واکنش قاطع به عکس مشترک سفیر روسیه و انگلیس ضروری است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 3:51

واکنش قاطع به عکس مشترک سفیر روسیه و انگلیس ضروری است

شماره: 14425
Aa Aa

سفارت خانه های روسیه و انگلیس در ایران می گویند معنای این عکس گرامی داشت تلاش کشورهای متحد علیه نازیسم در طی جنگ جهانی دوم است.

شبیه سازی یک عکس تاریخی در سفارت روسیه؛
واکنش قاطع به عکس مشترک سفیر روسیه و انگلیس ضروری است

سفیر روسیه در تهران عکسی از دیدار با سفیر بریتانیا در محل سفارت روسیه در تهران را در توییتر منتشر کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر، در عکس منتشر شده یک صندلی خالی هم قرار دارد. این عکس به عکس معروف دیدار سران بریتانیا، آمریکا و روسیه در محل سفارت روسیه در تهران و در اوج جنگ جهانی دوم شباهت بسیار دارد با این تفاوت که صندلی وسط احتمالا جای خالی سفیر آمریکا است.

  • محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به انتشار به عکس سفیران روسیه و انگلیس توسط سفیر روسیه در تهران نوشته است:

امروز تصویری بسیار نابجا دیدم. لازم است به همه یادآوری کنم که اوت ۲۰۲۱ است نه اوت ۱۹۴۱ و نه در دسامبر ۱۹۴۳ است. مردم ایران نشان داده‌اند که سرنوشت آنها دست سفارت‌های خارجی یا قدرت های خارجی نیست و در مذاکرات برجام نیز همین طور بود.

33

دیدار سران بریتانیا، آمریکا و روسیه در تهران در جنگ جهانی دوم

  • محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به عکس مشترک سفیر روسیه و انگلیس در توئیتر نوشت:

«‌اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»

دستیار وزیر امور خارجه ایران هم به عکس توهین امیز سفرای انگلیس و روسیه در تهران واکنش نشان داد و به آن ها توصیه کرد ماجرای «نوز» بلژیکی را بخوانند.

  • سید رسول موسوی در توییتر نوشته است :

« ‏عجیب است  درست ۱۲۰ سال پیش محرم سال ۱۳۲۳ قمری موسیو نوز بلژیکی که از طرف روس‌ها وزیر گمرکات ایران شده بود عکسی از خود منتشر کرد که جرقه ای برای انقلاب مشروطیت و سرانجام اخراج وی از ایران شد. به سفرای انگلیس و روسیه که فارسی می‌دانند توصیه می کنم ماجرای نوز را بخوانند»

  • ژوزف نوز مشهور به مسیو نوز (۳۰ مارس ۱۸۴۹ — ۱۶ ژوئیه ۱۹۲۰) یکی از مقام‌های گمرکی اهل بلژیک بود که در دوران مظفرالدین شاه قاجار به وزارت کل گمرکات ایران رسید.

در ماه محرم سال ۱۳۲۳ قمری برابر ۱۲۸۴ خورشیدی عکسی از نوز به دست‌آمد که در میهمانی بالماسکه لباس روحانیون ایران را پوشیده‌بود و عمامه به‌سر داشت. این عکس به میرزا مصطفی آشتیانی رسید، تکثیر شد و در میان مردم پخش شد.

ژوزف نوز

ژوزف نوز در مهمانی بالماسکه با لباس روحانیون ایران

آیت‌الله سید عبدالله بهبهانی به این ماجرا واکنش نشان داد. وی در کلاس‌های درس و بالای منبر از «توهین به مذهب» می‌گفت و خواستار برکناری نوز و عین‌الدوله شد.

مریدان بهبهانی نسخه‌های متعددی از عکس‌ها تهیه و در بین طلاب و مردم پخش کردند و غوغا بالا گرفت. دولت تا شب عاشورا واکنشی نشان نداد و به این اعتراضات وقعی ننهاد اما در شب عاشورا بیم آن بود که اعتراضات بالا بگیرد و آشوب و بلوا به پا شود لذا شاه نامه ملاطفت‌آمیزی برای آیت‌الله بهبهانی فرستاد و وعده داد مقاصد او را برآورده خواهد کرد. در نتیجه آشوب فرونشست و مردم آرام گرفتند ولی چون چند روز گذشت و شاه به وعده‌های خود عمل نکرد. بهبهانی دنباله کار را گرفت و برای اینکه جبهه مبارزه علیه شاه را تقویت کند از سایر علما و روحانیون از جمله شیخ فضل‌الله نوری، سیدمحمد طباطبایی، حاجی میرزاابوطالب زنجانی و حاج شیخ عبدالنبی کمک خواست.

  • سفارت روسیه در ایران در پی انتشار عکس مشترک سفیران این کشور و انگلیس در ایران در صفحه توییتر خویش نوشت: با توجه به واکنش مبهم به عکسمان مایلیم ذکر کنیم که این [عکس] هیچ محتوای ضد ایرانی ای ندارد. ما قصد نداشتیم احساسات ملت دوست و مهربان ایران را جریحه دار کنیم. تنها معنایی که این عکس در بر دارد گرامی داشت تلاش های مشترک کشورهای متحد علیه نازیسم در طی جنگ جهانی دوم است. ایران دوست و همسایه ماست و ما به تحکیم روابطمان بر اساس احترام دو جانبه ادامه می دهیم. 
  • همچنین سفیر فدراسیون روسیه در تهران برای ادای توضیحات در خصوص عکس منتشر شده از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا به وزارت امورخارجه ایران احضار شده است. وی در این دیدار گفته به هیچ وجه هیچ انگیزه و منظور ضد ایرانی پشت انتشار این عکس وجود ندارد.
  • سفیر انگلیس نیز به وزارت امور خارجه ایران احضار شده است. دستیار وزیر و مدیرکل اروپای‌غربی وزارت امور خارجه ایران با غیرقابل قبول دانستن این اقدام که باعث جریحه دار شدن احساسات و غرور ملی مردم ایران شده تاکید کرد مردم بزرگ ایران در طول تاریخ همواره ثابت کرده اند که هر گونه تحرکات زاییده تفکرات استکبارمآبانه را قویا مردود شمرده و در برابر آن ایستادگی می کنند. سفیر انگلیس در پاسخ ضمن ابراز تاسف از سوء تفاهم بوجود آمده اظهار داشت:

ضمن احترام به جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ و تاریخ این کشور تاکید می کنم هیچگونه قصد و نیت سوئی در پشت این موضوع وجود نداشته و سفرا در صدد بوده اند تنها اتحاد روسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند. 

او ابراز امیدواری کرد بتواند در دوره ماموریتش در تهران بر اساس جلب و ارتقاء احترام و اعتماد متقابل، به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

 

 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان