خانم‌ها توان مسئولیت‌های مدیریت میانی را ندارند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 17:09

خانم‌ها توان مسئولیت‌های مدیریت میانی را ندارند

شماره: 15495
Aa Aa

بانوان وظایف و مسوولیت‌های دیگری را هم به عهده دارند که مانع پذیرش پست‌های مدیریتی است به خصوص در سطوحی که ضرورتی به حضور آنان نیست.

صدیقه مهدوی کنی از نقش آفرینان دانشگاه امام صادق؛
خانم‌ها توان مسئولیت‌های مدیریت میانی را ندارند

صدیقه(مریم) مهدوی کنی، دختر ارشد آیت‌الله مهدوی کنی، فارغ‌التحصیل فقه و عضو هیات‌علمی پردیس خواهران و از نقش آفرینان دانشگاه امام صادق گفت:

«در حوزه مباحث نظری، مباحث حقوق زن و خانواده و امور تربیتی زنان بسیاری را تربیت کردیم که امروز در مراکز علمی، قانونگذاری و حتی قضایی مشغول به کار هستند.»

به گزارش اسپادانا خبر، وی در گفت و گو با خبرآنلاین و در پاسخ به این سؤال که آیا از نابرابری جذب زنان و مردان فارغ‌التحصیل این دانشگاه در پست‌های مدیریتی دلخور نیستید؟ گفت:

«مساله این است که مگر چند خانم جذب مدیریت میانی در نظام جمهوری‌اسلامی شده‌اند که تعدادی از آنها از فارغ‌التحصیلان ما باشند؟ خانم‌ها توانایی این مسوولیت‌ها را ندارند بلکه آنها وظایف و مسوولیت‌های دیگری را هم به عهده دارند که مانع پذیرش پست‌های مدیریتی است به خصوص در سطوحی که ضرورتی به حضور آنان نیست. هدف ما تربیت زنان برای مشاغلی بود که در جامعه بدان احساس نیاز می‌شود. از همان ابتدا هم هدف این نبود پردیس خواهران، وزیر و رییس‌جمهور زن تربیت کند اما هدفمان تربیت مدیران میانی تربیتی برای نظام آموزشی، حقوقی برای نظام قضایی، قانونگذاری و پژوهشی است که در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مسائل زنان حضور فعال داشته باشند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه از پردیس خواهران بخشی جذب خود پردیس شده‌اند و برخی در آموزش و پرورش ورود کرده‌اند، برخی عضو هیات‌علمی دانشگاه‌ها شده‌اند و بعضی در حوزه مباحث قضایی جذب قوه‌قضائیه و کار وکالت شده‌اند در عین حال بسیاری مشغول کارهای پژوهشی هستند و در عین حال ازدواج کرده و دارای فرزندانی شده‌اند. پردیس برای مشاغلی که مخصوص بانوان است نیرو تربیت کرده و می‌کند و در تربیت نیرو برای نوع کارهایی که مخصوص آقایان است ضرورتی به ورود نمی‌بیند.»

مهدوی‌کنی درباره نحوه گزینش خواهران و تفاوت آن با شرایط گزینش آقایان گفت:

«نهاد خانواده برای ما بسیار بسیار اهمیت دارد و در گزینش دختران به خانواه آنها نیز توجه می‌شود. گزینش علمی، گزینش عقیدتی و تحقیقات محلی هر سه برای خانم‎ها نیز انجام می‌شود اما گزینش تحقیقات محلی خانم‌ها ساده‌تر از آقایان است و ما به تحقیقات از مدرسه و خانواده اکتفا می‌کنیم. برای ما اعتقادات دانشجو مهم است، متدین بودن افراد و اعتقاد به نظام جمهوری‌اسلامی و همراهی خانواده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. خصوصا کسانی که ازدواج کرده‌اند. همان‌طور که تاکید کردم نهاد خانواده برایمان بسیار اهمیت دارد و در نتیجه همراهی همسران در ادامه تحصیل برایمان مهم است به عنوان مثال حتی مهدکودک شکوفه‌های صادق برای تسهیل شرایط برای دانشجویان مادر راه‌اندازی شده است. ما در حوزه‌های تربیتی، فقه، حقوق و فلسفه دانشجو داریم که رشته‌های موردنیاز برای زنان در جامعه است».

وی در جواب این سؤال که چرا برای ورود زنان به عرصه وزارت برنامه‌ریزی خاصی ندارید؟ گفت:

«فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ی ما برای حضور زنان در چنین مدیریت‌هایی آماده نیست. من خودم در خانواده‌ای پرورش یافتم که پدرم تاکید مداوم می‌کرد درس بخوانید حتی وقتی کاری هنری انجام می‌دادیم و به ایشان نشان می‌دادیم، می‌گفتند بسیار قشنگ است اما درس خواندن چیز دیگری است.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان