هنوز برای مذاکره مستقیم با آمریکا به جمع بندی نرسیده ایم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 0:59

هنوز برای مذاکره مستقیم با آمریکا به جمع بندی نرسیده ایم

شماره: 16499
Aa Aa

او با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به روسیه گفته ۹ تا ۱۰ دقیقه پوتین در اتاق می‌نشیند و منتظر می‌ماند که تا آقای رئیسی نماز را بخواند و برگردد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران؛
هنوز برای مذاکره مستقیم با آمریکا به جمع بندی نرسیده ایم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت:

در رویکرد جدید مشورت با همه همسایگان از اولویت هایی است که ما حتی در موضوع مذاکرات وین هم دنبال می‌کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او ادامه داد:

مولفه های تاریخی و جغرافیایی به علاوه قرابت های دینی و فرهنگی و اشتراکات تمدنی و زبانی با این تعداد کشور همسایه می‌تواند یک فرصت بی نظیر برای نزدیکی ملت‌های منطقه بر اساس فرصت‌ها و چالش‌های مشترک به شمار بیاید.

او با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه اظهار کرد:

این روزها در فضای مجازی به دلیل تحرکاتی که وجود دارد حاشیه‌هایی سعی می‌کنند برای این سفر ساخته شود به دلیل اینکه گاهی اوقات حاشیه‌ها بر متن غلبه می‌کند. هیچ اقدامی که خدشه‌ای به تصمیم سیاسی و شعار پایدار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استقلال سیاسی کشور و نه شرقی و نه غربی خدشه‌ای وارد کند اتفاق نیفتاده است؛ نه در رویکرد ما به چین و نه در رویکرد ما به روسیه. به صراحت اعلام می‌کنیم که در روابط خارجی هم با شرق و هم با غرب کار می‌کنیم اما در حوزه استقلال سیاست نه شرقی نه غربی با قدرت در جای خودش به درستی قرار دارد. در حاشیه های سفر آقای دکتر رئیسی بیان می‌کنند که نحوه چیدمان میز و نحوه استقبال از رئیس جمهور متفاوت از روسای جمهور دیگر بود. چند روز قبل از سفر را به روسیه به ما اعلام کردند که شرایط کرونایی در روسیه به شدت وخیم است. ما توافق کردیم که به دلیل این محدودیت‌ها و شرایط کرونایی در نشستن و چیدمان پروتکل ها کاملاً رعایت شود و فاصله لازم حفظ شود. برای ما بسیار مهم است که رئیس جمهور کشورمان در سفر خارجی که دارند آن هم در مرحله خطیر به کشوری که تا این حد درگیر کرونا هست، همه پروتکل‌ها به دقت رعایت شود. آقای پوتین برای اینکه از آقای رئیسی استقبال کنند از چند دقیقه قبل در کرملین در اتاق استقبال از ایشان قدم می‌زد و منتظر بود و وقتی آقای رئیسی وارد شد به شتاب سمت آقای رئیس‌جمهور آمدند. ما از قبل گفته بودیم به دلیل طولانی بودن مذاکرات، هیئت ایرانی و آقای رئیس‌جمهور در اذان مغرب باید نمازشان را ادا کنند. ساعت ۵ و ۱۲ دقیقه که زمان اذان مغرب بود آقای پوتین به آقای رئیسی اشاره می‌کنند که من اطلاع دارم که وقت نماز شماست و من منتظر شما می مانم. ۹ تا ۱۰ دقیقه آقای پوتین در همان اتاق می‌نشینند و منتظر می‌مانند که تا آقای رئیسی نماز را بخواند و برگردند. در فرودگاه هم استقبالی که از آقای رئیسی انجام شد، استقبال رسمی بود و صرف نظر از تمام محدودیت‌های کرونایی که بود،‌تمام آداب و پروتکل‌ها رعایت شد سخنرانی ایشان در دوما و سایر ملاقات‌هایی که داشتند و از همه مهمتر طرح همه موضوعاتی که در راستای منافع ملی ماست و برای ما مهم است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران گفت:

ما فعلا مذاکرات را در سطح کارشناسان ارشد و مدیران کل وزیران خارجه تنظیم کردیه ایم.

او در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اینکه آیا با رسیدن طرف ها بر مرحله تصمیم سیاسی احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و ۴+۱ در وین وجود دارد؟ ادامه داد:

امیدواریم در همین سطح وارد پروسه اجرا شویم و نیاز به دیدارهای سطح بالا نباشد اما متناسب با پیشرفت مذاکرات درباره هر نوع اقدام دیگر تصمیم گرفته می شود. سعی داریم اخبار مذاکرات وین را در صدر را قرار ندهیم. آنچه برای ما مهم است این است که زمانی مردم در جریان دقیق مسایل قرار گیرند که در میز مذاکرات اتفاق خوبی رخ داده شود. امیدوارم به آن نقطه نزدیک شویم.

وی درباره مذاکرات مستقیم با آمریکا در وین گفت:

آمریکایی ها مکرراً برای مذاکره درخواست دارند اما هنوز به این مسئله در جمع‌بندی های خودمان نرسیدیم.

  •  

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که برای مذاکره مستقیم با تهران برای نجات توافق هسته‌ای «آماده» است.

او به خبرگزاری فرانسه گفته است:

«دیدار مستقیم به ارتباطات موثرتر منجر می‌شود که برای دستیابی سریع به توافق ضروری است.»

وی هشدار داد که با سرعت کنونی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران تقریبا زمانی برای دستیابی به توافق باقی نمانده است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که خبرگزاری فرانسه نامی از او نبرده است تاکید کرد که واشینگتن از همان ابتدا گفته بود که مذاکره مستقیم «سازنده‌تر» است.

وی افزود: «ما آماده‌ایم به‌طور مستقیم با آن‌ها ملاقات کنیم.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان