هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 15:35

هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم

شماره: 16155
Aa Aa

موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل گردیده، اقتصاد دولتی به شدت راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده و زمینه گسترش فساد را فراهم آورده است.

محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران؛
هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم

محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران در خطبه نمازجمعه پایتخت گفت:

پیوند اقتصاد ملی با نفت و قرار گرفتن این منابع عظیم در دست دولتمردان موجب شده است که بخش اصلی اقتصاد بنگاه‌های بزرگ و سرمایه بخش یا تحت مالکیت دولت قرار بگیرند یا دولت نقش مستقیمی در مدیریت آن‌ها داشته باشد.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

این اقتصاد دولتی به شدت راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده است و زمینه گسترش فساد را فراهم آورده است. امروز اقتصاد ایران و بودجه کشور با درآمد‌های نفتی گره خورده و سرمایه گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم بیشتر از منابع حاصل از درآمد‌های نفتی تامین می‌گردد. ملت ایران به ویژه طبقات متوسط و ضعیف دوران سختی را سپری می‌کنند. رشد حدود ۵۰ درصدی تورم در کنار رشد اقتصادی تقریباً منفی موقعیت جمهوری اسلامی را از نظر شاخص‌های کلان در وضعیت نامناسبی قرار داده است و به نظر من از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر شرایط اقتصادی امروز نظام بودجه‌ریزی یعنی سیاست مالی نظام مانکی و سیاست‌های پولی و ارزی است که نظام بانکی و پولی ارزی متاثر از نظام بودجه‌ریزی است. سیاست‌های مالی بر نظام بانکی کشور سلطه یافته است. سیاست‌های بانک مرکزی در راستای سیاست‌های مالی تعیین می‌شود لذا هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم. تورم یعنی بی ثباتی در اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی، تورم یعنی انتقال ثروت از جیب طبقات متوسط و ضعیف به جیب صاحبان ثروت، تورم یعنی رکود اقتصاد ملی. یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای مدیریت تورم و فراهم آوردن زمینه رشد اقتصاد ملی نظام بودجه ریزی کشور است.

وی بیان کرد:

رفاه عمومی یک ضرورت برای تعالی جامعه انسانی و اسلامی است. نظام تامین مالی و نظام دفاعی بازدارنده باید در کارنامه چهاردهه گذشته مورد تحلیل قرار گیرد. در حوزه نظامی و دفاعی در این عصر تاریک که سیاستهای آمریکا را در پیش رو داشته ایم، نظام اسلامی توانسته سطح امنیت را در منطقه ارتقاء بخشد و راه را برای به قدرت رسیدن امت اسلام هموارکند اما در حوزه اصلاح تامین مالی در طول سه دهه گذشته قدم قابل قبولی برداشته نشده است. با آنکه در چهار دهه نظام اسلامی در توسعه منابع اسلامی و رشد علمی و دستیابی به فن آوری های نوین، خلق امنیت و ارتقاء وحدت ملی و زیرساختهای اقتصادی برای توسعه قدم های مهمی برداشته اما شاخصه های کلان اقتصادی مانند تورم، درآمدسرانه، نرخ بیکاری و شکاف طبقاتی هرگز در شرایط مناسبی که شایسته ملت ایران است قرار ندارد.

امام جمعه تهران ادامه داد:

این ناکارآمدی به دو اصل مهم بر می گردد؛ فقدان بودجه ریزی مبتنی بر مبانی علمی و نظام بانکی ناکارآمد، برنامه ریزی نادرست و پیوند منابع و هزینه های کشور و تجارت خارجی و تراز تجاری به درآمدهای نفتی در طول یک قرن گذشته، شاخصه های کلان اقتصادی ما را در شرایطی نامناسب قرار داده است. فقدان برنامه درست و عدم توجه به رهنمود رهبری که در سه دهه قبل گفتند رابطه نفت و هزینه های کشور را قطع کنید ما را در این مرحله قرار داده است. موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل گردیده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان