نباید اجازه داد استعمارگران و منافقان اختلاف بیندازند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 9:26

نباید اجازه داد استعمارگران و منافقان اختلاف بیندازند

شماره: 17337
Aa Aa

کارآمدترین نظام نظارتی خود کنترلی است که با تربیت دینی در خانواده، نظام آموزشی و بندگی خدا شکل می‌گیرد و در تحقق سلامت اداری نقش مهمی دارد.

رئیس‌جمهور ایران در واکنش به حادثه حرم مطهر رضوی؛
نباید اجازه داد استعمارگران و منافقان اختلاف بیندازند

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیئت دولت از حادثه تلخ حرم مطهر رضوی در مشهد ابراز تأثر کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

عزیزانی که شهید و مجروح شدند از طلبه‌های جهادی، اثرگذار، مخلص و شناخته شده مشهد و حاشیه این شهر و خادمان واقعی مردم به‌ویژه قشر محروم مشهد بودند. کسانی که دشمنی کردند از جریان تکفیری بودند و نباید اجازه داد استعمارگران و منافقان با سوء استفاده از موضوعات قومی و مذهبی بین مسلمانان و مردم کشورمان با همسایگان اختلاف بیندازند زیرا اختلاف‌افکنی از روش‌های قدیمی استعمارگران است.

رئیسی با اشاره به مشکلات ناشی از سرمازدگی محصولات برای کشاورزان تاکید کرد:

زمینه کمک به کشاورزان با استمهال در بازپرداخت تسهیلات، اولویت در اعطای تسهیلات و پرداخت خسارت فراهم شود تا کشاورزان عزیز به سختی نیفتند.

او وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مکلف کرد با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و با پیش‌بینی و پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی جلوگیری کنند.

وی توزیع عادلانه اعتبارات در استان‌های کشور را مهم برشمرد و گفت:

در پرداخت اعتبارات باید عدالت در نظر گرفته شود نه مساوات و پرداخت اعتبارات بر اساس آمایش سرزمینی و عدالت محلی صورت گیرد.

او تهیه پیوست فرهنگی و عدالت را در تصمیم‌گیری‌ها مهم دانست و گفت:

رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت تهیه پیوست‌های فرهنگی و عدالت‌محور تاکید کرده‌اند و همه تصمیمات و اقدامات مهم دولت باید پیوست فرهنگی و عدالت داشته باشد.

رئیسی با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت اداری در دستگاه‌های اجرایی «خود کنترلی» را کارآمدترین نظام نظارتی دانست و گفت:

این روش نظارتی با تربیت دینی در خانواده و نظام آموزشی و با بندگی خدا شکل می‌گیرد و در کنار نظارت‌های برنامه‌ای و میدانی در تحقق سلامت اداری نقش مهمی دارد.

رئیس جمهور افزایش معنویت و رشد اخلاق میان کارکنان دستگاه‌ها و سازمان‌ها را ضامن بخش عمده‌ای از سلامت اداری دانست که باعث کاهش رانت‌خواری و رشوه‌خواری می‌شود.

رئیسی ماه مبارک رمضان را ماه «خودسازی» و «دگرخواهی» در سایه خدامحوری توصیف کرد و گفت:

نباید در ادارات و سازمان‌ها کار روزانه و خدمت به مردم به دلیل انجام کارهای مستحبی لطمه ببیند.

  •  

سید ابراهیم رئیسی همچنین با معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی دیدار کرد.

 

25

رئیسی اظهار داشت:

بسیار جای خوشحالی است که در این دولت با اقدامی جهادی عقب‌ماندگی‌ها در حال جبران است. اتصال همه دستگاه‌های اجرایی به درگاه ملی صدور مجوزها گام اول برای بهبود فضای کسب‌وکار است و این روند با قوت ادامه پیدا خواهد کرد. از این پس هیچ دستگاهی نباید برای صدور مجوزهای کسب‌وکار خارج از چارچوب درگاه ملی صدور مجوزها اقدام کند.
وی ادامه داد:

تنقیح قوانین که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست اقدامی اساسی در راستای کارآمد شدن قوانین به حساب می‌آید و می‌تواند کمک بزرگی به تکامل درگاه ملی تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار کند.
او با قدردانی از اقدامات انجام شده برای «اصلاح نظام مالیاتی» گفت:

شناسایی مودیان مالیاتی جدید اقدامی در راستای اجرای عدالت مالیاتی است که این اقدام باید تکمیل شده و به خوبی برای مردم تبیین شود. اینکه تعداد مودیان مالیاتی بیش از یک سوم افزایش یافته و از ۴،۴ میلیون نفر به ۶٫۷ میلیون نفر رسیده یکی از دستاوردهای مهم دولت در مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی کشور بدون فشار به مودیان مالیاتی سابق است.
رئیس‌جمهور ایران خاطر نشان کرد:

گام مهم بعدی که باید در این زمینه انجام شود «اصلاح نظام بانکی» بر پایه اصلاح رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانک‌های مختلف با یکدیگر، اصلاح رابطه بانک‌ها با دولت و اصلاح رابطه بانک‌ها با مردم است.
او با بیان اینکه خصوصی‌سازی یک ضرورت در اقتصاد کشور برای کاهش تصدی‌گری و تقویت نظارت دولت است گفت:

اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی در مقطعی به شکلی پیش رفت که باعث اعتراض همه شد اما امروز با اجرای پیش‌شرط‌هایی مثل واگذاری صحیح، احراز اهلیت و توانمندی افراد و اعمال نظارت‌ها بعد از واگذاری تلاش شده است که خصوصی‌سازی به شکلی صحیح و در راستای سیاست کلی هدایت، حمایت و نظارت انجام شود. قصد واکاوی آنچه را که در گذشته در این عرصه اتفاق افتاده نداریم بلکه به دنبال آن هستیم تا بازار سرمایه ثبات پیدا کرده، ‌سهامداران به آرامش برسند و بازار سرمایه بازار پررونقی باشد که سهامداران و کشور از آن منتفع شوند.
او با بیان اینکه اجرای عدالت، محور تحول در دولت تحول‌گرا است گفت:

آنچه به عنوان عدالت دنبال می‌کنیم به معنای تساوی در توزیع منابع و امکانات نیست بلکه به دنبال آن هستیم که بر مبنای سند آمایش سرزمینی هر جا به نسبت استعدادهای خود کمتر رشد یافته بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همانگونه که باید عدالت مالیاتی برقرار شود، باید در واردات و صادرات نیز عدالت برقرار شود. واردات بی‌رویه و واردات کالاهای که مشابه آنها با کیفیت و استاندارد قابل قبول در کشور تولید می‌شود، خلاف عدالت است. همه کارگزاران دولت موظف هستند در راستای اجرای عدالت، منافع عمومی مردم را بر منافع خواص و گروه‌های خاص مقدم بدانند چرا که اجرای عدالت اقدامی اعتمادساز است که تبدیل به سرمایه اجتماعی می‌شود. اعتماد به دولت باعث افزایش حضور و مشارکت اجتماعی و اقتصادی مردم می‌شود که این افزایش مشارکت یکی از مولفه‌های مهم قدرت برای هر کشوری است.

  •  

سیدابراهیم رئیسی در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و متخصصان نظام بهداشت و درمان نیز گفت:

باید برای حوزه بهداشت و درمان کشور یک نظام مسائل تعریف و اولویت‌های آن تعیین شود.

 

214

او اظهار داشت:

دولت مصمم است که مشکلات موجود در عرصه بهداشت و سلامت عمومی را برطرف کند اما طبیعتاً پرداختن به همه مشکلات به طور همزمان ممکن نیست و باید اولویت‌گذاری انجام شود.
او با تاکید بر تشکیل شورای عالی سلامت افزود:

باید تحول در نظام سلامت را با هدف کاهش هزینه‌ها و ارتقای شاخص‌های سلامت، علم‌پایه، دانش‌بنیان و فن‌آورانه به پیش ببریم. در همین راستا شورای عالی سلامت با دستور کار مرتبط و مناسب به زودی تشکیل خواهد شد.
وی با اشاره به ابراز نگرانی برخی میهمانان جلسه نسبت به افزایش موج مهاجرت در میان پزشکان گفت:

باید این اطمینان را نزد دانشجویان پزشکی ایجاد کنیم که پس از پایان تحصیلات در نظام درمانی کشور با درآمد خوب و جایگاه اجتماعی مناسب جذب خواهند شد. باید این ادراک در میان دانشجویان ایجاد شود که آنان سرمایه‌ها و آینده‌سازان کشور هستند.
او بر ضرورت تقویت شبکه جامع بهداشت کشور با اتکا به روش ارجاع تاکید و خاطرنشان کرد:

هیچ تردیدی وجود ندارد که پیشگیری مقدم بر درمان است و توسعه شبکه سراسری بهداشت و فعال‌تر شدن آن می‌تواند ضمن ایجاد اطمینان برای مردم در زمینه رسیدگی‌های پزشکی به تقدم‌بخشی به رویکرد پیشگیری نسبت به رویکرد درمان کمک کند.
رئیسی از وزیر بهداشت خواست تا اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده را که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش هزینه‌ها و بستری‌ها دارد، با جدیت پیگیری کند. موضوع صدور مجوزها در عرصه پزشکی برای مشاغلی نظیر راه‌اندازی درمانگاه و داروخانه نیز باید تا جای ممکن سهل و تسریع شود چرا که این موضوع می‌تواند به رونق اقتصاد سلامت کمک کند.
رئیسی صنعت داروسازی را یکی از پیشرفته‌ترین عرصه‌های علمی و تولیدی و مایه افتخار کشور عنوان کرد و افزود:

باید تلاش کنیم ضمن حفظ و ارتقای کیفیت تولیدات دارویی، قیمت تمام شده داروها را نیز به صرفه کنیم تا نه اجحافی به تولیدکنندگان دارو شود و نه فشاری به مصرف‌کنندگان دارو وارد شود.
رئیسی از تسهیل پذیرش و تربیت دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های پزشکی کشور استقبال کرد:

بنده به طور جدی از این موضوع حمایت می‌کنم. علاوه بر آموزش مهارت‌های پزشکی بر آموزش اخلاق عمومی و حرفه‌ای نیز توجه ویژه داشته باشید و تلاش کنید این موضوع به عنوان امتیازی برای نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی مطرح و معرفی شود.
او با اشاره به برخی نظرات مطرح شده در جلسه درباره طب سنتی خاطرنشان کرد:

بنده همواره تاکید کردم که خودِ پزشکان توسعه طب سنتی را مدیریت و برای تقویت و ارتقای آن تلاش کنند. هر نظری در عرصه طب سنتی مطرح شد قابل بررسی در مجامع علمی است و اساساً کرسی‌های نظریه‌پردازی محلی برای بررسی نظرات علمی جدید است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان