نخستین واحد نظامی روسیه به قزاقستان اعزام شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 20:21

نخستین واحد نظامی روسیه به قزاقستان اعزام شد

شماره: 16288
Aa Aa

ناآرامی‌های قزاقستان که پس از اعلام افزایش قیمت سوخت در این کشور آعاز شده تاکنون قریب به هزار کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

با ادامه ناآرامی‌ها در قزاقستان و درخواست رئیس جمهور؛
نخستین واحد نظامی روسیه به قزاقستان اعزام شد

در پی ادامه ناآرامی‌ها در قزاقستان و پس از درخواست قاسم ژُمارت توکایف، رئیس جمهوری این کشور روسیه نخستین واحد نظامی را با عنوان «حفظ صلح» و به‌منظور مقابله با معترضان به این کشور اعزام کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورنیوز، در پی شدت گرفتن اعتراض‌ها در قزاقستان پس از اعلام افزایش قیمت سوخت در سراسر این کشور وضعیت فوق‌العاده برقرار شده است.

این ناآرامی‌ها تشدید شده و درگیری‌ میان معترضان و نیروهای امنیتی چند کشته به جای گذاشته است.

بیشترین ناآرامی‌ و خشونت در آلماتی، پایتخت پیشین و بزرگ‌ترین شهر قزاقستان گزارش شده است.

 

35

رئیس جمهوری قزاقستان در جریان یک نطق ویدیویی «فراخوان حمله به دفاتر دولتی و نظامی» را کاملا غیرقانونی توصیف و محکوم کرد اما سرانجام تحت فشار اعتراضات دولت این کشور را منحل کرد.

قاسم ژُمارت توکایف، استعفای دولت به ریاست نخست وزیر، عسکر مأمون را پذیرفت و علیخان اسماعیلوف، معاون نخست وزیر تا زمان تشکیل کابینه جدید سرپرستی دولت را برعهده خواهد گرفت.

پلیس در آلماتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از جلوگیری از هجوم صدها معترض به دفتر شهردار از گاز اشک آور و نارنجک‌های صوتی استفاده کرده است.

 

45

معترضان همچنین به ساختمان قدیمی اقامتگاه ریاست جمهوری در آلماتی نفوذ کرده و داخل آن را به آتش کشیدند. آن ها در شهر دو میلیون نفری آلماتی نیز وارد دفتر شهردار و چندین ساختمان دولتی دیگر شدند.

آخرین خبرها از قزاقستان حکایت از قطع و اختلال شبکه اینترنت و تردد خوردوهای امنیتی در خیابان های مرکزی پایتخت این کشور دارد.

  •  

کرملین روز پنجشنبه ۶ ژانویه بیانیه ای از سوی نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، رئیس شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی درباره اعزام نیروهای حافظ صلح این سازمان به قزاقستان منتشر کرد.

در ارتباط با درخواست رئیس جمهور جمهوری قزاقستان [قاسم ژومارت توقایف] و با توجه به تهدید امنیت ملی و حاکمیت جمهوری قزاقستان ناشی از مداخله خارجی، سازمان پیمان امنیت جمعی در بیانیه ای که پاشینیان در وب سایت رئیس جمهور روسیه منتشر کرد، تصمیم گرفت نیروهای حافظ صلح جمعی به جمهوری قزاقستان اعزام کند.
  •  

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای دولت و مخالفان در قزاقستان را به گفت‌وگو به جای شورش دعوت کرد:

«ما طرفدار یک راه حل صلح‌آمیز در چارچوب حقوقی و قانون اساسی و بر مبنای گفت‌وگو هستیم. ما با شورش و خشونت در خیابان مخالفیم.»

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که این کشور از نزدیک وضعیت همسایه جنوبی خود را زیر نظر گرفته و بر «عادی‌سازی اوضاع در سریع‌ترین شکل ممکن» تاکید دارد.

  •  

نقطه آغاز اعتراضات روز یکشنبه پس از اعلام افزایش قیمت گاز مایع طبیعی، ال‌ان‌جی در شهر «ژانائوزن» واقع در منطقه‌ای سرشار از منابع طبیعی در غرب این کشور بود و سپس به شهر بزرگ دیگر منطقه یعنی آق‌داغ در ساحل دریای خزر گسترش یافت.

  •  

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحولات اخیر در جمهوری قزاقستان اظهار داشت:

جمهوری اسلامی ایران تحولات جاری در قزاقستان را به دقت زیر نظر دارد. ما براین باور هستیم که دولت و مردم فهیم کشور دوست و برادر و همسایه ما می‌توانند بدون دخالت خارجی و‌ بر اساس منافع ملی خود و از طریق گفت و‌گو و به صورت مسالمت آمیز مشکلات و اختلافات خود را حل و‌فصل کنند.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت قزاقستان برای کشورمان حائز اهمیت است افزود:

نباید زمینه سوءاستفاده عوامل خارجی فراهم شود.

او ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر آرامش به این کشور بازگردد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان