ورزش بازیچه جهت گیری‌های سیاسی در کانادا شده است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 16:17

ورزش بازیچه جهت گیری‌های سیاسی در کانادا شده است

شماره: 17894
Aa Aa

او گفته ایران همکاری با کشورهای همسایه را به منظور بسط مشارکت منطقه ای برای مقابله با ریزگردها و گرد و غبار در دستورکار خود قرار داده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران؛
ورزش بازیچه جهت گیری‌های  سیاسی در کانادا شده است

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در کنفرانس خبری خود گفت:

در کمتر از دو ماه گذشته با وقوع و تشدید بحران ریزگردها وزارت امور خارجه همکاری با کشورهای همسایه را به منظور بسط مشارکت منطقه ای و نهایتا پیاده کردن ترتیبات منطقه ای برای مقابله با گرد و غبار در دستورکار خود قرار داده است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود:

ما این مسیر را با عراق شروع کرده ایم و درنظر داریم در گام بعدی سوریه و تدریجا سایر کشورهای منطقه را به تشریک مساعی در این ترتیبات منطقه ای ترغیب کنیم. در این چارچوب به طرف عراقی پیشنهاد شده است در قالب همکاریهای دوجانبه برای کنترل کانون های غبارخیز، میزبان هیئت ایران باشد. در صحنه بین المللی، وزارت امور خارجه از سالهای گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل، برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP)، سازمان همکاریهای اسلامی و سایر نهادهای بین المللی اقدام به طرح، تدوین و تصویب قطعنامه هایی کرده که مشخصا بر مقابله با ریزگردها و ضرورت همکاریهای منطقه ای به منظور مقابله با معضلات زیست محیطی از جمله گرد و غبار، متمرکز هستند لذا ادبیات بین المللی این موضوع با تلاش چندین ساله وزارت امور خارجه در سازمانهای بین المللی با اجماع شکل گرفته است. با ایجاد همگرایی در بین کشورهای منطقه این امیدواری وجود دارد که در میان مدت بتوان به یکسری از ترتیبات منطقه ای دست یافت تا مقابله با معضلات گرد و غبار در چارچوب همکاری و مشارکت کشورهای منطقه پیش برده شود. در صحنه داخلی نیز وزارت امور خارجه در جلسات ستاد مقابله با گرد و غبار و سایر نهادهایی که در ارتباط با موضوع گرد و غبار هستند به صورت فعال مشارکت می کند.

او به پرسشی پیرامون اظهارات سیاسی برخی از دولتمردان کانادایی در خصوص دیدار تدارکاتی تیم های ملی ایران و کانادا پاسخ داد و گفت:

هماهنگی این دیدار مستقلا از سوی فدراسیونهای فوتبال دو کشور در چارچوب دیدارهای معمول تدارکاتی فوتبال صورت گرفته و فدراسیون فوتبال کانادا در این خصوص اعلام کرده که مصمم است با جلوگیری از هرگونه سوء استفاده سیاسی گروههای شناخته شده ضد ایران این رویداد صرفا ورزشی را میزبانی کند. متأسفانه به نظر می رسد برخلاف ادعاهای نمایشی، ورزشی ترین امور هم بازیچه جهت گیری‌های حزبی و جبهه بندی های سیاسی در داخل کانادا شده است. موضعگیری ها و اظهار نظرهای منفی نخست وزیر کانادا و برخی افراد دیگر حاکی از تفوق نگاه صرف سیاسی و حزبی بر همه وجوه حکمرانی در کانادا بوده و به همین دلیل رفتار مقامات این کشور در علن به راحتی بازیچه گروههای مخالف و ایران ستیز می شود. از دولت و فدراسیون کانادا انتظار می رود فارغ از جوسازی ها و براساس منشور حرفه ای ورزش و اصول شناخته شده فیفا،برگزاری این دیدار تدارکاتی و دوستانه را به دور از شائبه ها و انگیزه های سیاسی و نیز شانتاژهای تبلیغاتی مخالفین تعاملات غیرسیاسی میان مردم کشورها تسهیل کند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به ما اطمینان داده است کلیه توافقات لازم را با فدراسیون فوتبال کانادا در همین چارچوب انجام داده و در صورت نقض توافقات مسئولیت تمامی عواقب آن بر دوش طرف کانادایی خواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان