تست واکسن ایرانی کرونا بر روی موش، خرگوش و میمون موفق بوده است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403 - 3:23

تست واکسن ایرانی کرونا بر روی موش، خرگوش و میمون موفق بوده است

شماره: 12040
Aa Aa

مینو محرز گفته این واکسن، ویروس ضعیف شده کرونا و مانند واکسن‌هایی است که در کشورهایی مانند چین و روسیه ساخته شده است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا؛
تست واکسن ایرانی کرونا بر روی موش، خرگوش و میمون موفق بوده است

مینو محرز، محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:

واکسن کرونای تولید شده در ایران ویروس ضعیف شده است و مانند واکسن‌هایی است که در کشورهایی مانند چین و روسیه ساخته شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی در گفتگو با ایسنا گفت:

مطالعات حیوانی این واکسن کرونا، نتیجه بخش بوده است. این واکسن بر روی سه حیوان موش، خرگوش و میمون آزمایش شده است و در هر سه مورد موفقیت‌آمیز بوده است. بعد از پایان مطالعات حیوانی و نتایج موفق آن، مستندات به سازمان غذا و دارو ارائه شد که مورد تایید این سازمان قرار گرفت و کمیته اخلاق هم مجوز آغاز مطالعات انسانی آن را ارائه داه است و باید کلینیکال ترایال انسانی این واکسن را که سه مرحله دارد، آغاز کنیم.

محرز درباره تعداد داوطلبان آزمایش انسانی واکسن کرونا ادامه داد:

این موارد به تدریج اعلام می‌شود. افراد داوطلب باید واکسن را در دو دوز تزریق کنند و مطالعه انسانی آن باید در سه مرحله انجام شود تا اگر در این آزمایشات هم، واکسن هم مصون بود و هم موثر بود، بتواند به تولید برسد اما ایمنی این واکسن در بخش حیوانی خوب بوده است و بالای ۷۰ درصد ایمنی داشته است.

وی گفت:

اگر خیلی خوشبینانه فکر کنیم در سال جدید و اواخر بهار می‌توانیم این واکسن را داشته باشیم. واکسن‌های کرونایی هم که در دنیا آماده شده تا بخواهد به دست ما برسد، زودتر از تیر ماه نخواهد بود. ان شالله واکسن خومان هم تا همان زمان یعنی تا تیر ماه نتیجه خواهد داد. اگر واکسن ایمن و موثر باشد باید مجددا از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کند و بعد از آن می‌تواند وارد فاز تولید شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان