با دستمزد فعلی کارگران ایران رغبتی برای کار ندارند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 9:33

با دستمزد فعلی کارگران ایران رغبتی برای کار ندارند

شماره: 16873
Aa Aa

حقوق فعلی تنها کفاف یک‌سوم ماه زندگی یک کارگر را می دهد و بسیاری از کارگران دیگر قدرت خرید یک کیسه برنج تایلندی ۲۰۰ هزار تومانی را هم ندارند.

معینی، دبیر کل کانون شورای اسلامی کار ایران؛
با دستمزد فعلی کارگران ایران رغبتی برای کار ندارند

احمدرضا معینی، دبیر کل کانون شورای اسلامی کار سراسر ایران و رئیس کانون شورای اسلامی کار استان اصفهان گفت:

با دستمزد فعلی کارگران دیگر رغبتی برای کار ندارند و حقوق فعلی شاید تنها بتواند کفاف یک‌سوم ماه زندگی یک کارگر را دهد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نادرست و غیرواقعی بودن رقم هزینه‌های مواد غذایی سبد معیشت خانوار اظهار کرد:

از چند ماه گذشته تاکنون در این خصوص ۲۲۵ ساعت کار کارشناسی از دستگاه‌های مختلف حضور داشتند و برای سبد معیشت عددی نزدیک ۹ میلیون تومان معادل ۸ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۲۰۵ تومان تعیین شد اما در جلسه رسمی با حضور وزیر عدد دیگری مطرح شد. مطابق ماده ۴۱ قانون اساسی دستمزد کارگران براساس تورم مرکز آمار و همچنین سبد معیشت یک خانوار ۳٫۳ نفری باید تعیین شود. دولت و مجلس کف حقوق کارمندان را برای سال آینده ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کردند و انتظار می‌رود نمایندگان کارفرمایان و دولت بتوانند عدد مناسبی را برای مزد سال آینده در نظر بگیرند.

معینی با اشاره به تورم افسارگسیخته در ایران گفت:

سال گذشته بهترین برنج ایرانی حدود کیلویی ۲۵ هزار تومان بود که امسال همین برنج به حدود ۹۸ هزار تومان رسیده است. با افزایش تورم و با رفتن افسارگسیخته قیمت‌ها متأسفانه امروز بسیاری از کارگران نه تنها دیگر توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند بلکه دیگر قدرت خرید یک کیسه برنج تایلندی ۲۰۰ هزار تومانی را هم ندارند.

او با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز به ۲۰۰ هزار تومان گفت:

با نوسانات شدید قیمت‌ها در بازار و قیمت سرسام‌آور ماهی، این محصول پروتئینی نیز از سفره‌های کارگران حذف شده است، همچنین با افزایش قیمت لبنیات، شیر نیز از سفره‌های کارگران حذف شده است.

وی درباره عدد خط فقر نیز اظهار کرد:

هنوز به‌صورت رسمی این عدد از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام نشده است اما به گفته برخی کارشناسان عدد خط فقر بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان در نوسان است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان