ترم آینده دانشگاه های ایران مجازی است
علی خاکی، معاون آموزشی وزارت علوم ایران در افتتاحیه مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی با اشاره به صحبتهای رئیس جمهور در خصوص بازگشایی دانشگاهها گفت: بازگشایی دانشگاهها به این معنی نیست که همه دانشگاهها از ۱۵ شهریور مانند ایام قبل کرونا ترم را شروع کنند بلکه این یک معیار زمانی است که بر اساس آن دانشگاهها میتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. بنابراین ممکن است برخی دانشگاهها از همین تاریخ بازگشایی شوند و برخی نیز دیرتر فعالیت خود را آغاز کنند.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی در ادامه تاکید کرد: در جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتهایم پیش بینی شده است که پیک کرونا را در پاییز و زمستان خواهیم داشت. از این رو برای آنکه تأثیرگذاری آن را کم کنیم، ترم جدید زودتر شروع میشود.
خاکی افزود: وزارت بهداشت اول شهریورماه را برای بازگشایی دانشگاه ها و آغاز نیمسال تحصیلی پیشنهاد داده بود اما چون برخی دانشگاه ها آمادگی لازم را نداشتند، تاریخ شروع ترم به ۱۵ شهریورماه موکول شد.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در نیمسال جدید، آموزشهای الکترونیکی استمرار خواهد داشت و فقط در برخی رشتههای تحصیلات تکمیلی ممکن است آموزش حضوری داشته باشیم.
خاکی صدیق تاکید کرد: خوابگاههای دانشجویی در ترم تحصیلی آینده نیز به صورت محدود و با نیمی از ظرفیت بازگشایی خواهند شد.
خاکی صدیق در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان در نیمسال جاری نیز گفت: شیوه نامه ای در این زمینه به دانشگاهها ابلاغ شد و در اوایل برخی از دانشگاهها تصور میکردند میتوانند امتحانات پایان ترم را به صورت حضوری برگزار کنند ولی با توجه به شیوع مجدد بیماری و مشکل اسکان دانشجویان در خوابگاهها این امکانپذیر نشد و اغلب به سمت برگزاری مجازی امتحان حرکت کردند.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین از تشکیل کارگروه مطالعات پساکرونایی در وزارت علوم خبر داد و گفت: هدف از تشکیل کارگروه این است که وضعیت آموزش دانشگاهها را پس از کرونا و همچنین اثراتی که شیوع این ویروس بر آموزش داشته را بررسی کنیم. در واقع دنبال این هستیم که در این کارگروه دستاوردهای فعلی آموزش مجازی و همچنین بهره برداری از این فرصت برای رشد و تعالی آموزش را مورد بررسی قرار بدهیم.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه گزارشی از وضعیت آموزش دانشگاهها پس از شیوع کرونا ویروس و تعطیلی این مراکز آموزشی ارائه داد و گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده که اوایل اسفند ماه دانشگاهها تعطیل شدند بسیاری تاکید میکردند که دانشگاهها به دلیل شیوع این ویروس تعطیل شوند و فشار زیادی در این زمینه اعمال میکردند اما طبیعتا تعطیلی کامل دانشگاهها و حذف ترم جاری تبعات زیادی برای جامعه آموزش عالی ایجاد میکرد. به همین جهت ما آموزش مجازی را به عنوان روش جایگزین آموزش حضوری به دانشگاهها پیشنهاد کردیم و در این زمینه نیز کارگروهی در وزارت علوم تشکیل شد.
خاکی صدیق همچنین تاکید کرد: وزارت علوم از سوم اسفند ماه بطور قطعی تصمیم خود را برای ادامه آموزش دانشگاهها به شیوه "مجازی" اعلام کرد و با توجه به اینکه ما جزو اولین کشورها در زمینه شیوع ویروس کرونا بودیم و در نتیجه تجربهای بینالمللی در این خصوص نداشتیم اما با تکیه بر توانمندیهای داخلی این روش را تهیه و به همه دانشگاهها ابلاغ کردیم.
معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه روند و شیوه آموزش دانشگاهها بعد از دوران کرونا همان شیوه غالب دانشگاههای برتر دنیا است گفت: از ۳۰۰ موسسه آموزش عالی غیردولتی در کشور فقط هفت موسسه مجوز فعالیت الکترونیکی داشت و کمتر از ۱۰ درصد دانشگاههای دولتی ما نیز از این شیوه آموزش استفاده میکردند. سایر دانشگاهها در کشور اصلا زیرساخت الکترونیکی نداشتند اما بطوریکه تعداد دانشجویان تحت پوشش آموزشهای الکترونیکی تا بهمن ماه ۹۸ به نیم درصد هم نمیرسید اما بعد از شیوع کرونا ویروس از ۲۰ اسفند ماه تمامی دانشگاهها بطور جدی وارد این نوع آموزش شدند.
وی تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار دریافت شده از سطح پوشش آموزشهای الکترونیکی ۹۲ درصد دانشجویان از این نوع آموزشها استفاده کردند و این یک دستاورد ملی برای نظام آموزش عالی کشور تلقی میشود.