مذاکرات دوحه بدون نتیجه به پایان رسید | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 6:44

مذاکرات دوحه بدون نتیجه به پایان رسید

شماره: 18477
Aa Aa

بن‌بست میان ایران و آمریکا از بین نرفته و واشنگتن همچنان حاضر به ارائه تضمین نیست. آمریکا به دنبال احیای برجام بدون دستاورد اقتصادی برای ایران است.

خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع آگاه خبر داد؛
مذاکرات دوحه بدون نتیجه به پایان رسید

بن‌بست میان ایران و آمریکا هنوز از بین نرفته و واشنگتن همچنان حاضر به ارائه تضمین نیست.

به گزارش اسپادانا خبر، خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع آگاه در مذاکرات نوشته است:

نشست علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر که قرار بود هفتم و هشتم تیرماه برگزار شود به پایان رسید.

آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن شده پافشاری طرف آمریکایی بر متن طرح پیشنهادی در وین۷ است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود و در واقع واشنگتن به دنبال احیای برجام به منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای این کشور است. همین مساله باعث شده تا به دلیل ضعف دولت بایدن و عدم توانایی در تصمیم‌گیری نهایی احیای توافق هسته‌ای که صرفا نیاز به پذیرش خط قرمز ایران در انتفاع اقتصادی از این رویداد از سوی آمریکا دارد نشست دوحه هم تاثیری در از بین رفتن بن‌بست مذاکراتی نداشته باشد. همین مساله باعث شده تا نماینده ارشد اتحادیه اروپا هم از این رویکرد آمریکا در عدم تلاش برای احیای برجام انتقاد کند.

در جریان این دور از گفتگوها که به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برگزار شد و اتحادیه اروپا نقش میانجی و انتقال‌دهنده پیام را برعهده داشت ایران مجددا بر لزوم دستیابی به یک توافق پایدار تاکید کرد.

  •  

 وزارت امور خارجه ایران پايان مذاكرات دوحه را تكذيب كرد.

 ناصر کنعانی، سخنگوی ‌وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره گزارش منتشر شده در یکی از رسانه‌ها مبنی بر پایان مذاکرات گفت:

 مذاکرات دو روزه هنوز به انتها نرسیده و عصر امروز نشست دیگری میان دکتر باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها برگزار خواهد شد. گفت‌وگوها در دوحه از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود و در طول رایزنی‌های دیروز و امروز طرف‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

 او گفت:

مذاکرات دو روزه دوحه در فضایی حرفه‌ای و جدی در حال برگزاری است.

  •  

"انریکه مورا" نماینده مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت:

«دو روز مذاکرات نزدیک در دوحه بر سر برجام داشتیم. متأسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده نسبت به حصول آن امیدوار بودند به دست نیامده است. ما به کار با ضرورت بیشتر برای بازگرداندن ثبات منطقه‌ای و توافق کلیدی عدم اشاعه هسته‌ای به مسیر خود ادامه خواهیم داد

  •  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت:

در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفتگوهای فشرده‌ای با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد؛ نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

وی افزود:

در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفتگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

  •  

یک مقام آمریکایی به وب‌سایت اکسیوس نیز گفت

دور جدید مذاکرات احیای برجام در قطر بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت. ایرانی‌ها هیچ احساس فوریتی از خود نشان ندادند و مسائل قدیمی را که ماه‌هاست حل و فصل شده و همچنین موضوعات جدیدی را که با برجام ارتباطی ندارد، مطرح کردند.

  •  

خبرنگار «وال استریت ژورنال» نیز به نقل از دو دیپلمات غربی مدعی شد که ایران در مذاکرات دوحه بازگشت به برجام را مشروط به توقف تحقیقات پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده است.

او به نقل از دو دیپلمات غربی مدعی شد که ایران در مذاکرات دوحه بازگشت به برجام را مشروط به توقف تحقیقات پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده است

او در توییتر به نقل از این دو دیپلمات نوشته است که ایران در مذاکرات دوحه خواسته‌های غیر برجامی مطرح کرده است.

  •  

«محمد مرندی» از مشاوران تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با تأکید بر این‌که مذاکرات دوحه شکست نخورده است گفت که اظهارات رسانه‌ای مقام‌های واشنگتن را جدی نمی‌گیریم.

وی در گفت وگو با شبکه «المیادین»  افزود که مذاکرات درباره موضوع‌های مورد اختلاف باقی‌مانده از وین، شکست نخورده و روند آن ادامه خواهد داشت:

 انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راهکار مثبت تنها طی دو روز به پایان برسد. ما اظهارات رسانه‌ای مقام‌های آمریکا را جدی نمی‌گیریم.

وی افزود:

طرف آمریکایی باید تضمین‌هایی که ایران به دنبال آن است را ارائه دهد تا مطمئن شویم که مانند گذشته از پشت به ما خنجر نمی‌زنند. اروپایی‌ها امروز بیشتر به ایران علاقه دارند چرا که دلیل جنگ در اوکراین به نفت آن نیاز دارند

  •  

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید پایان یافتن مذاکرات دوحه مدعی شد:

 

همزمان که از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم اما از اینکه ایران باز هم نتوانست به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است ناامید شده‌ایم.

در دوحه، مانند گذشته ما آمادگی خود را برای انعقاد و اجرای سریع توافقی مبنی بر بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام بر اساس حدود یک سال و نیم مذاکرات آشکارا اعلام کردیم.

با این حال ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً غیرمرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نبود.

 

  •  

محمودعباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت دیده بان ایران در تشریح روند مذاکرات احیای برجام اظهار داشت:

مذاکرات در قطر از همان جایی که در وین پایان یافت آغاز شده است. جمهوری اسلامی بر روی 6 مورد اصرار داشت و اعلام کرد که اگر این‌ها شفاف نشوند به توافق نخواهد رسید. جمهوری اسلامی می‌گوید چون آمریکا خودش از برجام خارج شده بنابراین باید یک ضمانت اجرایی کاملا مطمئن بدهد و الا توافقی صورت نمی‌گیرد. متأسفانه آمریکا‌‌یی‌ها در خصوص خواسته‌های ما حسن نیت نشان نمی‌دهند به همین خاطر این جماعت اصرار داشتند که فقط امتیاز بگیرند و هیچ امتیازی به ما ندهند. در واقع غربی‌ها و آمریکا‌یی‌ها به دنبال توافق برد- باخت بودند یعنی برد برای آن‌ها و باخت برای ما. ما هم زیر بار چنین توافقی نرفته و نمی‌رویم. ما به دنبال توافقی هستیم که امتیاز دادن‌ها برابر باشد نه اینکه یکی بیشتر یکی کمتر.

او گفت:

مذاکرات هنوز به اتمام نرسیده تا به نتیجه برسد یا نرسد. حریف مقداری بازی در آورد که امتیاز بیشتری بگیرد که ما زیر بار شیطنت او نرفتیم. تحلیل ما این است که آمریکا‌ بیشتر به برجام نیاز دارند نه ما. آمریکا هر جا اقدامات و اهدافش با منافع جمهوری اسلامی ناسازگار باشد ما کاملا مقاومت می‌کنیم. الان منافع جمهوری اسلامی و آمریکا با هم در تضاد است و ما دو راه بیشتر نداریم یا باید با آمریکا بجنگیم یا مذاکره کنیم. ما فعلا راه مذاکره را در پیش گرفته‌ایم.

  •  

وزیر امور خارجه قطر در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مذاکرات دوحه را مثبت ارزیابی کرد.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از حسن میزبانی قطر اظهار داشت:

ارزیابی ما از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت است. تاکید می‌کنم که ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع بینی آمریکا توافق دست یافتنی است. مذاکره کننده ارشد ما همواره با ابتکار عمل و در مسیر تحقق توافقی قابل قبول گام بر می‌دارد و ما بر ادامه مذاکره تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقع بینی مصمم هستیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان