«لا اکراه فی الدین» مربوط به مرحله قبل از ورود به اسلام است | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403 - 0:00

«لا اکراه فی الدین» مربوط به مرحله قبل از ورود به اسلام است

شماره: 25149
Aa Aa

بعد از پذیرش اسلام این جمله جاری نیست و نمی توان گفت «لا اکراه فی الدین». قانون را نمی توان با این دلیل که اکراه مردود است زیر پا گذاشت.

سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل؛
«لا اکراه فی الدین» مربوط به مرحله قبل از ورود به اسلام است
سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به روز ارتش اظهار کرد:
ارتش مظهر هیبت، صولت، سطوت و غرور مقدس ملت ماست؛ ارتش جمهوری اسلامی امتیازات ویژه در بین ارتش های دنیا دارد، فرماندهی این مجموعه با نایب حضرت ولی عصر(ع) بوده و یک ارتش مردمی، خودکفا، مستقل  و فاتح سنگرهای بزرگ فناوری های نظامی است.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی ادامه داد:
ارتش جمهوری اسلامی خدمت بزرگی به کشور و انقلاب کرده و انقلاب نیز خدمات عظیمی در حق ارتش جمهوری اسلامی انجام داده است. این ارتش دیگر نه وابسته مستشاران نظامی آمریکا است و نه ابزار دست ارتش آمریکا  که محل ماموریت را بر اساس منافع آمریکا تعیین کند. برای اولین بار ارتش جمهوری اسلامی به نقطه ای از اقتدار رسیده که بدون واهمه دور دنیا حرکت کرد در این سیر در بیخ گوش لجوج ترین دشمن جمهوری اسلامی حاضر شد اما ارتش تا دندان مسلح دشمن جرئت تعرض نکرد.
خطیب جمعه اردبیل گفت:
آمریکا و سه کشور اروپایی از روز عید فطر تمام تلاش خود را بسیج کرده اند تا حمله‌ ایران به اسرائیل اتفاق نیفتد چون یقین دارند که اسرائیل به هیچ وجه تاب آوری کوچکترین حمله ایران را ندارد و هیچ کشوری هم بعد از حمله نمی‌تواند او را نجات دهد. وقتی ارتش اسرائیل در هفت ماه نمی‌تواند بر حماس غالب شود مثل آفتاب روشن است که اگر با حزب‌الله وارد جنگ شود به طور کامل متلاشی می‌شود به همین جهت اسرائیل به شدت مواظب است که جنگ با حزب الله توسعه پیدا نکند و بالاتر از آن تحمل درگیری با ایران را به هیچ وجه نخواهد داشت.
وی ابراز کرد:
ملت عزیز ما توجه کنند که مرکز کنسولگری به منزله خاک ایران است و حمله به آن حمله به خاک ایران حساب می‌شود و امیرالمومنین(ع) فرموده : "ما غُزِیَ قَومٌ قَطُّ فی عُقْرِ دارِهِم إلّا ذَلّوا "(با هیچ مردمی در دل سرزمین شان جنگ نشد مگر آن که به خواری و شکست افتادند. عدم محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق توسط آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس یک پیام بسیار مشمئز کننده و نژادپرستانه به دنیا دارد معنای آن این است که ما می‌توانیم به خاک شما حمله کنیم و شما حق ندارید به حمله ما معترض باشید متأسفانه با این تفکر آینده خوبی از جهت امنیت برای دنیا قابل تصور نیست. این چهار کشور نه تنها حمله به کنسولگری ایران را محکوم نکردند بلکه شورای امنیت سازمان ملل را هم نگذاشتند محکوم کند نماینده ایران در سازمان ملل جمله خوبی گفت وی اظهار داشت: به راحتی می‌توانستید ایران را قانع کنید که حمله نکند و راه آن محکومیت حمله اسرائیل در شورای امنیت بود که نگذاشتید عجیب است که خودشان محکوم نکرده اند و شورای امنیت را هم نگذاشتند محکوم کند حالا از در و دیوار و پنجره وارد می‌شوند و التماس می‌کنند که حمله نکنید.من در برابر این همه اصرار و التماس آنها به ایران که حمله نکند به یک ضرب المثل عربی اکتفا می کنم:" اذا کان بیتک من زجاج فلا ترم الناس بالحجاره" یعنی وقتی خانه تو خانه شیشه ای است پس در این صورت بهتر است به کسی سنگ پرانی نکنی.
امام جمعه اردبیل همچنین اظهار کرد:
خداوند در قرآن فرموده است: «لا اکراه فی الدین» این جمله مربوط به مرحله قبل از ورود به اسلام است. در اسلام هیچ اجباری برای قبول دین اسلام نیست و دین ما هیچ وقت اجبار بر پذیرش دین اسلام نکرده است. مسلمان ها هر کشور را که فتح می کردند اهالی اسلام مردم آن کشور را اجبار به اسلام نمی کردند بلکه اهالی آن کشور را مخیر بین اسلام و جزیه می نمودند اما بعد از پذیرش اسلام این جمله جاری نیست یعنی در برابر احکام اسلام نمی توان گفت لا اکراه فی الدین و این قاعده کلی در تمام کشورها جاری و ساری است یعنی قانون یک کشور را نمی توان با این دلیل که اکراه مردود است زیر پا گذاشت.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان