معاهده ابراهیم چهره خاور میانه را تغییر می‌دهد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 20:58

معاهده ابراهیم چهره خاور میانه را تغییر می‌دهد

شماره: 11191
Aa Aa

ترامپ در این مراسم گفته اینجا جمع شده‌ایم تا روند تاریخ را تغییر دهیم. ما با شجاعت اسرائیل، امارات و بحرین شاهد صبحی جدید برای خاورمیانه هستیم.

توافق صلح در باغ جنوبی کاخ سفید امضا شد؛
معاهده ابراهیم چهره خاور میانه را تغییر می‌دهد

نخست وزیر اسرائیل، وزیر خارجه امارات و ترامپ معاهده "صلح" را در حضور ۷۰۰ تن از حاضران در سه نسخه امضا کردند.

وزیر خارجه بحرین، نخست وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری آمریکا نیز سند اعلام حمایت از توافق منامه و تل‌آویو را در سه نسخه انگلیسی، عربی و عبری امضا کردند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، ترامپ قبل از امضای توافقنامه‌ها در باغ جنوبی کاخ سفید ادعا کرد:

خاورمیانه از بحران‌ها و تنش‌های بسیاری رنج می‌برد. ما گام‌های بزرگی به سوی تحقق صلح در منطقه برداشتیم و اسرائیل، امارات و بحرین به تبادل سفیران خواهند پرداخت. این توافق صلح به همه مسلمانان جهان اجازه خواهد داد مسجد الاقصی را زیارت کنند. نزدیک شدن‌های متفاوت و جدیدی در منطقه رخ خواهند داد و کشورهای دیگری جا پای امارات و بحرین خواهند گذاشت.

او اظهار کرد: اینجا جمع شده‌ایم تا روند تاریخ را تغییر دهیم. ما با شجاعت این کشورها شاهد صبحی جدید برای خاورمیانه هستیم. توافقات ثابت کرد منطقه از نزدیک‌ شدن‌های شکست خورده رها شده است. مردم خاورمیانه اجازه انزجار از اسرائیل را نخواهند داد که بهانه‌ای برای افراط‌گرایی باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با تقدیر از میزبانی واشنگتن مدعی شد:

ما در لحظه‌ای تاریخی و صبح جدید صلح هستیم. این توافقنامه همه خاورمیانه را دور هم جمع می‌کند. مردم اسرائیل کاملا بهای جنگ را می‌شناسند. من نیز بهای جنگ را می‌دانم از این رو به صلح بله می‌گویم. این صلح گسترده خواهد بود زیرا کشورهای دیگر نیز به این روند خواهند پیوست و احتمالا این روند به مناقشه اسرائیل و فلسطین خاتمه خواهد داد.

وزیر خارجه امارات نیز گفت:

اگر تلاش‌های ترامپ، جارد کوشنر، مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پامپئو و تیمش نبود چنین صلحی محقق نمی‌شد. این صلح چهره منطقه را تغییر می‌دهد.

عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین نیز اظهار کرد: ما فرصتی برای تغییر واقعیت خاورمیانه داریم. امروز مناسبتی تاریخی و واقعی برای ملت‌های خاورمیانه است در حالی‌که درگیری‌ها مانع آن شده بود. درگیری‌ها امکانات نسل‌های خاورمیانه را از بین می‌برد. ما از نقش ترامپ برای تبدیل کردن سازش به واقعیت تشکر می‌کنیم، این رویایی است که از سال‌ها پیش در سرمی‌پروراندیم. صلح به دلیل بی‌اعتمادی به تاخیر افتاده بود. این توافقات باید ما را برای یاری به فلسطینی‌ها قادرتر سازند.

دونالد ترامپ پیش از امضای این توافقنامه دو دیدار جداگانه با عبدالله بن زاید و عبداللطیف الزیانی داشت.

عبدالله بن زاید گفت: امضای توافقنامه صلح پیامی صریحی برای توسعه همکاری آمریکا و امارات است. ما برای ایفای نقش در این خصوص خوشحالیم. این توافق پیامی برای تلاش و همکاری بیشتر بین آمریکا و امارات است.

ترامپ، امارات را "کشوری بزرگ" خواند و مدعی شد پنج کشور دیگر به جز امارات و بحرین در حال بررسی امکان عادی سازی روابط با اسرائیل هستند اما از افشای نام این کشورها امتناع کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با نتانیاهو نیز مدعی شد به زودی کشورهای دیگری به این روند می‌پیوندند:

با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی صحبت کردم و تصور می‌کنم اتفاقات مثبت بسیاری رخ خواهند داد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان