پارلمان اروپا به لایحه قرارگرفتن نام سپاه در لیست تروریستی رای مثبت داد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 11:40

پارلمان اروپا به لایحه قرارگرفتن نام سپاه در لیست تروریستی رای مثبت داد

شماره: 20947
Aa Aa

۵۹۸ نماینده رای موافق، ۹ نماینده رای مخالف و ۳۱ نماینده رای ممتنع دادند. دوشنبه دولت‌های اروپایی درخصوص اجرایی کردن این مصوبه تصمیم می گیرند.

با اکثریت آرای اعضای پارلمان اروپا؛
پارلمان اروپا به لایحه قرارگرفتن نام سپاه در لیست تروریستی رای مثبت داد

پارلمان اروپا به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی رای مثبت داد.

به گزارش اسپادانا خبر، پارلمان اروپا با اکثریت آرا به طرح قرار دادن «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در فهرست سازمان‌های تروریستی رای مثبت داد.

«طرح تعلیق برجام» هم احتمالا در دستور كار روز پنج‌شنبه پارلمان اروپاست.

دوشنبه آینده دولت‌های اروپایی درخصوص اجرایی کردن این مصوبه تصمیم می گیرند.

در این رای‌گیری ۵۹۸ نماینده به این طرح رای موافق، ۹ نماینده رای مخالف و ۳۱ نماینده رای ممتنع دادند.

تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و در حکم درخواست هستند.
تصمیم نهایی در خصوص قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به تروریسم یا عدم آن را شورای اروپا می‌گیرد. معمولا شورای اروپا در این موارد بر مبنای اجماع تصمیم‌گیری می‌کند.
آنچه تصویب شده متممی در خصوص پیشنهاد قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپاست.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت:

تحريم‌ها علیه ایران افزایش می‌یابد. ما باید نسبت به حمایت از کسانی که برای آزادی و دموکراسی به‌‌پاخاستند متعهد باشیم.

او گفت:

شورای اروپا قصد دارد اقدامات تحریمی را [علیه ایران] افزایش دهد به ویژه به دلیل حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ آن علیه اوکراین.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی این کشور هشدار داده بود.

ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

  •  

ابراهیم عزیزی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

او در گفت‌وگو با ایسنا گفت:

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکشنبه هفته آینده (دوم بهمن) جلسه فوق العاده‌ای درباره بررسی موارد مختلف تشکیل می‌دهد که از جمله آن اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. همچنین در این جلسه حوادث اخیر و رفتار کشورهای غربی نیز بررسی می شود.

وی ادامه داد:

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی براساس قوانین و مقررات داخلی خود عمل می کند؛ حتما اقدامات ما برای آن ها پشیمان کننده خواهد بود. اقدام اخیر اروپایی ها خلاف منافع ملی ماست و قطعا جمهوری اسلامی ایران برنمی تابد. حق هر نوع اقدام متقابل برای ایران محفوظ است.

عزیزی با تاکید بر اینکه اقدام اروپا امکان اجرایی شدن ندارد گفت:

این اقدام یک خوراک سیاسی برای سرپوش گذاشتن بر روی مشکلات داخلی اروپایی است که در موضع ضعف قرار داشته و پاسخگوی مردم خود نیستند.

  •  

سید محمود نبویان، نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و نماینده تهران نیز در واکنش به تلاش اروپا برای تحریم سپاه گفت:

اگر واقعاً منافع ملت ایران به خطر بیفتد اتحادیه اروپایی را در لیست تروریستی قرار خواهیم داد و مدافعان ملت ایران و مدافعان مقاومت در منطقه می‌دانند با تروریست‌ها چگونه مواجه شوند. این تهدید را تمام دشمنان ایران جدی بگیرند و ملت ایران جواب محکمی به اینها خواهد داد.

او گفت:

اتحادیه اروپا همگام با آمریکا می‌خواهد تحریم‌هایی را علیه ملت ایران و سپاه وضع کند و علاوه بر تحریم‌های سابق تحریم‌های جدیدی را می‌خواهد داشته باشد. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست نیروی نظامی یک کشور را تحریم کنند و اولین بار ترامپ چنین کاری انجام داد و سپاه را تحریم کرد. بعد از این اقدام ترامپ، شینده‌ایم که اتحادیه اروپا می‌خواهد سپاه را تحریم کند. حالا چرا اینها می‌خواهند از ملت و نیروی نظامی ما را تحریم کنند؟ به نظر بنده نوع اعتقاداتی که ملت عزیز ایران به دنیا معرفی کرد یعنی اندیشه اسلامی به گونه‌ای است که این اندیشه اسلامی را آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا نمی‌توانند تحمل کنند و جرم این ملت این است که مسلمان هستند. غربی‌ها بدانند این ملت شکست بخور نیست با آیه ان‌تنصرالله ملت ایران را این آیه نشان داد که ملت ایران چطور به آنها یاری رسانده در تشیع جنازه شهدا و سالگرد حاج قاسم و مراسم‌های مذهبی و راهپیمایی‌ها خدا را یاری کردند و خدا هم وعده داده من شما را یاری می‌کنم. آمریکا بداند هر کاری علیه ملت ایران کند این ملت پشتوانه‌ای به نام سیدالشهدا دارد، پشتوانه‌ای به نام خدای متعال دارد و مسلمان است و مسلمان زیر بار زور نمی‌رود. چرا اینها قرآن را در این اغتشاشات آتش زدند؟ چون می خواستند اسلام را نابود کنند. چرا پرچم سیدالشهدا را در اغتشاشات آتش زدند چون اگر کسی مطیع سیدالشهدا باشد زیر بار ظلم نمی‌رود. کفار و مستکبرین عالم بدانند و آنهایی که کافرند به آمرایکا و سران کشورهای کافر بگویید شکست خواهید خورد و حتماً وارد جهنم خواهید شد این سرنوشتی که برای ملت ایران رقم خورده است. این گونه اقدامات و تحریم کردن‌ها یک سیاست انفعالی از جانب دشمنان ملت ایران است و تاریخ به خوبی به آن‌ها نشان داده که کارهایشان و تحریم هایشان هیچ نتیجه‌ای در پی ندارد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان