کشورهای ۱+۵ برای جنگ با ایران تصمیم قطعی گرفته بودند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 3:00

کشورهای ۱+۵ برای جنگ با ایران تصمیم قطعی گرفته بودند

شماره: 14311
Aa Aa

اگر توقعات ما این است که روابط ما با جهان کاملاً عادی و بدون هیچ تحریم از جمله با آمریکا باشد یک میدان وسیع‌تری برای مذاکره می‌خواهد.

حسن روحانی در آخرین گفت و گوی زنده تلویزیونی؛
کشورهای ۱+۵ برای جنگ با ایران تصمیم قطعی گرفته بودند

حسن روحانی در آخرین گفت و گوی زنده تلویزیونی خود گفت:

سال ۹۲ و در فضای رقابت‌های انتخاباتی من به مردم می‌گفتم ما از طریق مذاکره و از طریق دیپلماسی می‌توانیم تحریم را برداریم. این گره به جایی رسیده بود که یا با دیپلماسی و یا با جنگ حل می‌شد. این حرفی است که آقای اولاند، رئیس جمهور وقت فرانسه در سفر من به پاریس در اواخر سال ۹۴ زد و در مصاحبه‌ مطبوعاتی گفت که در سال ۲۰۱۳ ما ۱+۵ ما ۶ کشور برای جنگ با ایران تصمیم قطعی گرفته بودیم. این را در مذاکرات رسمی به من گفت. گفت ما مصمم به جنگ بودیم و وقتی شما آمدید و اعلام کردید برای مذاکره و مذاکرات اولیه را دیدیم از جنگ منصرف شدیم. الان متن مذاکرات رسمی‌اش و مصاحبه‌اش هست یعنی در ذهن من هم همین بود که بین دو راهی هستیم یا وارد جنگ با دنیا می‌شویم یا وارد صلح می‌شویم و راه صلح، مذاکره و دیپلماسی است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

بعد از آن توافق انتظارات مردم به گونه‌ای بود که آینده را مناسب می‌دیدند. در تمام نظرسنجی‌ هایی که بانک مرکزی برای آینده‌نگری انجام می‌دهد مردم نسبت به آینده نظر مثبت داشتند. آنچه که به مردم قول داده بودم که به جای جنگ از طریق دیپلماسی این گره را باز می‌کنم، این گره باز شد و سرمایه‌داران، سرمایه‌شان را به سمت ایران سرازیر کردند. توافقات زیادی حاصل شد. بانک‌های دنیا قبول کردند نسبت به ایران بیایند و اعتبارات لازم را به ایران بدهند. در توافق هسته‌ای درست است که با ۱+۵ حرف می‌زدیم و با آنها توافق کرده بودیم ولی واقعیت‌اش با آمریکا حرف می‌زدیم. در زمان مذاکره هم واقعیت‌اش این بود، امروز هم همین است. همین امروز هم که در وین صحبت می‌کردیم با آمریکا حرف نمی‌زنیم با ۱+۴ حرف می‌زدیم ولی در واقع طرف مذاکره ما آمریکا است. از اردیبهشت یعنی اواخر سال ۹۶  آمریکا از توافق خارج شد. وقتی از توافق خارج شد شرایط جدیدی ایجاد شد. آمریکایی‌ها می‌خواستند. این توافق وسیع‌تر شود، توافقات منطقه‌ای، سیاسی و دفاعی را هم وارد عمل کنیم.

او گفت:

بانک‌ها اینجور نیستند که فقط به مسأله هسته‌ای نگاه کنند. به مسأله سیاسی و امنیتی و به روابط کشورهای دیگر با ایران هم نگاه می‌کنند. وقتی اینها را کنار هم قرار می‌دهیم می‌بینیم توقعاتی که داریم با مذاکرات نمی‌خواند. همین مصوبه‌ای که مجلس در آذرماه امسال گذرانده که یکی از موانع اصلی برای حل مذاکرات با ۱+۵، یا ۱+۴ به اضافه آمریکا، این است که گفتند تمام تحریم‌ها باید برداشته شود. در مصوبه این است. در ماده ۷ آن، می‌گوید تمام تحریم‌ها، تحریمی که مربوط به مسایل حقوق بشر، موشکی، تروریسم است. بله می‌شود همه این تحریم‌ها را برداشت، منتها مذاکرات دیگر را می‌طلبد و یک فرصت و زمان دیگر اما اگر معیار ما فرمایشات مقام معظم رهبری باشد امکان توافق وجود دارد. مصوبه مجلس مانع است، بله. نه در این دولت مانع است. دولت بعدی هم که روی کار می‌آید اگر مقید به مصوبه مجلس باشد به توافق نخواهد رسید. اگر توقعات ما این است که روابط ما با جهان کاملاً عادی و بدون هیچ تحریم از جمله با آمریکا باشد یک میدان وسیع‌تری برای مذاکره می‌خواهد اما اگر فقط در بخش هسته‌ای باشد چرا. الان همان چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کردند با آن چارچوب می‌توانیم حرکت کنیم و به توافق برسیم.

روحانی گفت:

همه آمارها نشان می‌دهد که به شرایط و قول‌هایی که دادیم، عمل کردیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان