دلار و یورو از مبادلات تجاری ایران و روسیه حذف می شوند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 14:15

دلار و یورو از مبادلات تجاری ایران و روسیه حذف می شوند

شماره: 18639
Aa Aa

صالح آبادی می گوید ایران برای جایگزینی سوئیفت از سامانه‌های پیام رسان بین بانکی بومی استفاده می‌کند. روسیه نیز پیامرسان‌های بومی خود را دارد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران به مسکو سفر کرد؛
دلار و یورو از مبادلات تجاری ایران و روسیه حذف می شوند

علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی ایران در دیدار با معاون نخست وزیر روسیه از توافق بانک مرکزی دو کشور برای توسعه همکاری‌های پولی و بانکی خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، صالح آبادی گفت:

در دیدار با رئیس بانک مرکزی و وزیر توسعه اقتصادی روسیه موضوعات متنوعی از جمله محورهای توسعه همکاری‌های پولی و بانکی و همچنین راهکارهای رفع برخی موانع و گسترش سرمایه گذاری مشترک بین تهران و مسکو مورد بررسی قرار گرفت و توافقات خوبی در این زمینه حاصل شد که اجرای این توافقات به‌طور جدی پیگیری خواهد شد.

معاون نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار توسعه مناسبات اقتصادی و سرمایه گذاری بین تهران و مسکو را یک اولویت و ضرورت دانست و ادامه داد روسیه در این خصوص آمادگی کامل دارد:

زمینه‌های بسیار مناسبی برای گسترش همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور وجود دارد و تفاهم بانک‌های مرکزی دو کشور بمنظور فراهم کردن زمینه‌های لازم در این باره بسیار حائز اهمیت است.

رئیس کل بانک مرکزی در سفر به مسکو، همچنین با وزیر توسعه اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی روسیه دیدار کرد. موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری‌های مشترک دو کشور و همچنین راهکارهای رفع موانع و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی فیمابین، از مهمترین محورهای این گفت‌وگوها بود. در جریان سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به مسکو همچنین مدیران ارشد برخی بانک‌های بزرگ روسیه با علی صالح آبادی ملاقات و درباره گسترش روابط با بانک های ایرانی گفت‌وگو کردند.

  •  

علی صالح‌آبادی با بیان این که کنار گذاشته شدن دلار و یورو یکی از موضوعات گفت‌وگو با طرف روسی بوده است گفت:

خوشبختانه تفاهمات خوبی در زمینه‌های مختلف بانکی، مالی و اقتصادی با روسیه بدست آمد که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد و تجار دو کشور نتایج آن را لمس خواهند کرد. موضوع استفاده از ارز‌های ملی یکی از محور‌های مهم رایزنی با مقامات بلندپایه اقتصادی روسیه بود و به زودی شاهد اجرایی شدن تفاهم‌های بدست آمده خواهیم بود.

علی صالح‌آبادی درباره استفاده از پیامرسان‌های بومی به جای سوئیفت هم گفت:

هم اکنون ایران برای جایگزینی سوئیفت از سامانه‌های پیام رسان بین بانکی بومی استفاده می‌کند و روسیه نیز پیامرسان‌های بومی خود را دارد که می‌تواند مبنایی برای همکاری بانکی بین دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد بستر‌های مالی یکی از مهمترین محور‌های توسعه اقتصادی به شمار می‌رود افزود:

این سفر توانست زمینه‌های بسیار خوبی برای روابط تجار و بازرگانان دو کشور ایجاد کند و از این به بعد فعالیت‌های تجاری در بستر‌های جدید و با سهولت بیشتر انجام خواهد شد. ظرفیت‌های بسیار خوبی برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی وجود دارد و همه‌چیز مهیای رشد سریع مناسبات بین دو کشور است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان