تنها ۴ درصد از کارگران ایران امنیت شغلی دارند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 1:24

تنها ۴ درصد از کارگران ایران امنیت شغلی دارند

شماره: 17661
Aa Aa

افزایش ۵۷ درصدی مزد رسمی فقط ۷۵ درصد از هزینه‌های خانواده کارگری را پوشش می دهد| عقد قرارداد یکماهه با کارگران بهره‌کشی از نیروی کار است.

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار در ایران؛
تنها ۴ درصد از کارگران ایران امنیت شغلی دارند

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار در ایران در جمع کارگران لامرد فارس اظهار داشت:

افزایش ۵۷ درصدی مزد رسمی امسال فقط ۷۵ درصد از هزینه‌های خانواده کارگری را پوشش می دهد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، او ادامه داد:

نرخ گذاری سبد معیشت هشت میلیون و ۹۷۹ هزار تومانی برای یک خانواده متوسط شهری ۳٫۳ نفری سرآغاز تعیین دستمزد ۱۴۰۱ شد که عدد یاد شده میانگین کشوری است ولی در بیشتر شهرهای بزرگ بالاتر از ۱۰ میلیون تومان بود. اکنون بیش از ۹۶ درصد قراردادهای کارگری ثبت شده نیز قرارداد موقت هستند یعنی ۴ درصد امنیت شغلی دارند. از طرفی سه و نیم میلیون کارگر غیررسمی وجود دارند که تحت پوشش قانون کار نیستند. کارگری که برای اجاره خانه قرارداد یکساله منعقد می کند و از سویی با قرارداد یک‌ماه کار دارد او با استرس و اضطراب و با آرامش خاطری که ندارد قطعا نمی تواند بهره وری برای آن مجموعه کارگاه داشته باشد. یک عده ای قرارداد کارگر را یک‌ماه منعقد می کنند و بعد مدعی اند می‌خواهیم بهره‌وری کارگر را بالا ببریم. شما دارید از نیروی کار بهره‌کشی می‌کنید. بهره وری آنجاست که خیال او را راحت کنیم و معیشت و امنیت شغلی او را تامین کنیم تا آن کارگر از خود خلاقیت نشان دهد.

او گفت:

حوادث کار در کارگاه‌های کوچک بسیار بالاست. به وفور حوادث نقض عضو داریم و از میانگین جهانی بالاتر است که بخاطر نداشتن تکنولوژی نیست به دلیل نداشتن تمرکز است. در حوزه تشکل‌یابی نیز حدود ۱۲ درصد کارگران دارای تشکلهای کارگری رسمی هستند.

او افزود:

نرخ برخی کالاها قبل از تعیین دستمزد امسال سیر صعودی داشته است و سهم دستمزد در تعیین قیمت تمام شده کالاها در کشور زیر ۸ درصد است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان