فقط کشورهایی که بمب تولید می‌کنند غنی‌سازی ۶۰ درصد انجام می‌دهند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 4:00

فقط کشورهایی که بمب تولید می‌کنند غنی‌سازی ۶۰ درصد انجام می‌دهند

شماره: 13592
Aa Aa

غنی سازی شصت درصد نزدیک به سطح تسلیحات بوده و غنی‌سازی تجاری دو سه درصد است؛ بازگشت خطی به توافق هسته‌ای دیگر امکان‌پذیر نیست.

گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛
فقط کشورهایی که بمب تولید می‌کنند غنی‌سازی ۶۰ درصد انجام می‌دهند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

به دلیل پچیده‌تر شدن برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته وضعیت «بسیار نگران‌کننده» شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، گروسی در گفت‌وگو با روزنامه  فایننشال تایمز با بیان این که غنی‌سازی ۶۰ درصد موضوعی بسیار جدی است مدعی شد: 

فقط کشورهایی که بمب تولید می‌کنند تا این سطح غنی‌سازی انجام می‌دهند. شصت درصد تقریبا نزدیک به سطح تسلیحات است؛ غنی‌سازی تجاری دو سه درصد است. این «حق مسلم» ایران است که برنامه هسته‌ای‌اش را توسعه دهد اما « این درجه‌ای است که نیاز به هوشیاری و مراقبت دارد».

گروسی با گفتن این که ایران به آژانس گفته است افزایش سطح غنی‌سازی آن برای اهداف  پزشکی و تحقیقاتی است، مطرح کرد:

ما با وجود سطح فعلی فعالیت صنعتی و پزشکی ایران، نیاز زیادی به [این سطح از غنی‎‌سازی] نمی‌بینیم اما تصمیم‌گیری در این باره بر عهده خود این کشور است.

مدیرکل آژانس با توجه به افزایش به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای ایران گفت:

از لحاظ کیفی، پیشرفت مهمی وجود داشته است. ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران اکنون ۱۰ برابر بیشتر از حد ۳۰۰ کیلوگرمی تعیین شده در توافق هسته‌ای است. بیشتر اقدامات انجام شده توسط ایران تقریبا به آسانی بازگشت‌پذیر هستند اما سطح فعالیت‌های تحقیق و توسعه آن در این مدت، «یک مسئله» است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

وقتی که بدانید چطور باید کاری را انجام دهید، دیگر می‌دانید تنها راه بررسی آن هم از طریق راستی‌آزمایی است. برنامه هسته‌ای ایران رشد داشته و پیچیده‌تر شده است بنابراین بازگشت خطی به توافق هسته‌ای دیگر امکان‌پذیر نیست. کاری که می‌توان انجام داد نگه داشتن فعالیت‌ آن‌ها در سطحی پایین‌تر از شاخص‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای است.

گروسی تمدید یک ماهه تفاهم‌نامه میان ایران و آژانس را برای تداوم نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌های آژانس از تاسیاست ایران به روال قبلی، یک «پل» تلقی کرد اما در عین حال گفت که این وضعیت در نهایت پایدار نخواهد بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در حال وارد شدن به مرحله‌ای هستیم که هفته‌ای یک بار باید صبر کنیم و ببنیم روند دیگر، [مذاکرات احیای توافق هست‌ای در وین] چطور پیش می‌رود. واضح است که با برنامه‌ای[هسته‌ای] با این سطح از پیچیدگی که ایران دارد به یک سیستم راستی‌آزمایی بسیار قوی و بسیار مستحکم نیاز است.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان