شورای امنیت گروگان آمریکاست | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403 - 21:25

شورای امنیت گروگان آمریکاست

شماره: 24138
Aa Aa

شهادت نیروهای مستشاری‌مان را بی پاسخ نمی‌گذاریم| در توافق با واشنگتن تضمین گرفتیم| نقش مستقیم آمریکا در جنایات جنگی بسیار روشن است و دولت آمریکا از قدرت و میزبانی خودش در مقر سازمان ملل در ایجاد اقدامات نامطلوب سوءاستفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
شورای امنیت گروگان آمریکاست

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی اظهار کرد:

متأسفانه این جنایات با شدت ادامه دارد و این اقدامات به شدت محکوم است. مجامع بین‌المللی نسبت به این جنایات ددمنشانه، مسؤولیت جدی دارند.

به گزارش اسپادانا خبر، کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدامات دیپلماتیک برای بازداشتن کاخ سفید در مدیریت جنگ غزه قابل پیگیری است گفت:

نقش مستقیم و غیرقابل انکار آمریکا در جنایات جنگی بسیار روشن است؛ عملیات طوفان‌الاقصی به عنوان یک اقدام مشروع علیه رژیم اسرائیل نشان داد که هیمنه این رژیم پوشالی است. متأسفانه رژیم صهیونیستی در پی تلاش برای جبران بخشی از شکست خود در عملیات طوفان‌الاقصی است. کشتار بیش از ۱۶ هزار شهروند فلسطینی که مطابق آمار بیش از ۷۰ درصد آن زنان و کودکان هستند نشان‌دهنده این شکست است. آمریکا در مقابل این همه کشتار و فجایع، عملاً در کنار رژیم اسرائیل قرار گرفته است. گزارشات متعددی از سوی منابع آمریکایی منتشر شده که آمریکا تجهیزات جدیدی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است که جای تأسف دارد. وزیر دفاع آمریکا اشاره می‌کند به اینکه حمایت آمریکا از امنیت رژیم اسرائیل، هیچ‌گاه قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود لذا ما (آمریکا) کمک‌هایی را به اسرائیل کردیم تا حماس کاری را که در ۷ اکتبر انجام داده را دیگر تکرار نکند. آمریکا رسماً اعلام می‌کند که اصل جنگ، علیه ملت فلسطین است؛ آمریکایی‌ها هم که بار‌ها پیغام دادند ما به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم، کذب محض است چرا که نمی‌توان هم تسلیحات در اختیار رژیم قرار دهند اما ادعای دیگری را داشته باشند.

کنعانی گفت:

ایران حمایت از مظلوم و ملت تحت اشغال فلسطین را یک اصل اساسی و انسانی و مهم تلقی می‌کند که این مسئله باید مورد توجه همه سازمان‌های بین‌المللی باشد.

وی افزود:

متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل در گروگان آمریکاست و دولت آمریکا از قدرت و میزبانی خودش در مقر سازمان ملل در ایجاد اقدامات نامطلوب سوءاستفاده می‌کند. برخی نمایندگان کنگره آمریکا نشان داده‌اند نماینده لابی صهیونیستی هستند نه نماینده مردم. اینکه کنگره آمریکا چشم بر جنایات علیه مردم فلسطین ببندد و انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه بگیرد و تعهدات قانونی آمریکا را نقض کند قابل قبول نیست.  آمریکا نمی‌تواند هم به رژیم صهیونیستی بمب‌های یک تنی بدهد هم ادعا کند به فکر حفظ جان شهروندان است؛ این نفاق و دورویی کاملا آشکار است. دولت آمریکا رسما اعتراف کرده اصل جنگ علیه ملت فلسطین بوده و تسلیحات و تجهیزات جدیدی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است. دولت آمریکا در قبال این جنایات به‌جای اقدامات بازدارنده در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

او گفت که جمهوری اسلامی ایران با همه سازمان‌های بین‌المللی که می‌توانند ایفای نقش کنند تعامل کرده است.

او همچنین اعلام کرد:

طرح بلوکه شدن پول‌های ایران نیازمند تصویب سنا و امضای رئیس جمهور آمریکاست. دولت آمریکا باید به تعهدات خود در توافق با ایران پایبند باشد و ما در این ارتباط تضمین‌های لازم را گرفتیم چرا که آمریکا نشان داده قابل اعتماد نیست. این منابع در دسترس دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و ما می‌توانیم متناسب با نیازهای خود استفاده کند.

ناصر کنعانی گفت:

از مدیرکل آژانس انتظار داریم مواضع خود را در چارچوب وظایف حرفه‌ای و فنی و تخصصی خود به دور از شائبه‌های سیاسی مطرح کند.

او در خصوص شهادت دو مستشار ایرانی در سوریه نیز بیان کرد:

هیچ اقدامی علیه ایران، منافع و امنیت ایران و نیروهای مستشاری ما در سوریه بدون واکنش نخواهد ماند. آنهایی که اقدام کرده و می‌کنند قبلا تجربه کرده‌اند.

ایران از ابتکار عمل عمان برای رفع تحریم‌ها استقبال می‌کند  
 ناصر کنعانی گفت:
 
در گفت و گوهای دیشب وزیر خارجه عمان و وزیر خاجه کشورمان موضوعات روابط دوجانبه اعم از موضوعات اقتصادی و تجاری و سیاسی مورد مشورت و تبادل نظر قرار گرفت. علاوه بر انجام گفتگوهای دو جانبه و در ارتباط با مسائل منطقه درباره مسئله بسیار مهم و اولویت دار فلسطین هم رایزنی انجام شد و هردو کشور تاکید دارند تلاش های حداکثری برای توافق فوری حمله صهیونیست علیه غزه انجام شود و محاصره ظالمانه و عملیات رژیم متوقف شود و دو وزیر در گفت و گوی رسانه ای مطرح کردند دو کشور متفق هستند آنچه در حال انجام است قابل تحمل نیست  و متفق هستند جامعه بین المللی مسئولیت فوری دارد.
 
او اظهار داشت:

دولت عمان ابتکار عمل هایی داشت که به موضوع مذاکرات رفع تحریم اهتمام زیادی دارد و جمهوری اسلامی ایران از اهتمام همراه با حسن نیت دولت عمان قدردانی می کند و از اینکه دولت عمان بتواند در این زمینه ایفای نقش کند استقبال می کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان