پلیس سوئد مجوز قرآن‌سوزی را صادر کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 2:40

پلیس سوئد مجوز قرآن‌سوزی را صادر کرد

شماره: 22657
Aa Aa

سازمان‌دهندگان تجمعی اعتراضی قصد دارند در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان یک قرآن را در بیرون مسجد اصلی استکهلم بسوزانند.

پلیس سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد؛
پلیس سوئد مجوز قرآن‌سوزی را صادر کرد

پلیس سوئد اعلام کرد مجوز تجمعی اعتراضی را صادر کرده که سازمان‌دهندگان آن قصد دارند در جریان آن که در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان برگزار می‌شود یک قرآن را در بیرون مسجد اصلی استکهلم بسوزانند.

به گزارش اسپادانا خبر، پلیس سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد که خطرات امنیتی مرتبط با سوزاندن قرآن «این ماهیت را ندارد که براساس قوانین فعلی تصمیم برای رد چنین درخواستی را توجیه کند».

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتر نوشت:

همه جهان‌اسلام اهانت به کتب‌آسمانی و قرآن‌ کریم را قویا محکوم می‌کند. اجازه دادن در اهانت به مقدسات دينی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست. دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است. دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه اسلامی ایران اهانت به قرآن کریم را در سوئد محکوم کرد.

او ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم در سوئد گفت:

از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات در این خصوص اصل مسئولیت پذیری و پاسخگویی را به‌طور جدی مورد توجه قرار دهد.

کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد

مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اقدام اخیر صورت گرفته در سوئد در اهانت به مقدسات اسلامی گفت:

سکوت و رفتار منفعلانه دولت سوئد عاملی برای جسورتر شدن ناقضین یکی از اصول بنیادین و بدیهی حقوق بشر یعنی اصل احترام به ارزش‌های دینی و آسمانی است. پیش از این نيز مشابه این اقدام نسنجیده در خاک سوئد انجام شده و مراتب ناخرسندی ایران قبلا به طرف سوئدی منعکس شده بود. ایران همگام با جهان اسلام، هرگونه تعرض به کتاب مقدس مسلمانان جهان و نیز مجوز صدور چنین اقداماتی را تحمل نمی‌کند. انتظار می‌رود دولت سوئد به بدیهی ترین وظیفه خود در ممانعت از اهانت به ارزش‌های معنوی و دینی مسلمانان به‌طور مسئولانه، مؤثر و بازدارنده عمل نماید. کاردار سوئد در پاسخ ضمن تاکید بر مخالفت دولت سوئد با هرگونه اشکال اسلام‌هراسی، اظهار داشت مراتب را در اسرع وقت به پایتخت کشورش منتقل خواهد کرد.

آذر منصوری، رئيس جبهه اصلاحات نیز در توييتر نوشت: 

مجوز پلیس سوئد⁩ برای سوزاندن کتاب خدا مروج ⁧نفرت⁩ و ⁧خشونت⁩ است. طبق میثاق‌ها و قواعد بین‌المللی احترام به عقاید و باورها از اصول اساسی حقوق ملت‌هاست. قرآن⁩ کتاب مقدس مسلمانان و کتاب خداست. مجوز تجمعی که ⁧پلیس سوئد⁩ برای سوزاندن کتاب خدا داده نه تنها مروج ⁧نفرت⁩ و ⁧خشونت⁩ است، بلکه به تلاش‌ها برای تحقق ⁧حقوق بشر⁩ آسیب جدی می‌رساند.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز طی پیامی قرآن سوزی در استکهلم پایتخت سوئد توسط افراط گرایان را محکوم کرد.

در بخشی از این پیام آمده است پشت این نوع اقدامات، کاسبان تروریسم و دلالان جنگ به سرکردگی استکبار جهانی برای کشتار بیرحمانه زنانه کودکان و مردمان بیگناه هستند تا با تحمیل جنگ و کینه توزی کارخانه‌های اسلحه سازی و تجارت مرگ را پر رونق نگه دارند اما نمی‌دانند آثار زیانبار و وحشتناک این اقدامات دامن آنها را خواهد گرفت.

عراق دستور محاکمه هتاک به قرآن کریم در سوئد را صادر کرد

«فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق با تکیه بر مفاد ماده ۱۴ قانون مجازات این کشور مجوز اقدام قانونی علیه فردی که روز گذشته در سوئد اقدام به هتک حرمت قرآن کریم کرده بود صادر کرد. 

عصر روز چهارشنبه (۲۸ ژوئن) یک سوئدی عراق الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم در نخستین روز تعطیلات عید قربان یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید.

رئیس شورای عالی قضایی عراق، امروز به ریاست دادستانی کل دستور داد که با هماهنگی دادسرای یکم بازپرسی کرخ مراحل قانونی درخواست استرداد و محاکمه این فرد را طی کند.

معترضان عراقی‌ وارد سفارت سوئد شدند

صدها نفر از شهروندان عراقی در محکومیت آتش‌زدن قرآن در سوئد، مقابل سفارت این کشور در بغداد تجمع کرده و خواستار اخراج سفیر سوئد شدند.

برخی منابع خبری نیز از ورود عراقی‌ها به داخل ساختمان سفارت خبر دادند.

کارکنان سفارت استکهلم در بغداد نیز از ترس معترضان سفارت را ترک کردند.

معترضان همچنین پرچم سوئد را از بالای سفارت استکهلم در بغداد پایین کشیدند.

نامه آیت‌الله سیستانی به گوترش درباره توهین به قرآن

آیت‌الله سیستانی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت:

امثال این اقدامات شنیع بارها در کشورهای مختلف طی سال های گذشته صورت گرفته است. احترام به آزادی بیان هرگز اجازه چنین رفتار ننگی را نمی‌دهد، اهانت به قرآن کریم، حمله و اهانت آشکار به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان است. این اقدامات منجر به ایجاد فضای مناسب برای ترویج افکار افراطی و اقدامات اشتباه خواهد شد. 

معاون وزیر خارجه سوئد ضمن ارسال پیامی برای سفارت عراق در استکهلم از حادثه به آتش کشیدن نسخه‌ای از قرآن کریم در این کشور عمیقا ابراز تاسف کرد.

وزارت خارجه سوئد اعلام کرده که به طور جدی با هرگونه اقدام ضداسلامی مخالف است.

دولت سوئد قرآن‌سوزی را اسلام‌هراسانه توصیف و محکوم کرد

پس از فراخوان سازمان همکاری اسلامی به تلاش برای جلوگیری از «اهانت مجدد به قرآن» وزارت امور خارجه سوئد با انتشار بیانیه‌ای سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان مقابل مسجد جامع استکهلم را حرکتی اسلام‌ستیزانه خواند و آن را محکوم کرد.

سازمان کنفرانس اسلامی که مقر آن در جده عربستان سعودی قرار دارد، یکشنبه دوم ژوئیه (۱۱ تیر) از ۵۷ کشور عضو خود خواسته بود با در پیش گرفتن مواضع جدی و یکدست، مانع از توهین مجدد به قرآن در جهان شوند.

در بیانیه وزارت امور خارجه سوئد آمده است:

«دولت سوئد کاملا متوجه است که رفتارهای اسلام‌ستیزانه افراد در تجمعات، می‌تواند مسلمانان را آزرده کند. ما این رفتارها را به شدت محکوم می‌کنیم. چنین حرکاتی به‌هیچ وجه نشانگر بینش دولت سوئد نیست

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان