اگر مردم دل به نظام ندهند هرچه موشک داشته باشیم فایده ای ندارد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 23:21

اگر مردم دل به نظام ندهند هرچه موشک داشته باشیم فایده ای ندارد

شماره: 15794
Aa Aa

مردم را با دسته بندی های مختلف جدا کرده ایم و همه ناکارآمدی ها به پای دین نوشته می شود| مشکل ما نه پول و امکانات که ضعف مدیریت است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی؛
اگر مردم دل به نظام ندهند هرچه موشک داشته باشیم فایده ای ندارد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با جمعی از نویسندگان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت:

انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خانه ملت، او اظهار کرد:

مبنای این انقلاب نیز مردم بودند که آمدند و به آن عینیت بخشیدند. معجزه امام(ره) این بود که دین را از کنج حجره ها به وسط جامعه آورد آن هم در زمانی که همه تحلیل ها این بود که امکان آن وجود ندارد اما قدرت فرهنگ نشان داد که دین این ظرفیت را دارد و شعار هم نیست.

رئیس مجلس ادامه داد:

با گوشت و پوست و استخوان خود می گویم جز با اتکا به فرهنگ و باورهای خود، مقابل دشمن نجنگیدیم. جنگ ما نیاز به گزافه گویی ندارد و یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه قدرت ما باورهای مردم است که اگر دل به جمهوری اسلامی ندهند هرچه موشک داشته باشیم فایده ای ندارد اظهارکرد:

تصور می کنم به این دلیل است که همه کارهایی که مبتنی بر سنت های الهی بود کنار گذاشتیم. مردم تکیه گاه کشور هستند درحالی که ما آنها را با دسته بندی های مختلف جدا کرده ایم. زمانی که از انقلابی گری حرف می زنیم اگر در متن آن عدل و عقل نباشد و انسان ها حرمت نداشته باشند و اگر ما به عنوان مدیری سیاسی، حرف و دعواهای سیاسی و باورهای مختلف مردم را نپذیریم و نگاه عدل و عقل بر تصمیمات ما نباشد و جامعه آن را نبیند، در موضوعات ملی که در سرنوشت همه ما تأثیر دارد به سمت بی هویتی می رود و فرهنگ برای آن بی ارزش می شود.

قالیباف با بیان اینکه امروز با مشکل فرهنگ اقتصادی مواجه هستیم گفت:

من معتقدم کار فرهنگی کار درازمدت نیست بلکه هم به لحظه جواب می دهد و هم تمدن سازی می کند، هرچقدر زحمت بکشید تا همان شب نتیجه آن را می بینید.

رئیس مجلس یازدهم با بیان اینکه امروز در اقتصاد در هر ۲۴ ساعت ۵٫۵ میلیون بشکه نفت در کشور مصرف می کنیم اظهار داشت:

کدام کشور دنیا نسبت به جمعیت خود این میزان انرژی مصرف می کند؟ نمی توان به آن اسراف هم گفت چرا که اسراف تنها دو تا سه برابر است اما ما چه میزان اضافه مصرف می کنیم؟ با احتساب قیمت هر بشکه نفت، حدودا سالی ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه مصرف انرژی در کشور است.  اگر فقط به فرهنگ مصرف که اسراف را در اسلام حرام دانسته، توجه کنیم مشکلات حل می شود چرا که فرهنگ معنا و شاخصه دارد از این رو بدون شک می توانیم نصف این میزان مصرف را صرفه جویی کنیم. برای داشتن یک اقتصاد باثبات صرفا از طریق این یک قلم با ۷۰ میلیارد دلار می توان تثبیت پیدا کرد.

او با بیان اینکه باید این فرهنگ را داشته باشیم که برای مردم احترام قائل شده و آنها را عزیز بشماریم عنوان کرد:

مشکل ما پول و امکانات نیست؛ ضعف مدیریت یک مشکل مهم است. ما به دین و کشور مدیون هستیم و هرکاری می کنیم و همه ناکارآمدی ها به پای دین نوشته می شود اما معتقدم در حوزه فرهنگ با کمترین هزینه های مالی می توانیم به بزرگ‌ترین منافع دست پیدا کنیم. حداقل از نظر کمّی بودجه فرهنگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، ۲٫۵ برابر افزایش داشته اما چون نقشه راه نداشته و در به کارگیری و استفاده از فرهنگ ناشیانه عمل می کنیم به نتیجه نمی رسیم و نیازمند کارِ گروهی و هماهنگی هستیم. همکاری سه قوه لازم است اما کافی نیست و زمانی که به هم افزایی تبدیل شد و مردم به آسایش رسیدند این همکاری و همدلی اثربخش است. در حوزه کارکردی، رفتاری و مدیریتی مشکل داریم که می توان آن را حل کرد. جنگ رسانه ای سخت‌تر از جنگ اقتصادی است. جنگ اصلی فرهنگ ما را مورد هدف قرار داده و شما فرماندهان آن هستید. راه حل مشکلات اقتصاد ما نیز فرهنگ است.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان