اولین گزارش رسمی نتایج بررسی مسمومیت دانش‌آموزان اعلام شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 19:14

اولین گزارش رسمی نتایج بررسی مسمومیت دانش‌آموزان اعلام شد

شماره: 21486
Aa Aa

کمتر از ۱۰ درصد از دانش‌آموزان با ماده محرک عمدتا استنشاقی که گازهای خطرناک، جنگی و کشنده نبوده اند مواجهه داشتند و هیچ مورد فوتی وجود نداشته است.

معاون درمان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران؛
اولین گزارش رسمی نتایج بررسی مسمومیت دانش‌آموزان اعلام شد

معاون درمان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز مسمومیت‌ها در دانش‌آموزان را اعلام کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، سعید کریمی درباره بررسی‌های وزارت بهداشت در خصوص بروز مسمومیت‌هایی در برخی مدارس گفت:

به دنبال دستور وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل کمیته علمی و بررسی مسمومیت‌هایی که در مدارس ایجاد شد بلافاصله کمیته‌ای با بیش از ۳۰ نفر از بهترین دانشمندان مرتبط با این موضوع اعم از متخصصین ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و.... تشکیل دادیم و این کمیته چند جلسه برگزار کرده است. گزارش‌های استان‌های مختلف در این کمیته بررسی شده و خود اعضا حضور میدانی پیدا کردند و به استان‌های مختلف رفتند و بیماران را شخصا ویزیت و مدارک را بررسی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نتایجی که اعلام می‌کنم نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی است گفت:

این قضیه دارای چند بخش است؛ بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است مواجهه پیدا کردند. این بخش قسمتی از مجموعه بچه‌هایی که به اورژانس فرستاده شده‌اند است. یک بخش دیگر مربوط به دانش‌آموزانی است که در کنار  دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شده است. بخش سوم هم مربوط به کسانی است که اصلا در آن مدرسه‌ای که ماده محرک با تعدادی از دانش‌آموزان تماس پیدا کرده نبودند اما در اخبار این موضوع را خواندند و عوارض‌شان ناشی از آثار روحی روانی بوده که بر آنها گذاشته شده است. دانش‌آموزانی که در معرض این ماده محرک قرار گرفتند عمدتا ابراز می‌کنند که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از استشمام یک «بو» که این بو متفاوت است و بوهای مختلفی مطرح شده است دچار علائم تحریکی تنفسی مانند سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس و علائم اشک‌ریزش شدند و به دنبال این علائم تحریکی دیگر مانند دل‌درد، ضعف و بی‌حالی و در برخی از این بچه‌ها و افرادی که در معرض این ماده محرک بوده‌اند بی‌حسی اندام‌ها بوده است که اینها علایم مواد محرک است.

وی با بیان اینکه موادی که می‌توانند برای انسان آسیب‌زا باشند در چند دسته تقسیم می‌شوند افزود:

برخی از آن‌ها گازهای خطرناک، جنگی و کشنده هستند اما موادی که بچه‌های ما با آن تماس پیدا کردند اصلا از این نوع گازها نبوده است و تا به امروز خدا را شکر موردی از فوت نداشته‌ایم. همچنین علائم جسمی جدی و پایدار که نیاز به بستری طولانی در بیمارستان داشته باشد نداشتیم. عمده این بچه‌ها بعد از مراجعه به مراکز درمانی، زیر شش ساعت درمان و مرخص شدند البته تعدادی از بچه‌ها که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم مبتلا بودند یا سابقه تشنج داشتند، به بستری بیشتری نیاز داشتند اما هیچ موردی از فوت نداشتیم و بیماران هم وقتی مراجعه کرده‌اند بعد از طی دوره درمانی و اطمینان از اینکه مشکل جدی ندارند، مرخص می‌شوند. ماده محرک که استنشاقی است، خودش حالت گازی دارد اما لزوما آن ماده اصلی ممکن است گاز نباشد بلکه می‌تواند یک ماده جامد باشد؛ به صورت پودر یا خمیر یا حتی مایع باشد که وقتی روی شوفاژ یا بخاری ریخته می‌شود یا در اثر حرارت محیط می‌تواند تبخیر شود و بعد علائم تحریکی را ایجاد کند. بر این اساس در مدرسه نیاز به یکسری آموزش‌ها وجود دارد. مدیران مدرسه قبل از اینکه بچه‌ها وارد حیاط یا کلاس شوند، چک کنند و اگر در داخل کلاس بو یا علائم تحریکی است و مشکوک شدند اطمینان حاصل کنند که مشکلی در کلاس نباشد.این آموزش‌ها بسیار اهمیت دارد و مدیران مدرسه از این مسیر می‌توانند آرامش ایجاد کرده و در عین حال مسولان مدرسه از آن محیط حفاظت کنند.

وی گفت:

در بررسی‌های ما شاید کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها کسانی هستند که واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند و این علایم را داشتند. در کنار این، تعداد بیشتری از بچه‌ها در همان مدارس وقتی می‌بینند دوست‌شان علائم تحریکی پیدا کرده، دل درد دارد یا بی‌حال شده، بچه‌ها دچار اضطراب می‌شوند و ممکن است بدون اینکه مواجهه‌ای با عامل تحریکی واقعی داشته باشند همین علائم را پیدا کنند. در اینجا خیلی مهم است که بتوانیم آرامش را برقرار کنیم. یک بچه وقتی ببیند که معلمش، کادر مدرسه و سایر دانش‌آموزان مضطربند، این اضطراب به او منتقل می‌شود. بنابراین حتما سعی کنند که ضمن حفظ خونسردی با سرعت و دقت دستورالعمل‌هایی را که آموزش و پرورش برای مدارس ارسال کرده، اجرا کنند به عنوان مثال مهمترین کار این است که وقتی این مواد تحریک‌کننده جایی است از آن محل دور شوند. باید بچه‌ها را از کلاس یا هر محیطی که این مواد محرک وجود دارد،دور کنند. البته نیاز نیست که خیلی هول کنند تا خدایی نکرده بچه‌ها از پله بیفتند و آسیب ببینند بلکه با خونسردی اما با دقت و سرعت بچه‌ها را از محیط دور کنند. کار اشتباهی که انجام می‌شود این است که بلافاصله در و پنجره‌ها را باز می‌کنند اما وقتی بچه‌ها را از محیط دور کردند، اتفاقا باید در و پنجره‌ها بسته باشد تا عوامل بهداشت محیط و کسانی که می‌خواهند نمونه‌برداری کنند بتوانند نمونه‌های خوب بگیرند و بتوانیم بهتر بررسی کنیم. این مواد محرک، لزوما یک ماده هم نیست که اسمش را بگوییم و انواع مختلف دارند. عمدتا هم مواد دم دستی هستند و برخلاف آنچه که برخی اظهار کردند مواد دم‌دستی هستند که می‌توانند تحریک ایجاد کنند. در عین حال به تیم‌های اورژانس اعلام کردیم که تریاژ را از همان محیط آغاز کنند و نیاز نیست همه این بچه‌ها که برخی مضطربند و ... به بیمارستان منتقل کنند زیرا عوامل اضطرابی را تشدید می‌کند. همانجا تریاژ انجام شود و کسانی که علائم واقعی دارند، منتقل می‌شوند و کسانی که علائم اضطرابی است، با اطمینان بخشی در محل، مشکل‌شان رفع می‌شود.

کریمی با بیان اینکه بنابراین طبق برآوردها کمتر از ۱۰ درصد از موارد علائم واقعی بودند و عمدتا مربوط به بحث‌های اضطرابی است گفت:

از طرفی کسانی هستند که اصلا در محیط و مدرسه‌ای که مواد محرک وجود داشته، نبودند اما وقتی اخبار را دیده و شنیده‌اند دچار اضطراب شدند. به طوری که ممکن است در مدرسه هیچ چیز جدی نباشد اما همان علائم برای بچه‌ها ایجاد شود. اینجا نقش رسانه‌ها مهم است که در عین آگاهی‌بخشی و آموزش نباید اضطراب ایجاد کنند.به خصوص در یکی دو روز اخیر بسیاری از مواردی که تماس گرفته شده، وقتی اورژانس مراجعه کرده، بحث‌های اضطرابی بوده است. از این مواد محرک نمونه‌هایی داریم و یکسری از تست‌ها مثبت شده اما این تست‌ها نیاز به چک مجدد و قطعیت دارد و بر این اساس باید دوباره برای آزمایشگاه مرجع ارسال شود و بعد از تایید آزمایشگاه مرجع، تایید و بعد اعلام شود که این اقدامات در حال انجام است. از نظر اطلاعاتی و امنیتی هم که دارند کار می‌کنند که اگر عامدانه بوده و دست‌هایی است بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت:

از نظر پزشکی این مواد محرک معمولا با آب شسته می‌شوند بنابراین اگر بچه‌ای علائم را داشت، بهتر است شست‌وشو انجام شود، همچنین افرادی که نزدیک به عامل محرک باشند، ممکن است لباس‌هایشان الوده شود و دوباره بر اثر تماس با لباس، همان علایم تشدید شود. بنابراین لباس‌ها عوض شوند و شست و شو کنند و مایعات بنوشند. معمولا بعد از چند ساعت علائم برطرف می‌شود و اگر نیاز به اقدامات بیشتر داشته باشند، در بیمارستان درمان انجام می‌شود. امیدواریم هرچه سریع‌تر این مشکل رفع شود و بچه‌ها با آرامش مدرسه روند.

کریمی در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مبنی بر عوارض بلند مدت احتمالی ناشی از این مواد گفت:

معمولا مواد محرک عوارض طولانی مدت ندارند و زودگذر بوده و به قصد ایجاد آسیب‌های پایدار استفاده نمی‌شوند. تا امروز هم عارضه‌ای به این صورت نداشتیم. در آینده هم باید بررسی‌های بیشتر شو. اما به نظر نمی‌رسد عارضه طولانی مدت داشته باشد حداقل بررسی‌های ما تاکنون عمدتا عوامل محرک زودگذر را نشان داده است.

وی گفت:

در کشورهای دیگر هم شبیه این اتفاق افتاده که البته وسعتش متفاوت بوده است. برخی از این اتفاقا ناشی از اشتباه انسانی است‌ مثلا در آزمایشگاه مدرسه دقت نکرده و باعث شده بچه‌ها در معرض ماده محرک قرار گرفته‌اند. در عین حال نوع عمدی این اقدامات هم در کشورهای دیگر هم گزارش‌هایی هست، اما عمدتا خطاهای ناخواسته بوده است.

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر بروز مسمومیت در یکی از ایستگاه‌های مترو نیز گفت:

این مواد محرک در هر محیط سربسته‌ای می‌تواند اتفاق بیفتد. نباید برای مردم اضطراب ایجاد کرد. مهمترین موضوع این است که از محیطی که ماده محرک هست، دور شوند. درباره مترو هم تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه ماده جدی وجود داشته باشد، نیست. وقتی جو اضطراب وجود داشته باشد، هر کس در هر جایی ممکن است، احساسی پیدا کند. باید هرچه سریعتر آرامش روانی بازگردد و مردم بدانند که انقدر که فکر می‌کنند موضوعات خطرناک وجود ندارد. تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه مسمومیت جدی در مترو رخ داده باشد، ما نداریم.

  •  

بیانیه شماره ۲ وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران نیز درباره نتایج اولیه تحقیقات از مسایل پیش آمده در برخی از مدارس این کشور منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت در متن این بیانیه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
پیرو نخستین بیانیه وزارت کشور در پیگیری التهابات ایجاد شده در برخی از مدارس و بروز ناراحتی برای تعدادی از دانش‌آموزان عزیز و در تعقیب مجدانه این مساله مهم و با فعالیت  شبانه‌روزی وزارت‌خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، نهادها و دستگاه‌های اطلاعاتی، قضایی و امنیتی، نتایج حاصله زیر به اختصار به سمع و نظر مردم شریف ایران می‌رسد:
۱.بنا بر گزارش های واصله تاکنون در ۲۵۰ کلاس از مدارس سراسر کشور تعداد محدودی از دانش آموزان ابراز احساس عوارض و ناراحتی کرده‌اند.
۲.براساس بررسی نمونه‌های مشکوک در معتبرترین آزمایشگا‌ه های کشور و جمع‌بندی نتایج حاصله در کمیته علمی وزارت بهداشت که از متخصصین ارشد حوزه های مختلف درمانی و بهداشتی تشکیل شده است و همچنین سازمان پدافند غیرعامل و...  خوشبختانه تا این لحظه وجود مواد سمی و خطرناک در هیچ‌یک از دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی یافت نشده است.
۳.در آزمایش‌های انجام شده درکمتر از پنج درصد مراجعین مواد محرکی یافت شده که منجر به بدحالی دانش‌آموزان و بروز علائمی شده است که خوشبختانه هیچ‌کدام منجر به مخاطرات و عوارض پایدار برای فرزندان‌مان نشده است، این می تواند یک اقدام عامدانه و جنایتکارانه باشد و تحقیقات در این زمینه توسط دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی ادامه دارد.
 ۴.در نشست مشترک کمیته علمی وزارت بهداشت ودرمان، بنا به اطلاعات ارائه شده استانداران مرتبط با موضوع و سایر بخش‌های مربوطه معلوم شد که بیش از ۹۰ درصد ابراز ناراحتی دانش‌آموزان ناشی از اضطراب و نگرانی‌های ایجاد شده در فضای کلاس و مدرسه بوده است.
۵ .برابر بررسی های به عمل آمده بخشی از مواردی که منجر به ایجاد التهاب در برخی از مدارس شده است، ناشی از اقدامات ماجراجویانه است که مسئله مورد رسیدگی قرار گرفته است.
۶.تعدادی از عناصر مخل روان و سلامت جامعه، که با نشر اکاذیب و تشویش اذهان در کنار هیاهوی کور بیگانگان در ایجاد جو ملتهب و اضطراب تلاش داشته‌اند توسط مراجع قضایی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند که رسیدگی فوری و قاطع مورد انتظار است.
۷.از اولیاء و والدین محترم دانش‌آموزان در سراسر کشور که تاکنون با خویشتن‌داری و همراهی خود، مانع از اخلال در امر آموزش فرزندان شده‌اند، خواهشمند است با رفع نگرانی از این عزیزان، در صورت مشاهده هرگونه عوامل برهم‌زننده آرامش و سلامت دانش‌آموزان موارد را به سرعت به دستگا‌ه‌های مسوول گزارش کنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان