چرا حکم خلاف شرع بیّن صادر می‌شود؟ | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 12:07

چرا حکم خلاف شرع بیّن صادر می‌شود؟

شماره: 22902
Aa Aa

آنجا که عدالت مخدوش می‌شود بر مبنای اصول مسلم فقهی و قانونی عمل نکنیم| در مواردی مصلحت‌سنجی‌ها بر پایه نوع نگرش به قانون و در مواردی بر مبنای شرایط کشور است.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران؛
چرا حکم خلاف شرع بیّن صادر می‌شود؟

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در جمع تمامی قضات دیوان عالی کشور گفت:

تغییر مدیریت‌ها در دستگاه قضایی برای بهبود عملکرد‌ها و انجام اقدامات مطلوب‌تر در راستای پیشبرد اهداف قوه قضاییه است. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، او ادامه داد:

زمانی که دو برداشت متفاوت از یک قانون می‌شود و در محاکم دو رأی متفاوت صادر می‌شود و هیئت عمومی دیوان عالی کشور در مقام صدور رأی وحدت رویه برمی‌آید اذهان قضات در هیئت عمومی باید متمرکز بر برداشت و استنباط از قانون باشد نه اینکه معطوف به برداشت از قانون به انضمام مصلحت باشد. در مواردی مصلحت‌سنجی‌ها بر پایه نوع نگرش به قانون است و در مواردی این مصلحت‌سنجی‌ها بر مبنای شرایط کشور است. این موضوعی است که باید در قبال آن تدبّر و تأمل بیشتری کرد.

او با اشاره به موضوع مواد ۴۷۴ و ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری ناظر بر تجویز اعاده دادرسی گفت:

دیوان عالی بالاترین مرجع قضایی کشور است. برخی اوقات رئیس دیوان عالی نسبت به رأی صادره از شعب دیوان، درخواست تجویز ماده ۴۷۷ می‌کند بدین معنا که رأی صادره، خلاف بیّن شرع تشخیص داده شده است. در این قبیل موارد لازم است که دقت و عنایت شود چرا در دیوان عالی کشور رای خلاف بین شرع صادر شده است. اگر این موضوع از روی غفلت و برداشت اشتباه از قانون است باید بیشتر توجه و دقت کرد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قاضی ما باید در تمامی مراجع در انشای رأی مستقل باشد گفت:

اگر می‌خواهیم به عدالت رفتار کنیم یکی از طرق رسیدن به عدالت اجرای دقیق قانون است؛ آنجایی که عدالت مخدوش می‌شود ما بر مبنای اصول مسلم فقهی و قانونی عمل نکنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان