برخی از ایرانیان زندانی خارج از کشور در شرایط مناسبی قرار ندارند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403 - 14:31

برخی از ایرانیان زندانی خارج از کشور در شرایط مناسبی قرار ندارند

شماره: 15919
Aa Aa

در حدود چهار دهه گذشته کمتر از ۵۰ نفر ایرانی با تابعیت مضاعف بازداشت شده‌اند و تبلیغات کشورهای غربی کاملاً مسموم، سیاسی و انحرافی است.

کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران؛
برخی از ایرانیان زندانی خارج از کشور در شرایط مناسبی قرار ندارند

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر ایران در نشست مشترک با معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه اظهار کرد:

ما بیش از ۴ میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که تقریبا ۵ درصد ایران را شامل می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از قوه قضاییه، او ادامه داد:

این یک سرمایه بزرگی برای کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. در تمامی ادوار ایرانیان خارج از کشور و ایرانیان داخل کشور برای مجموعه حاکمیت و نظام تفاوتی نداشته‌اند و اینگونه نبوده که فقط کسانی که در داخل کشور زندگی می‌کنند را جزو هموطنان خود تلقی کنیم و از ایرانیان خارج از کشور غافل باشیم.

غریب آبادی گفت:

باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هر ایرانی که قصد ورود به کشور را دارد بدون دغدغه بتواند وارد کشور شود و هر ایرانی که قصد سرمایه‌گذاری در داخل کشور دارد اقدامات لازم برای آن برنامه‌ریزی و تسهیل شود و هر ایرانی که ابتکار و طرح نوآوری دارد باید برای او فضای لازم را فراهم کنیم و نباید از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور غافل شد چرا که ظرفیت بسیار متعالی دارد. هر ایرانی که می‌خواهد متوجه شود که در نظام قضایی ایران پرونده‌ای دارد یا خیر می‌تواند به بخش‌های کنسولی سفارتخانه‌های ما مراجعه کند و ما سعی می‌کنیم با هماهنگی با واحدهای ذیربط قضایی پاسخ را در اسرع وقت اعلام کنیم.

او با اشاره به موضوع ممنوع‌الخروجی‌ها گفت:

برخی از ایرانیان خارج از کشور این سؤال را مطرح کردند که اگر زمانی به ایران آمدند آیا در هنگام بازگشت ممنوع‌الخروج هستند یا خیر. بخشنامه‌ای صادر شده که حق افراد است تا زمانی که ممنوع‌الخروج شدند بلافاصله از موضوع مطلع شوند و در فرودگاه در جریان موضوع قرار نگیرند. همین بخشنامه نیز برای ایرانیان خارج از کشور تسری پیدا می‌کند.

غریب آبادی اظهار کرد:

هیچ واحد قضایی نباید احکامی را صادر کند که مانع ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان خارج از کشور شود و مانعی برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد.

غریب آبادی با اشاره به موضوع دو تابعیتی‌ها گفت:

در خصوص ایرانیان با تابعیت دوگانه طبق قانون تابعیت مضاعف را شناسایی نمی‌کنیم و اینگونه نیست که این موضوع فقط مربوط به ایران باشد بلکه خیلی از کشورها نیز به همین شکل عمل می‌کند اما ارائه خدمات کنسولی با دید تساهل فراهم شده و ادامه پیدا خواهد کرد. متأسفانه در این زمینه برخی از کشورهای اروپایی و غربی تلاش می‌کنند به این موضوع جنبه سیاسی دهند و بعضاً پیام‌هایی را صادر می‌کنند که هموطنان ایرانی ما به ایران سفر نکنند. تاکنون و در حدود چهار دهه گذشته کمتر از ۵۰ نفر ایرانی با تابعیت مضاعف بازداشت شده‌اند لذا تبلیغات کشورهای غربی کاملاً مسموم، سیاسی و انحرافی است و ایرانیان خارج از کشور توجهی به این موضوعات نکنند و هر زمان که تصمیم گرفتند به کشور سفر کنند این موضوع را عملی کنند و با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد و اگر کسی جرمی مرتکب شده باشد طبق قواعد و مقررات با وی برخورد خواهد شد.

او در خصوص ایرانیان زندانی در زندان‌های خارج از ایران نیز گفت:

موضوع قابل توجه در این زمینه این است که برخی از ایرانیان زندانی در زندان‌های خارج از کشور از لحاظ خدمات بهداشتی، سلامت و قضایی در شرایط مناسبی قرار ندارند. در این زمینه وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و تصمیم گرفتیم تا برنامه منسجمی را برای آن‌ها داشته باشیم. ایرانیانی که جرمی مرتکب شدند صرفا باید مجازات آن جرم را تحمل کنند. وظیفه ما و دستگاه سیاست خارجی این است که از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در این زمینه یک راهکار انتقال محکومان با رضایت خود آن‌ها است و راه دیگر این است که با مقامات ذیربط در کشورهای هدف پیوسته در حال مذاکره برای رفع مشکلات ایرانیان زندانی در خارج از کشور باشیم.

وی از امکان مساعدت به برخی از خانواده‌های ایرانیان زندانی در خارج کشور که خانواده‌های آن‌ها داخل کشور هستند خبر داد و گفت:

خانواده‌های برخی از این زندانیان که در داخل کشور هستند ملجأیی جز ما ندارند لذا در این زمینه برای ارائه مساعدت به این خانواده‌ها می‌توان از ظرفیت بنیاد تعاون زندانیان استفاده کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان