مذاکرات با ایران به مراحل آخر خود رسیده‌ است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 15:31

مذاکرات با ایران به مراحل آخر خود رسیده‌ است

شماره: 16604
Aa Aa

امکان توافق وجود دارد اما زمان بسیار بسیار کم شده و این یک تهدید، ضرب‌الاجل یا مهلت تصنعی نیست در غیر این صورت فکر دیگری خواهیم کرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد؛
مذاکرات با ایران به مراحل آخر خود رسیده‌ است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت:

با وجود آن که هنوز اختلاف‌های عمده‌ای باقی مانده مذاکرات با ایران به مراحل آخر خود رسیده‌ است.

به گزارش اسپادانا خبر، او در یک گفت‌گوی تلفنی با خبرنگاران اظهار داشت:

فرصت برای نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین بسیار کم شده و دولت بایدن آماده است تحریم‌هایی را که با برجام همخوانی ندارند لغو کند. دولت بایدن در صدد صحنه‌سازی و تظاهر کردن نیست و به طور جدی به دنبال بازگشت متقابل تهران و واشینگتن به چارچوب برجام است. کنترل برنامه هسته‌ای ایران برای امنیت ملی آمریکا بسیار مهم است و به همراه بریتانیا، فرانسه، آلمان و دیگر مذاکره‌کنندگان تلاش شده است برای ایران روشن شود مشکلات باقیمانده چه هستند و در کدام موارد امکان سازش هست. ما داریم به آنها می‌گويیم این فرصت کم را ما ایجاد نکردیم بلکه به علت اقداماتی است که ایران در فعالیت‌های هسته‌ای خود انجام داده و از متوقف کردن یا کند کردن آن فعالیت‌ها خودداری کرده است.

او ضمن ابراز امیدواری نسبت به بازگشت هر دو طرف به رعایت کامل تعهدات خود تحت برجام به فشارهای دیپلماتیک، اقتصادی، و موارد دیگر اشاره کرد و گفت:

در غیر این صورت فکر دیگری خواهیم کرد. زمان دیگر بسیار بسیار کم شده است و این یک پیش‌بینی، تهدید، ضرب‌الاجل یا مهلت تصنعی نیست بلکه به دلیل پیشرفت‌هایی است که ایران در فعالیت‌های خود داشته است. ایران به خوبی آگاه است که زمان کمی باقی‌ مانده است.

او گفت‌وگوهای ماه ژانویه را «فشرده‌ترین گفت‌وگوها در ۱۰ ماه گذشته» توصیف کرد و گفت:

نهایتاً با برطرف کردن اختلاف‌ها به مرحله‌ای رسید که اولویت‌ها مشخص شده است و به همین دلیل اکنون زمان اتخاذ تصمیم‌های سیاسی است، زمان آن است که ایران فکر کند آیا آماده است آن تصمیم‌های لازم را برای بازگشت متقابل به تبعیت کامل از برجام بگیرد؟ این دلیل بازگشت مذاکره‌کنندگان برای مشورت به کشورهای خود است. به زودی خواهیم دانست آیا آمریکا به برجام بازمی‌گردد یا نه و ایران به طور کامل تعهدات خود را اجرا می‌کند یا خیر یا با واقعیت دیگری که شامل افزایش تنش و بحران همراه خواهد بود مواجه می‌شویم.

او‌ با اشاره به فضای گفتگوهای وین گفت امکان رسیدن به توافق وجود دارد:

دیگر کشورهای مذاکره‌کننده با ایران نیز این رویکرد - یعنی مذاکره مستقیم تهران با واشینگتن - را منطقی‌تر می‌دانند. با توجه به زمان کم و حیاتی بودن تصمیم‌های لازمه «چنان‌چه این فرصت به دلیل عدم انجام مذاکره مستقیم از دست برود، بسیار تأسف انگیز خواهد بود.»

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان