ممکن است شاهد خشونت های بیشتری در ایران باشیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 19:42

ممکن است شاهد خشونت های بیشتری در ایران باشیم

شماره: 7473
Aa Aa

قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس گفته: روحانی همدانی تاوان خطای افراد بزرگتر از خود را پس داده و چوب کاستی‌ها و حق‌خوری‌های گذشته را خورده است.

پس از کشته شدن روحانی ۴۶ ساله در همدان؛
ممکن است شاهد خشونت های بیشتری در ایران باشیم

هفتم اردیبهشت، «مصطفی قاسمی» روحانی ۴۶ ساله در کوچه آخوند خیابان شهدای همدان به ضرب گلوگه کشته شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از آزادی، ضارب که «بهروز حاجیلویی» نام داشت در صفحه اینستاگرامش نسبت به قتل این روحانی اعتراف کرد و بعد از آن پلیس، خبر از شناسایی او داد و عنوان کرد برادر قاتل دستگیر شده و خودرویی که از آن در جریان وقوع قتل استفاده شده هم متعلق به برادر او بوده است. سرانجام متهم توسط واحد عملیاتی یگان امداد شهرستان همدان در یکی از محلات حاشیه شهر همدان شناسایی شد که به محض مشاهده ماموران پلیس شروع به تیراندازی کرد.
امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، دلیل بروز اتفاقاتی از این دست را افزایش خشونت در جامعه دانسته و می‌گوید:

«به نظر من ندانم کاری‌ها و دخالت‌های ناروا و اعمال نفوذ گسترده عده‌ای در طول سال‌های گذشته باعث شده نگاه جامعه به این قشر تغییر پیدا کند و در نتیجه ریشه همه مشکلات را این افراد بدانند. هرچند ما از چند و چون ماجرا و انگیزه‌های شخصی ضارب مطلع نیستیم اما باید بدانیم این مسئله ریشه‌ای عمیق‌تر دارد و متاسفانه زمانیکه خشونت در جامعه‌ای افزایش پیدا می‌کند نتیجه‌اش همین می‌شود»

به گفته این جامعه‌شناس گروه‌های مرجع در هر جامعه‌ای از جمله گروه‌های مهم و اثرگذارند که چنانچه خطایی مرتکب شوند چندین برابر دیده می‌شود و در نتیجه باید مراقب رفتارشان باشند: «ما در حال حاضر با وضعیت عجیبی در جامعه مواجهیم. از سویی فشار اقتصادی و اجتماعی بر مردم بسیار زیاد است و از سوی دیگر خشونتی که می‌بینیم هر روز بیشتر از روز قبل است. همچنین گروه‌های مرجع در طول سال‌های گذشته نتوانسته‌اند اعتماد مردم را جلب کنند. همه این موارد در کنار هم باعث شده شاهد مواردی از دست باشیم»

او می‌گوید ممکن است طلبه‌ای که کشته شده کار خاصی نکرده باشد اما او تاوان خطای افراد بزرگتر از خود را پس داده و چوب کم‌کاری‌ها، کاستی‌ها و حق‌خوری‌های گذشته را خورده است و این در نهایت تاسف‌برانگیز است: «ممکن است وضعیت از این هم بدتر شود. سالهاست جامعه‌شناسان درباره بروز پدیده‌هایی از این دست و عریان شدن خشونت هشدار داده‌اند اما کسی به آن توجه نکرده. اما با این حال هر زمان که جلوی ضرر گرفته شود منفعت است»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان