دکترای رشته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر راه اندازی می شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 5:19

دکترای رشته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر راه اندازی می شود

شماره: 15303
Aa Aa

او گفته انتظار دارد تا پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه مهدوی هزار پایان‌نامه و رساله و در حوزه فریضتین حداقل در هر استان سه رساله به این سمت هدایت بشود.

 رییس قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر؛
دکترای رشته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر راه اندازی می شود

مهران صمدی، رییس قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در وبینار تبیین رویکردهای جدید ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر گفت:

قرار است رشته‌ای در مقاطع ارشد و دکتری به‌ عنوان رشته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر راه‌اندازی و محتوای درسی در این زمینه تولید شود.

به گزارش اسپادانا خبر وی ادامه داد:

کسی که می‌خواهد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کند باید دانش داشته باشد. اعضای هیئت علمی در رشته تخصصی خودشان دانش دارند به طور مثال یک دکترای اقتصاد می‌تواند در حوزه های احتکار، گرانفروشی و بانکداری ورود کند و یک دکترای محیط‌زیست می‌تواند در حوزه های جنگل خواری، کوه‌خواری، معدن، شهرسازی یا فاضلاب‌های شهری ورود پیدا کند و یک دکترای مهندسی عمران می‌تواند در حوزه ساخت‌ و ساز و کم‌کاری‌ها و غفلت‌ها و سوء استفاده‌هایی که می‌شود حاکمیت را امر به‌ معروف یا نهی‌ از منکر کند. فلسفه تشکیل این گروه‌های مطالبه‌گری توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تشکیل گروه‌های مطالبه‌گری و گشت ارشاد مسوولان است. یعنی این‌ها می‌آیند از مسوولان مطالبه‌گری می‌کنند و غفلت‌ها و ترک فعل‌ها و اشکالات را متذکر می‌شوند. در گام اول می‌بایست یک تفاهمنامه‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی و ستاد امربه‌ معروف و نهی‌ از منکر خراسان رضوی امضا شود که  کارشان این باشد که در حوزه دانشی، بینشی، حقوقی و معاضدت‌های قضایی ستاد و قرارگاه را حمایت و کمک کنند. اعضای هیئت علمی متخصص و علاقه‌مند می‌توانند در زمینه تولید محتوای کتابهای آموزشی این رشته با ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور همکاری کنند. بعد از امضای تفاهمنامه شرکت همکاران در دوره‌های امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر  است تا از نظر علمی، دانشی و معرفتی کاملاً اشراف پیدا بکنند و با آداب، مراتب، مراحل و نحوه  ادای فریضتین آشنا بشوند چون گاه افرادی که در این حوزه‌ها تخصص و اشراف ندارند به نیت امربه‌ معروف وارد می‌شوند ولی در عمل مرتکب منکر می‌شوند. کار بعدی جمع‌آوری شبهات است چرا که به طور قطع دانشجویان شبهاتی خواهند داشت و همچنین اعضای هیئت علمی سوالاتی خواهند داشت که ما مایلیم که این پرسشها جمع‌آوری شود تا اینها را به نزد آقای گلپایگانی دبیر و قائم‌ مقام ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور تقدیم کنیم و ایشان به این شبهات پاسخ دهند. انتظار داریم هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت موضوعات میان رشته‌ای برود و تا پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه مهدوی هزار پایان‌نامه و رساله و در حوزه فریضتین حداقل در هر استان سه رساله به این سمت هدایت بشود نه این‌که دفاع بشود بلکه عنوان تصویب بشود و دانشجو شروع به تحقیق کردن کند.

او گفت:

وقتی‌که بحث ۲ فریضه امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود بلافاصله ذهن‌ها به سمت مقوله حجاب و عفاف می‌رود در صورتی‌که عرصه این ۲ فریضه به‌ مراتب گسترده‌تر از حجاب و عفاف است. حجاب و عفاف خیلی هم مهم است اما عرصه‌های دیگری هم هست که ما نباید از آنها غفلت کنیم. عرصه‌های فریضتین در تمام عرصه‌های زندگی ساری و جاری است و مصداق دارد برای همین، اولین گامی که می‌خواهیم برداریم این است که تبیین کنیم که عرصه‌های ورود فریضتین کجاست؟ و اولویت‌ها چه چیزهایی هستند؟

رییس قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر گفت:

اقدام بعدی که بسیار مهم است تشکیل گروه‌های مطالبه‌گری است که کسانی که مایلند گروه‌های مطالبه‌گری را تشکیل بدهند می توانند به سایت "میدان مطالبه" رجوع کنند و شیوه‌نامه را مطالعه کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس هرسال اولویت‌ها و مشکلات هر استان را به تفکیک منتشر می‌کند که گروه‌های مطالبه‌گری می‌توانند با استفاده از همان اولویت‌ها حوزه کاری و مساله را انتخاب و در سایت میدان مطالبه ثبت‌نام کنند که طی ۱۰ روز مجوز خواهند گرفت که این مجوز به‌صورت قانونی و رسمی از طرف ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور و از طریق استان به دستشان خواهد رسید و  رسماً مطالبه‌گری خواهند داشت. در ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر هم معاونتی به اسم معاونت علمی و آموزشی تشکیل‌ شده است که کار این معاونت تهیه محتوای آموزشی برای گروه‌های مطالبه‌گری است و قرار است واحد درسی تعریف بشود و این واحد درسی در دانشگاه‌ها تدریس بشود.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان