مذاکرات مستقیم دو جانبه‌ با آمریکا نداریم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 13:04

مذاکرات مستقیم دو جانبه‌ با آمریکا نداریم

شماره: 21004
Aa Aa

هرگونه تعرضی به سپاه به هر شکلی به عنوان تعرض به امنیت جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود و نتایج آن حتما متوجه تعرض‌کنندگان خواهد بود.

در برابر اقدامات اروپا در ارتباط با سپاه دست بسته نیستیم؛
مذاکرات مستقیم دو جانبه‌ با آمریکا نداریم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود گفت:
متأسفانه همکاری دولت کره جنوبی در ارتباط با پرداخت مطالبات ایران رضایت‌بخش و شایسته نیست.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

دولت کره جنوبی باید بدهی ملت ایران را بدون هیچ گونه قید و شرط پرداخت کند. مطالبات مالی جمهوری اسلامی ایران از کره جنوبی حق قانونی ملت ایران است و ضرورت پرداخت آن به هیچ موضوع دیگری مربوط نیست و دولت این کشور متعهد و مسئول است که در چارچوب روابط دوجانبه حقوق ملت ایران رو بی قید و شرط بپردازد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با  مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار داشت:

تبادل پیام‌ها و دیدگاه‌ها بین ایران و دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده برقرار است و عدم مذاکرات رسمی و  یا عدم برگزاری جلسات رسمی مذاکرات به معنای عدم تعامل و تبادل پیام نیست.

وی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با دیدار ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل متحد با رابرت  مالی دیپلمات ارشد آمریکایی نیز گفت: 

مذاکرات مستقیم دو جانبه‌ای با آمریکا نداریم.

او در ارتباط با قطعنامه اخیر پارلمان اروپا مبنی بر پیشنهاد به شورای وزیران اتحادیه جهت قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اظهار کرد:

تروریستی قلمداد کردن یک نهاد حاکمیتی در یک کشور هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد و مغایر با منشور سازمان ملل متحد است. هرگونه تعرضی به سپاه به هر شکلی به عنوان تعرض به امنیت جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود و نتایج آن حتما متوجه تعرض‌کنندگان خواهد بود. در برابر اقدامات اروپایی‌ها در ارتباط با سپاه دست بسته نیستیم و از  اراده لازم برای برخورد متقابل برخورداریم و کشورهای اروپایی باید توجه کنند که برای مناسبات دوجانبه بیش از این هزینه ایجاد نکنند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا اظهار کرد:

بر اساس نگاه انسانی ایران دارای آمادگی برای تبادل زندانیان است. آمریکا این موضوع را با برجام گره زد اما این موضوع مدنظر جمهوری اسلامی ایران نبود. تبادل پیام‌هایی در این ارتباط از سوی برخی از کشورها انجام گرفته است و ما برای تکمیل این روند آمادگی داریم. به دنبال چالش‌آفرینی با اتحادیه اروپا نیستیم و از ایجاد چالش استقبال نمی‌کنیم.

وی اظهار داشت:

گفت‌وگوهای دو هیأت ایرانی و اوکراینی در ارتباط با ادعاهای مطرح شده و اثبات نشده علیه جمهوری‌ اسلامی ایران در موضوع پهپادها با کمک یکی از دولت‌های دوست در یک دوره برگزار شد. هیچگونه شواهد و مدارک اثبات کننده ادعای طرف اوکراینی و طرف‌های دیگری که اتهام‌هایی را متوجه ایران می‌کنند از سوی آن‌ها ارائه نشده اما ایران برای انجام گفت‌وگوهای تکمیلی و بعدی منعی ندارد و در این زمینه محدودیتی احساس نمی‌کنیم. ایران تأکید دارد هیچ پهپاد یا هیچ ملزومات نظامی را برای استفاده از یک طرف جنگ در اختیار طرف‌های جنگ قرار نداده است. چنانچه طرف مقابل ادله و شواهدی دارد، ایران بررسی خواهد کرد و پاسخ خواهد داد. اینکه مایل باشند با بهانه‌های واهی ایران را در مبحث جنگ اوکراین مسئول قلمداد کنند یا مسئولیت‌هایی را متوجه ایران کنند استمرار رفتارهای سیاسی غلط آن‌ها برای بهره‌برداری‌های ثانویه است. اتهام زنندگان به ایران، صادرکنندگان بزرگ اسلحه به یکی از طرف‌های جنگ هستند. حتی اتحادیه اروپا تبدیل به واردکننده تسلیحات از امریکا شده تا به اوکراین صادر کند. چنین دولت‌هایی حق ندارند ایران را در ارتباط با جنگ اوکراین مسئول قلمداد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت:
اطلاعاتی که علیرضا اکبری به خارج درز داد منجر به ترور دانشمند هسته‌ای ایران شد.
ناصر کنعانی رفتار آمریکا در اغتشاشات اخیر در ایران را ریاکارانه خواند وگفت:
«دولت آمریکا سابقه طولانی به‌اندازه عمر انقلاب اسلامی ایران، سیاست‌های غلط، غیرسازنده و مخرب در ارتباط با نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران داشته است».
 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان