ظریف: مامور شلیک موشک به هواپیمای اوکراین در زندان است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 7:39

ظریف: مامور شلیک موشک به هواپیمای اوکراین در زندان است

شماره: 9157
Aa Aa

وزیر خارجه ایران می گوید که اقدام نیروهای امنیتی برای مقابله با اعتراضات آبان ماه می‌تواند عواقب قانونی داشته باشد؛ تحقیقات هنوز ادامه دارد.

مبنای قانونی برای فعال کردن مکانیسم ماشه وجود ندارد؛
ظریف: مامور شلیک موشک به هواپیمای اوکراین در زندان است

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با کریستیانه هوفمان، خبرنگارهفته‌نامه اشپیگل درباره سرنوشت برجام گفت:

اروپایی‌ها هیچ مبنای قانونی برای فعال کردن "مکانیسم ماشه" در مناقشه هسته‌ای با ایران ندارند. فعال کردن مکانیسم ماشه می‌تواند به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر شود. با این اقدام اروپایی‌ها نه تنها ایران بلکه روسیه و چین هم مخالفند.  حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم اعلام کرده است که در صورت بازگشت دوباره تحریم‌های سازمان ملل، ایران اقدامات مختلفی از جمله خروج احتمالی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را انجام خواهد داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از دویچه وله، محمدجواد ظریف گفت:

اعتراضات ایرانیان پس از شلیک هواپیماهای مسافربری اوکراین توسط سپاه پاسداران ایران را درک می‌کنم.

وزیر خارجه ایران گفت که اقدام نیروهای امنیتی برای مقابله با اعتراضات آبان ماه می‌تواند عواقب قانونی داشته باشد؛ تحقیقات هنوز ادامه دارد.

وزیر خارجه ایران در رابطه با تشدید تنش ایران با آمریکا گفت:

اقدام آمریکا در کشتن سپهبد شهید قاسم سلیمانی بر مبنای اطلاعات غلط انجام گرفته و آمریکایی‌ها بر این باور بوده‌اند که این امر می‌تواند موقعیت آنها را در منطقه بهتر کند اما آنچه که اتفاق افتاده خلاف آن بوده است.

ظریف گفته ضربه به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق واکنش نظامی رسمی ایران بوده و حمله موشکی نباید کسی را به قتل برساند:

ما به ایالات متحده آسیب‌های زیادی وارد کرده‌ایم زیرا با تمام توان و قدرت نظامی آنها نمی‌توانند مانع از حمله موشک‌ها به پایگاه‌ها شوند. این نشان می‌دهد که آمریکا چقدر آسیب‌پذیر است.

ظریف گفته:

ترور سپهبد شهید سلیمانی نشانه آغاز پایان حضور ایالات متحده در عراق و احتمالاً دیگر نقاط منطقه است.

ظریف در پاسخ به این پرسش اشپیگل که معترضان بلافاصله بعد از شلیک موشک سپاه به هواپیمای اوکراینی به خیابان‌ها آمدند گفته:

 مردم حق دارند اعتراض کنند چون بسیاری از عزیزان خود را در سانحه سقوط هواپیما از دست دادند. بسیاری از دانشجویان دوستان و نزدیکان خود را از دست دادند. واکنش آنها احساسی بود. کشور در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته بود. ۳۲ سال پیش آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد و آنها تابحال به طور رسمی از ما عذرخواهی نکرده‌اند. افسر آمریکایی که مسئول شلیک به هواپیمای ایران بوده حتی مدال افتخار هم گرفت اما مامور ایرانی که به هواپیمای اوکراینی شلیک کرد اکنون در زندان به سر می‌برد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان