هر توافقی را به هر قیمتی نمی‌خواهیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 9:09

هر توافقی را به هر قیمتی نمی‌خواهیم

شماره: 18853
Aa Aa

همزمان وزارت خارجه آمریکا گفته ایران تصمیمات سیاسی بازگشت دوجانبه به برجام را نگرفته است| انگلستان نیز می گوید احتمال احیای برجام بعید است و ایرانی‌ها به دنبال پایان مذاکرات نیستند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران؛
هر توافقی را به هر قیمتی نمی‌خواهیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه زنده با برنامه «صف اول» شبکه خبر گفت:

در دولت سیزدهم تلاش کردیم که بخش های خاموش دیپلماسی همسایگی را فعال کنیم. در این چارچوب گسترش تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه و آسیا از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است .

به گزارش اسپادانا خبر، وی گفت :

شعار ما در دستگاه دیپلماسی تعامل با شرق و غرب است.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد روند مذاکرات احیای برجام گفت:

سیاست خارجی دولت سیزدهم در نگاه به برجام این گونه است که دولت باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کند و وزارت خارجه برای توسعه اقتصادی پایدار باید همه ظرفیت مطلوب خود را به کار بگیرد و از طرف دیگر برای لغو تحریم‌ها بر سر میز مذاکره حضور داشته باشد که این یک «کارزار مذاکراتی» است. ما الان در نقطه‌ای هستیم که متن آماده‌ای پیش روی ماست که در مورد بیش از ۹۶ درصد آن در محتوا بین طرفین اتفاق نظر وجود دارد ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد. ما (ایران) باید از مزایای اقتصادی این توافق«برجام» به صورت کامل برخودار شویم. ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دوبار گزیده شویم و برای برخورداری ایران از منافع اقتصادی این توافق به صورت کامل آمریکایی ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند. برای رسیدن به توافق خوب،‌ قوی و پایدار جدی هستیم. توافق را به هر قیمت و هر توافقی را نمی‌خواهیم و به دنبال توافقی خوب، پایدار و قوی هستیم.  هنوز آمریکایی‌ها ما را مطمئن نکرده‌اند که می توانیم از منافع اقتصادی برجام به صورت کامل برخوردار باشیم. در حال تماس و تبادل پیام هستیم که شاخص‌های مورد نظر ما در این زمینه به صورت ملموس و دقیق روی کاغذ بیاید تا سپس اعلام کنیم که در نقطه خوب توافق قرار داریم.

وزیر امور خارجه ایران درباره موضوع ایرانیان خارج از کشور ادامه داد :

مسئله‌ای که در این زمینه به شیطنت رسانه‌ها و برنامه‌ریزی دشمنان در حوزه ایران هراسی برمی‌گردد این است که آنها بعضا در بین ایرانیان خارج از کشور تبلیغ می‌کنند که اگر به ایران بروید دستگیر می‌شوید.

امیر عبداللهیان با بیان این که نسبت به جمعیت میلیونی ایرانیان خارج از کشور شاید به عدد انگشتان دو دست به سختی بتوانیم بگوییم افرادی دستگیر شده‌اند افزود:

آنهایی که دستگیر شدند محرز هست که جاسوسی کردند. فردی که دوتابعیتی بوده و اطلاعات دانشمندان هسته‌ای ما را به موساد داده و موساد آنها را در کف خیابان‌های تهران ترور کرده در هر کشوری چنین اتفاق جاسوسی رخ دهد دستگیر شده است. من هم که وزیر خارجه هستم اگر تخلفی کنم که در تعارض با امنیت ملی باشد در داخل تهران باشم، سیستم قضایی برخورد می‌کند و عادلانه تصمیم می‌گیرد.

  •  

همزمان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با «تصویب لایحه تبادل زندانیان با ایران در پارلمان بلژیک» گفت:

من شما را به دولت بلژیک ارجاع می‌دهم. بلژیکی باید خودشان درباره تحولات سیستم‌شان صحبت کنند اما بگذارید چند نکته جامع‌تر عارض شوم. اول این که ایران سابقه طولانی در زندانی کردن‌های ناعادلانه اتباع خارجی دارد تا از آن‌ها به عنوان اهرم سیاسی استفاده کند. این شامل حبس غیرقانونی و خودسرانه اشخاص می‌شود. این اقدامات شنیع است. ایران به حبس کردن آمریکایی‌ها ادامه می‌دهد. ایران به طور نادرست و ناعادلانه اتباع کشورهای ثالث را زندانی می‌کند. این مسئله یکی از اولویت‌های این دولت است و تا زمان آزادی آمریکایی‌ها اولویت این دولت باقی خواهد ماند. ما به همکاری با شرکای‌مان برای رسیدگی به رفتار شنیع ایران در حبس نادرست اتباع خارجی ادامه خواهیم داد. ما و متحدان به انجام هرآنچه که در توان داریم برای آوردن اتباع‌مان به جمع خانواده‌های‌شان متعهد هستیم. این اشخاص سالیان سال است که از خانواده‌های‌شان جدا شده‌اند. ما از کشورهای هم‌نظر سراسر جهان می‌خواهیم که به اعمال فشار علیه دیگر کشورهایی که مشغول حبس اتباع خارجی می‌شود - از جمله ایران - بپردازند.

ند پرایس در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات «رئیس سازمان اطلاعات انگلیس» در رابطه با ایران گفت:

اینکه آمریکا و انگلیس روابط به شدت نزدیک اطلاعاتی دارند یک راز نیست. من در جایگاهی نیستم که درخصوص محتوای این رابطه گفت‌وگو کنم اما گمان نمی‌کنم به اجازه امنیتی نیاز داشته باشم تا این حقیقت را بگویم که ایران تاکنون تصمیمات سیاسی لازم برای بازگشت دوجانبه به پایبندی‌های برجامی را نگرفته است. حقیقت این است که ماه‌هاست توافقی روی میز قرار دارد. ما به دیپلماسی غیرمستقیم با ایران ادامه داده‌ایم اما ایران حداقل تا این زمان نشانه‌ای از تلاش برای دستیابی به آن توافق نشان نداده است پس این اظهارات درست هستند. انگلیس همیشه بخشی از 1 + 5 بوده است. انگلیس نیز به آنچه که جو بایدن گقته علی‌الخصوص در این باره که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد متعهد است. تحریم‌های ما تا زمانی که بازگشت دوجانبه به برجام اتفاق بیفتد در جای‌شان باقی خواهند ماند. ما کاملا انتظار داریم که متحدان‌مان در سرتاسر جهان علی‌الخصوص متحدان‌مان در 1 + 5 به اعمال فشار مالی و اقتصادی قوی علیه ایران تا زمان تغییر رویه ادامه دهند.

  •  

«ریچارد مور» رئیس اطلاعات انگلیس توانایی طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات هسته‌ای برای احیای این توافق را بعید دانست.

او ادعا کرد که اطلاعات روسیه در پیش‌بینی اراده و توان اوکراین برای مقاومت ناموفق بوده است.

رئیس اطلاعات انگلیس در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای گفت:

«همچنان معتقد هستم که احیای توافق هسته‌ای بهترین راه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است.»

او با این ادعا که مقامات عالی ایران تمایل به بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارند گفت:

«فکر نمی‌کنم طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات بتوانند توافق هسته‌ای را احیا کنند. ایرانی‌ها هم به دنبال پایان مذاکرات نیستند و تا مدتی ادامه می‌دهند.»

رئیس ام‌آی ۶ در «اسپن» گفت:

«فکر می‌کنم که توافق قطعا روی میز است. و قدرت‌های اروپایی و دولت (آمریکا) درباره این موضوع بسیار شفاف بوده‌اند و فکر نمی‌کنم که روس‌ها و چینی‌ها مانعی بر سر راه توافق به وجود بیاورند اما فکر نمی‌کنم ایرانی‌ها به دنبالش باشند.»

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان