همه شواهد نشان می دهد ایران عامل حمله به کشتی اسرائیل است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1403 - 4:05

همه شواهد نشان می دهد ایران عامل حمله به کشتی اسرائیل است

شماره: 14348
Aa Aa

در این بیانیه آمده که حمله به کشتی مرسر-استریت عامدانه و هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد.

در بیانیه وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ ادعا شد؛
همه شواهد نشان می دهد ایران عامل حمله به کشتی اسرائیل است

وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ (آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن) و نماینده عالی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک ایران را به دست داشتن در حادثه کشتی مرسر-استریت متهم کردند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، وزرای خارجه گروه 7 و نماینده عالی اتحادیه اروپا در این بیانیه اعلام کرده اند:

«ما حمله غیرقانونی به یک کشتی تجاری در آب‌های اطراف سواحل عمان در روز 29 ژوئیه [7 مرداد] که یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی طی آن کشته شدند را محکوم می‌کنیم. این یک حمله عامدانه و هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. همه شواهد قابل دسترس به وضوح به ایران اشاره می‌کنند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است:

«باید به کشتی‌ها اجازه داده شود که مطابق قوانین بین‌المللی آزادانه تردد کنند. ما همچنان همه توان خود را به کار خواهیم گرفت تا از کشتیرانی [آزاد] که اقتصاد جهانی به آن وابسته است حفاظت کنیم تا [کشتیرانی] بتواند آزادانه و بدون اقدامات خشونت‌آمیز و غیرمسئولانه فعالیت کند.

  • خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه وزرای امور خارجه کشورهای گروه ٧ گفت:

بیانیه بی اساس وزرای خارجه گروه ۷ و نماینده عالی سیاسی خارجی اتحادیه اروپا را که طی آن اتهامات بی‌اساسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است به شدت محکوم می‌کنیم. این حادثه تنها چند روز قبل از مراسم تحلیف رییس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران که جلوه ای از انتقال دموکراتیک قدرت در ایران است سناریوسازی شده است و اینگونه سناریوسازی‌های بی‌پایه که غالبا رژیم صهیونیستی در پشت آن قرار دارد با هدف مشوه ساختن فضا طراحی می‌شود و متاسفانه مشتریانی را که بلافاصله آماده نتیجه‌گیریهای غیر واقعی و نابخردانه هستند را نیز به همراه دارد. ایران به تامین امنیت آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز کاملا متعهد است و آن را جزیی از امنیت خود دانسته و کماکان آماده مشارکت با کشورهای منطقه در زمینه ایجاد، استقرار و تضمین پایداری نطام امنیت دسته جمعی در منطقه است و در عین حال در دفاع از حقوق حاکمیتی خود در این حوزه حتی اندکی تردید نخواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان