراین ابراز می‌دارد و بر موضع بی‌طرفی خود تاکید می‌کند. اکنون زمان دیپلماسی واقعی برای پایان‌دادن به درگیری و متهم‌کردن دیگران به دلایل واهی است.

  •  

آیا آلمان‌ها می‌پذیرند اگر هیتلر فرزندی داشت صدراعظم شود؟

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ژنو و در پاسخ به خبرنگاران گفت:

دشمنان ملت ایران خیلی تلاش کردند که از جمهوری اسلامی ایران و حتی از ایران بخواهند مشروعیت‌زدایی کنند. کار دیگری که انجام شد این بود که تروریست‌ها را هم شستشو بدهند و چهره جدیدی از آن‌ها خلق کنند. در گفت‌وگویی که با وزرای خارجه اروپایی و دبیرکل سازمان ملل داشتم گفتم آیا آلمان‌ها می‌پذیرند که اگر هیتلر فرزندی داشت امروز بیاید صدراعظم آلمان شود؟ این چه رفتاری است که یک فردی که پدر و خاندانش ده‌ها هزار نفر را در ایران به قتل رساندند و میلیون‌ها و میلیاردها دلار از اموال ایران را سرقت کردند، امروز ادعای لیدر بودن برای افرادی که به‌دنبال تغییر وضعیت هستند را داشته باشد؟ این مثل این است که فرزند هیتلر امروز صدراعظم آلمان شود و فردی که در گروهک تروریستی مسؤول شهادت بیش از  ۱۷ هزار مرد و کودک بیگناه است توسط یک سناتور آمریکایی به‌عنوان رئیس جمهور آینده ایران معرفی شود البته مردم ایران پاسخ آن‌ها را دادند.

  •  

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت:

دبیرکل سازمان ملل با وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

 

25

 

او گفت:

آنها در خصوص وضعیت بشردوستانه در یمن، برجام، امنیت افغانستان و حقوق بشر تبادل نظر کردند.

دوجاریک در پاسخ به این که آیا تایید می کنید که آنها در مورد رضا پهلوی و همچنین وضعیت بشردوستانه در ایران گفتگو کردند؟ گفت:

نمی دانم که مساله رضا پهلوی مورد گفتگو قرار گرفته است یا خیر.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان