بسیاری از مکافات‌ها قبل از دولت سیزدهم بر سر ما خراب شده است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 6:38

بسیاری از مکافات‌ها قبل از دولت سیزدهم بر سر ما خراب شده است

شماره: 21802
Aa Aa

مسئولان دولت گذشته بهتر است سکوت کنند| در دولت اعتدال در هشت سالی که ادامه پیدا کرد خزانه منفی شده بود؛ ایکاش خزانه خالی بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران؛
بسیاری از مکافات‌ها قبل از دولت سیزدهم بر سر ما خراب شده است

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری اظهار کرد:

دولت سیزدهم زمانی کار را آغاز کرد که کشور از نظر اقتصادی شرایط خوبی نداشت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی افزود:

نرخ بیکاری ۱۶ درصدی، بدهی‌ها به تامین اجتماعی و دیگر دستگاه‌ها، ایجاد تعهد ۶۰ هزار میلیارد تومانی بدون منابع، تورم بالای ۵۰ درصدی و... بخشی از مشکلات در آن زمان بود. بودجه دولت سیزدهم با کمترین اختلاف تصویب و سبب شد که کمترین مغایرت را داشته باشیم و ۹۷ درصد وصولی داشتیم.

میرکاظمی گفت:

در سال گذشته هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشتیم در حالی که اتفاقاتی در سال مانند افزایش و ترمیم حقوق، افزایش یارانه‌ها و... سبب شد تا مصارف بیشتر شود اما دولت با صرفه جویی و پرهیز از ریخت و پاش توانست بدون استقراض و بالا بردن پایه پولی توانست بودجه کشور را مدیریت کند. با وجود هزینه‌های هنگفتی که در سال گذشته به دولت تحمیل شد و در حالیکه ماهانه ۱۵ همت اوراق را در سال گذشته که عمدتا توسط دولت گذشته منتشر شده بود تسویه کردیم هیچ استقراضی صورت نگرفت و همه هزینه‌ها از جمله حقوق به موقع پرداخت شد. همین عملکرد سبب شد تا پایه پولی افزایش پیدا نکند بلکه کمتر هم شود. دولت با صرفه جویی و ایجاد انضباط مالی سعی کرد هزینه‌ها را به سمت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اجرای پروژه‌های مهم مانند تنش آبی حرکت کند تا مشکلی از مردم حل شود.

میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت گذشته ادعای مطرح شده درباره خالی بودن خزانه در ‍پایان دولت دوازدهم و بدهی‌های به وجود آمده از جمله اوراق منتشر شده را رد کرده است گفت:

نمی‌دانم تخصص او چیست که درباره بودجه صحبت می‌کند اما ایکاش خزانه خالی بود اما در دولت اعتدال در هشت سالی که ادامه پیدا کرد خزانه منفی شده بود اما آدم‌های سیاسی فکر می‌کنند که درباره همه چیز می‌توانند نظر بدهند. دولت سیزدهم در وضعیت و شرایط خوبی از نظر اقتصادی آغاز به کار نکرد چرا که طی هشت سال قبل از آن رشد اقتصادی ۰.۴ درصد بود، در آن روزها بیش از ۶۰۰ نفر به دلیل کرونا جان خودشان را از دست می‌دادند، ذخایر کالاهای اساسی ۷۰ درصد کمتر از حداقل قابل قبول بود. ۵۳۲ همت سررسید اوراق در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ منتشر شده بود که دولت یازدهم و دوازدهم سررسید آن را تا چهار سال بعد یعنی سال ۱۴۰۵ مشخص کرده بود. بهتر است مسئولان دولت گذشته سکوت کنند. چرا که اگر مجبور شویم اطلاعات دیگری هست که آن را اعلام کنیم اما نمی‌خواهیم مردم را ناامید کنیم. بسیاری از مکافات‌هایی که هست مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده که بر سر ما خراب شده است.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان