واکسن کرونا سوهان قم نیست که گرفتن آن آسان باشد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 11:19

واکسن کرونا سوهان قم نیست که گرفتن آن آسان باشد

شماره: 13481
Aa Aa

حسن روحانی گفته مگر انتخابات و تغییر قدرت و یک میز تا چه اندازه دارای ارزش است که انسان دروغ بگوید، تهمت بزند و آبروی مردم را ببرد؟

رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت؛
واکسن کرونا سوهان قم نیست که گرفتن آن آسان باشد

 «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت گفت:

اگر بعد از ماه مبارک رمضان، قفل خاصی بر زبان ما ایجاد شده و حساب شده حرف بزنیم و تهمت، دروغ و بدگمانی را کنار بگذاریم، این نشان می‌دهد که از فرصت ماه رمضان استفاده کرده‌ایم.
به گزارش اسپادانا خبر، وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد:

در حق‌الناس هم اراده خداوند این است که دخالت کند و باید صاحب حق بگذرد. مگر انتخابات و تغییر قدرت و یک میز تا چه اندازه دارای ارزش است که انسان دروغ بگوید، تهمت بزند و آبروی مردم را ببرد. ما می‌دانیم که از دید اخلاق اسلامی گناه غیبت از گناه هفتاد زنا بالاتر است.

وی اظهار داشت:

من نمی‌دانم حرف بعضی‌ها درباره تحریم چیست؟ من نتوانستم در این هشت سال بفهمم که آنها چه می‌گویند. ان‌شاءآلله که می‌خواهند حرف درست بزنند و بلد نیستند. هرکس بتواند تحریم را بردارد و اگر یک لحظه تاخیر بیندازد، گناه بزرگ و نابخشودنی نسبت به ملت ایران انجام داده است که من بعید می‌دانم که خدا از این گناه بگذرد و مردم هم از این گناه نمی‌گذرند. چون بحث گناه بر سر یک نفر نیست. به ۸۴ میلیون نفر در این تحریم ظلم می‌شود البته از نظر من این تحریم شکسته است. وقتی من مذاکرات روزانه وین را می‌خوانم، مشاهده می‌کنم که این دیوار بلند تحریم هر روز یک تکه‌اش پایین می‌ریزد و خراب می‌شود. اگر همه دست به دست هم بدهیم در یک زمان کوتاهی برچیده می‌شود. حالا ما می‌خواهیم با بولدوزر این دیوار را جمع کنیم. برخی‌ها می‌گویند نه با فرغون و بیل این کار را انجام دهید.

وی بیان کرد:

ما می‌توانستیم واکسن کرونا را زودتر وارد ایران کنیم و به صورت گسترده از ماه اسفند شروع کنیم اما چرا نشد؟ دلیل آن چه بود؟ باید مسئولان توضیح و جواب دهند.  عده‌ای راه افتادند و گفتند مسئولان می‌خواهند ما را موش آزمایشگاهی کنند. بعضی از آدم‌هایی که پزشک هم بودند، این حرفها را زدند یا بعضی از آدم‌هایی که سمت‌های دیگری هم داشتند این حرف‌ها را زدند اما ما این کار را نکردیم و گفتیم تا به یک واکسن مطمئن نشویم، آن را نمی‌آوریم. بنابراین مقداری در آنجا تاخیر شد. اگر در مرحله سوم می‌آوردیم مانند بعضی کشورها واکسن زودتر شروع می‌شد. هرچه فکر کردیم واکسنی که به آن اطمینان نداشتیم و هیچ مقام بین‌المللی آن را تایید نکرده بود، نمی‌توانستیم مردم را با آن مورد آزمایش قرار دهیم. یک زمان واکسنی است که می‌خواهیم داخل کشور بسازیم و مردم هم داوطلب هستند. آن یک چیز دیگر است که مراحل خود را طی می‌کند اما زمانی است که کشور دیگری واکسن‌ساز می‌خواهد شود؛ می‌خواهیم وسیله او باشیم. اینجا کار سخت می‌شود. 

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ایران جزو نخستین کشورهایی بود که به دنبال خرید واکسن بود، تصریح کرد:

کواکس زمانی که آمد، جزو اولین‌ها بودیم که رفتیم. رفتیم از طریق کواکس واکسن بخریم و سهمیه خودمان را مطرح کردیم. جزو نفرات اول هم بودیم. پیش پرداخت آن ۵۲ میلیون دلار بود. بنا بود به آنها منتقل کنیم اما نشد. 

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه واکسن آن طور که باید در دنیا فراوان نیست که هرجا بروی بتوانی آن را بخرید، ابراز داشت:

سوهان قم نیست که از دم مغازه‌ای رد می‌شوی، دعوت کند که من سوهان خوب دارم. واکسن به اندازه کافی نیست. واکسن مطمئن به اندازه کافی در دنیا نیست و گرفتن آن آسان نیست اما ما همه تلاش‌مان را برای خرید واکسن انجام می‌دهیم. 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان