۸۱ نفر به اتهام تروریسم و افکار و عقاید انحرافی اعدام شدند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 20:12

۸۱ نفر به اتهام تروریسم و افکار و عقاید انحرافی اعدام شدند

شماره: 17109
Aa Aa

عربستان می گوید جنایات اعدام شدگان به مقدسات دین آسیب و به عبادتگاه‌ها، مساجد و مقرهای دولتی و نهادهای مهم اقتصادی ضرر رسانده است.

وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد؛
۸۱ نفر به اتهام تروریسم و افکار و عقاید انحرافی اعدام شدند

وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۸۱ نفر را به اتهام تروریسم و افکار و عقاید انحرافی اعدام کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، در بین این اعدامی‌ها، اسامی هفت شهروند یمنی و یک نفر سوری نیز دیده می‌شود.

در این بیانیه آمده است:

«گروه‌های جنایتکار از مسیر حقیقت خارج شده و امیال خود را جایگزین آن کرده و گام‌های شیطانی را در پیش گرفتند و افکار انحرافی و سایر روش‌ها و عقاید انحرافی را پذیرفتند. آنها در راستای خوش خدمتی به طرح‌های طرف‌های متخاصم وطن خود را فروخته‌ و با اقدامات تروریستی مختلف خود برای ریختن خون افراد معصوم و بی‌گناه اقدام کردند. جنایات آنها حتی به پدران و مادرانشان مقدسات دین آسیب رساند و عبادتگاه‌ها و مساجد و تعدادی از مقرهای دولتی و نهادهای مهم اقتصادی ضرر می‌رساندند. نظارت و هدف قرار دادن تعدادی از مقامات و اتباع خارج از کشور، زیر نظر گرفتن و قتل نیروهای پلیس و مثله کردن تعدادی از آنها، مین گذاری، ارتکاب تعدادی جرایم آدم ربایی، شکنجه، تجاوز جنسی، سرقت با سلاح و نارنجک دستی و قاچاق سلاح، مهمات و بمب به عربستان با هدف بی ثبات کردن امنیت، ایجاد آشوب و هرج و مرج و اجرای نقشه‌های تروریستی داعش، القاعده و غیره از دیگر جنایات معدومان به شمار می‌رود».

  •  

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اعدام دسته جمعی اخیر در عربستان این اقدام غیر انسانی را در مغایرت با مبانی اولیه حقوق بشر و حقوق بین‌الملل و اقدامی مغایر با اصول انسانی و رویه های حقوقی پذیرفته شده بدون رعایت فرآیندهای عادلانه قضایی دانست."

او تاکید کرد:

"اعدام و خشونت افسارگسیخته راه حل بحران های خود ساخته نیست و دولت عربستان نمی تواند از عناوین متداول برای پوشاندن آشفتگی های سیاسی و قضایی و سرکوب مردم سوء استفاده نماید."

خطیب زاده با یادآوری "اعمال استانداردهای دوگانه کشورهای غربی و استفاده ابزاری از مفهوم حقوق انسان، سکوت و بی عملی کشورهای مدعی حقوق بشر به این گونه اقدامات را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای از دورویی این کشورها در بهره‌برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولتهای مستقل دانست."

  •  

سازمان ملل اقدام عربستان سعودی در «اعدام دسته‌جمعی» را محکوم کرد.

سازمان ملل در بیانیه‌ای به اعدام ۸۱ نفر از شهروندان سعودی واکنش نشان داد و این اعدام «دسته جمعی» در عربستان را محکوم کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان