هر کس تحریم های آمریکا علیه ایران را دور بزند مجازات خواهد شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 16:27

هر کس تحریم های آمریکا علیه ایران را دور بزند مجازات خواهد شد

شماره: 7135
Aa Aa

دیوید پیمان گفته: دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران بدترین نوع تخلف از تحریم‌های آمریکا است؛ ما واقعاً او را مسئول و پاسخگو می‌دانیم.

با اعلام امور مالی و تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا؛
هر کس تحریم های آمریکا علیه ایران را دور بزند مجازات خواهد شد

به گزارش اسپادانا خبر، دیوید پیمان مدیر کل وزارت خارجه آمریکا در امور مالی و تحریم‌ها در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا به سوالاتی پیرامون تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تأثیر آن بر بازار جهانی نفت پاسخ داده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره سازوکار ویژه اتحادیه اروپا که یکی از بزرگ‌ترین شرکای آمریکا است و واکنش بازرگانان اروپایی به آن مدعی شد که تجار تاکنون هیچ علاقه‌ای برای استفاده از این سازوکار به منظور معامله با ایران از خود نشان نداده‌اند،چراکه بخش خصوصی اروپا ماندن در نظام مالی آمریکا را به تجارت با ایران ترجیح می‌دهد.

پیمان ادامه داد: در صورتی که شرکتی بخواهد از این سازوکار مالی استفاده کند ما از نزدیک آن را دنبال می‌کنیم و آن را کاملاً و از تمام جهات تحت نظر می‌گیریم. به عنوان مثال، ارتباطات آن با نظام مالی و بانک‌های آمریکا و تخلفات احتمالی مستقیم یا غیر مستقیم، دانسته یا ندانسته از قوانین تحریم آمریکا را به دقت بررسی می‌کنیم و مجازات‌های مربوط به تخلف از آن تحریم‌ها را با شدت تمام به اجرا می‌گذاریم. باید اضافه کنم که سازوکار اتحادیه اروپا برای معاملات در امور بشردوستانه به کار برده خواهد شد اما آمریکا پیشتر در این مورد از جمله در مورد مواد خوراکی و دارو برای مردم ایران استثنا قائل شده است.

این مقام آمریکایی که اصالت ایرانی دارد همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحریم نفتی آمریکا علیه ایران و تمدید معافیتی که برای هشت خریدار نفت ایران در نظر گرفته است اظهار داشت: من نمی‌توانم درباره تبادل نظر‌های در حال جریان در مورد آن‌هایی که در آینده احتمال دارد از تحریم نفت ایران مستثنی شوند حرف بزنم اما می‌دانیم که ۲۰ کشور خواستار نفت ایران از این تحریم‌ها معاف نشدند و در نتیجه واردات نفت از ایران را متوقف کردند. معافیت‌های بسیار محدود به کشور‌هایی داده شد که توانایی‌شان برای قطع واردات بخش قابل ملاحظه نفت از ایران را به اثبات رساندند. به‌علاوه این کشور‌ها برای به صفر رساندن وارداتشان تا ماه نوامبر با مشکلاتی روبرو بودند. انتظار ما این است که تمام کشور‌ها در اسرع وقت این واردات را به‌طور کامل متوقف کنند.

وی در پاسخ به این سوال که ایران چه اقداماتی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا انجام داده است، گفت: ما انتقال نفت ایران از کشتی به کشتی را از نزدیک زیر نظر داریم و با کشور‌های دیگر نیز برای اطمینان از اینکه این رویکرد را در سواحلشان زیر نظر بگیرند کار می‌کنیم. ما کشتی‌ها را دنبال می‌کنیم. ما صاحبان کشتی‌ها و شرکت‌های بیمه را درخصوص انتقال نفت از کشتی به کشتی مسئول می‌دانیم. بنابراین هر کس که در اقدامات دور زدن تحریم‌ها به نوعی دخالت داشته باشد که در حقیقت بدترین نوع تخلف از تحریم‌های آمریکا است ما واقعاً او را مسئول و پاسخگو می‌دانیم. ما برای اطمینان از به اجرا درآمدن هر چه مؤثرتر تحریم‌ها روش کاملاً گسترده‌ای را به کار می‌بریم.

دیوید پیمان به اقدام اخیر پاناما برای جلوگیری از تردد ۵۹ کشتی ایرانی با پرچم این کشور اشاره کرد و افزود: باید بگویم که کشور‌ها اقدامات بسیاری درباره صادرات نفت ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا انجام داده‌اند. چند وقت پیش برای دیدار با مقامات پاناما به این کشور رفته بودم. پاناما یکی از کشور‌هایی است که بسیاری از کشتی‌ها با پرچم آن در آب‌های آزاد حرکت می‌کنند. رئیس جمهور پاناما فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن کشتی‌های ایران اجازه استفاده از ۶۰ پرچم پاناما را از دست دادند. این اقدامی مهم از طرف پاناما بود.

مدیر کل وزارت خارجه آمریکا در امور مالی و تحریم‌ها در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا به عنوان یکی از تولید کنندگان عمده نفت در دنیا تا چه حد می‌تواند تلاش واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را پیچیده کند؟ مدعی شد: تصور می‌کنم عرضه نفت در بازار خوب است و یکی از سیاست‌های دولت آمریکا هم اطمینان از تداوم عرضه نفت به میزان کافی و ثبات قیمت آن است. به‌طور حت، در زمان اعمال تحریم‌ها از جمله علیه ونزوئلا این دو مورد را کاملاً مد نظر داشتیم؛ بنابراین در مورد عرضه کافی نفت و ثبات قیمت آن نگرانی نداریم. به‌علاوه، شرکت‌های آمریکایی به سرعت در حال افزایش تولید انرژی از جمله نفت هستند. فکر می‌کنم درباره ثبات قیمت‌ها، عرضه کافی نفت در بازار و همینطور به صفر رساندن واردات نفت از ایران به سریع‌ترین وجه ممکن با شرکای خود در خارج به توافق رسیده‌ایم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان