در حوزه سلامت تورم ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 16:00

در حوزه سلامت تورم ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم

شماره: 15864
Aa Aa

در ۱۰ سال اخیر در بسیاری از شهرهای ایران یک مطب پزشک عمومی هم ایجاد نشده و پزشکان نمی‌توانند با کار پزشکی خالص معیشت خودشان را تامین کنند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران؛
در حوزه سلامت تورم ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم

علی سالاری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران گفت:

طبق مصوبه شورای عالی بیمه سلامت پیشنهاد شده که تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ به صورت گلوبال ۲۸٫۵  درصد افزایش یابد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با ایسنا ادامه داد:

در حوزه پزشکی و تجهیزات پزشکی گاهی میزان تورم تا دو برابر می‌شود زیرا عمده تجهیزات در حوزه پزشکی وارداتی است. پیشنهاد ما این بود که در جزء فنی، هزینه استهلاک و تورم اعلامی مبنای محاسبه قرار گیرد و در جزء حرفه‌ای که مربوط به مهارت و خدمات ارائه شده از سوی جامعه پزشکی است به اندازه افزایش حقوق کارگری تعرفه هم افزایش یابد. بر این اساس پیشنهاد سازمان نظام پزشکی افزایش بین ۵۰ تا ۶۰ درصدی تعرفه‌ها به صورت گلوبال بود البته متأسفانه این پیشنهاد مورد قبول قرار نگرفت.

او گفت:

زمانیکه تعرفه‌ها از تورم عقب‌تر باشند کیفیت خدمات پزشکی چه به لحاظ تجهیزاتی و... و بروز خطاهای پزشکی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. باید توجه کرد که تورم در حوزه سلامت در برخی تجهیزات پزشکی تا ۳۰۰ درصد بوده است و در لوازم آزمایشگاهی ۵ تا ۶ برابر تورم داشتیم. به طور میانگین شاید بتوان گفت که در حوزه سلامت تورم ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم.

سالاری با بیان اینکه تورم افسارگسیخته در سال گذشته باعث شد که تعرفه‌های خدمات پزشکی دوبار مورد محاسبه قرار گرفته و تغییر کند گفت:

امسال هم باید دید که شرایط در کشور به چه صورت پیش می‌رود. ما از مردم جدا نیستیم. مکشلاتی که برای جامعه پزشکی ایجاد می‌شود و تورمی که وجود دارد اگر کنترل نشود باید فکر دیگری کرد. این مقدار افزایشی که پیشنهاد شده به هیچ وجه قیمت واقعی خدمات پزشکی نیست و باعث می‌شود که جامعه پزشکی بیشتر آسیب ببیند.  اکنون مطب‌های زیادی بسته شده است. در ۱۰ سال اخیر در بسیاری از شهرها اصلا شاهد نبودیم که یک مطب پزشک عمومی، ایجاد شده باشد بلکه عمدتا در مراکز ترک اعتیاد و مراکز پوست، مو و زیبایی فعال بوده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که همکاران ما نمی‌توانند در این شرایط با کار پزشکی خالص معیشت خودشان را تامین کنند. شرایط باید عوض شود تا بتوانیم منابع انسانی را در کشور حفظ کنیم. تعداد مطب‌های پزشکان عمومی و برخی متخصصان نسخه‌نویس از سال‌های قبل ثابت مانده است و معمولا پزشکان جوان مطب تاسیس نمی‌کنند زیرا برایشان به صرفه نیست. از هزینه منشی گرفته تا اجرا، مالیات و... باعث شده که کار پزشکی به‌صرفه نباشد و بر این اساس در این مطب‌ها سیر کاهشی داریم. ما نگرانیم که بخش خصوصی خدمات سلامت در کشور تعطیل شود. مطب‌های مامایی نیز در کشور تعطیل شده و دیگر مطب مامایی نمی‌بینیم. این خطر برای مطب‌های پزشکان عمومی و متخصصین نسخه‌نویس مانند متخصصین داخلی، عفونی، اطفال و ... نیز وجود دارد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان