بیژن نامدار زنگنه؛ منفور درميان كاركنان وزارت نفت | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 17:04

بیژن نامدار زنگنه؛ منفور درميان كاركنان وزارت نفت

شماره: 13640
Aa Aa

شركتی با نام پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز تاسیس و در میان مدیران آن نام زنگنه نیز به چشم می خورد. برخی از اعیانی ها به این موسسه واگذار شده است.

اعتراض کارکنان وزارت نفت به شیوه نامه افزایش حقوق؛
بیژن نامدار زنگنه؛ منفور درميان كاركنان وزارت نفت

اسپادانا خبر| سید فریور موسوی

 

كاركنان رسمی شرکت نفت در اعتراض به نحوه افزایش حقوق در چندین شهر استان های ایران دست به تجمع زده اند و دامنه اين اعتراضات به كاركنان قراردادی وزارت نفت و تجمع آن ها درمقابل مجلس شورای اسلامی در تهران نیز كشيده شده است.

به دنبال اعتراضات وسيع كاركنان شرکت ملی نفت ایران كه به دنبال سياست های غلط ١٦ سال مديريت بيژن نامدار زنگنه بر وزارت نفت بوجودآمده است نفتی ها در شهرهای آبادان، اهواز، ماهشهر، اصفهان، تهران، شيراز و عسلویه تجمعات اعتراضی برگزار کردند. این تجمعات بنا بر فراخوانی انجام شد که كاركنان رسمی شرکت نفت از پیش اعلام کرده بودند.

اين بار اما اعتراضات نه به دلیل بسته شدن فروشگاههای زنجيره ای، فروش تنها ايرلاين قديمی نفت به بخش خصوصی، واگذاری مراكز تفريحی وزارت نفت به افراد و بخش های غير، واگذاری بهداشت و درمان نفت به پيمانكار و . . . که به نحوه افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ بوده و معترضان با سر دادن شعارهایی علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت خواستار استعفای او شدند.

كاركنان رسمی شرکت ملی نفت ايران در اعتراض اخیر خویش خواهان "اجرای دقیق و عادلانه قانون افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰ و اجرای ماده ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت"،  اصلاح قانون مالیات بر درآمد کارکنان شاغل در شرایط سخت و پرداخت کامل پاداش بازنشستگی بر اساس سنوات خدمت پرسنل بدون رعایت سقف پاداش ۳۰ سال شده اند.

در ديگر تجمع اعتراضی که در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شد کارکنان قراردادی شرکت نفت از جمله کارکنان بخش خدمات و نیز کارگران مشمول قراردادهای موقت نیز حضور يافتند.

آن ها می گویند:

«مطابق ابلاغیه وزیر نفت، کارکنان قرارداد موقت از قانون کار منفک شده و تابع قانون وزارت نفت هستند اما متاسفانه علیرغم این ابلاغیه هیچ یک از سرفصل های شغلی کارمندان نفت به این کارکنان پرداخت نمی‌شود.»

برخي ديگراز معترضان نیز می گويند :

«یکی از وعده‌های وزیر نفت در زمان اخذ رای اعتماد در مجلس دهم، رسیدگی به وضعیت کارکنان مدت موقت بوده است که متاسفانه به دلیل انجام اصلاحات ناقصِ مدیران وزارت نفت این روزها در بلاتکلیفی بیشتری به سر می‌برند به گونه‌ای که برای احقاق حقوق خود بین قوانین وزارت کار و قوانین وزارت نفت پاسکاری می‌شوند.»

بیژن نامدار زنگنه، وزيرنفت كه این روزها به چهره ای منفور درنزد كاركنان اين وزارت خانه تبديل شده در در نامه ای از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواسته تا موضوع رفع محدودیت‌های پرداخت حقوق به کارکنان و بازنشستگان وزارت نفت در جلسه سران سه قوه مطرح شود؛ موضوعی که توسط معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت نفت عنوان شده است.

نفت 1
موسسه پارک فناوری نفت و گاز

فرزین مینو، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت نفت در خصوص چرایی ارسال این نامه می گوید:

" اصلاح شیوه نامه افزایش حقوق راهی جز تصویب قانون جدید یا اخذ مصوبه از سران سه قوه ندارد".

او گفته است:

 "تلاش برای توجیه نمایندگان محترم مجلس نسبت به ویژگی‌ها و صعوبت کار در نفت به‌ ویژه سکوها، جزایر و مناطق دورافتاده دارای آب و هوای نامناسب ادامه دارد. این مصوبه نه ‌تنها از نظر این وزارتخانه که از نظر سازمان برنامه ‌و ‌بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی و دیگر مراجع مرتبط درون و بیرون از دولت، بسیار روشن و غیرقابل تفسیر است بنابراین هیچ راهی برای اصلاح آن جز تصویب قانون جدید یا اخذ مصوبه از سران محترم سه‌ قوه وجود ندارد.».

نفت 2
واگذاری ها به پارک نفت و گاز

 اما به نظر نمی رسد که اين، پايان ماجرا باشد. به تازگی دو تصوير در فضای مجازی منتشر شده كه در يكی از آن ها به تشكيل شركتی با حضور چهره های مطرح نفتی ایران و برای اخذ پروژه های بزرگ پس ازبازنشستگی آن ها اشاره می شود و البته نام زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در میان آنان به چشم می خورد. تصویر دیگر نیز به بذل و بخشش های چندباره وزارت نفت بازمی گردد كه صدای اعتراض كاركنان اين وزارتخانه را طنین انداز کرده است .

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان