دکتر محمد فاضلی تکالیف مقرر را انجام نداده است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 7:24

دکتر محمد فاضلی تکالیف مقرر را انجام نداده است

شماره: 16473
Aa Aa

رئیس مرکز جذب وزارت علوم ایران اما در واکنش به خبر اخراج جامعه‌شناس دانشگاه شهیدبهشتی می گوید جذب یا اخراج هیئت علمی دلبخواهی نیست.

روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی تهران؛
دکتر محمد فاضلی تکالیف مقرر را انجام نداده است

محمد خلج امیرحسینی، رئیس مرکز جذب وزارت علوم ایران گفت:

هنوز نامه ای مبنی بر اخراج دکتر محمد فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی به این مرکز ارسال نشده است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی در گفت و گو با ایسنا ادامه داد:

جذب یا اخراج هیئت علمی در دانشگاه ها دلبخواهی نیست و هر تصمیمی در این خصوص باید براساس قانون باشد. هر تصمیمی مبنی بر اخراج و یا جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها باید طبق قوانین و مقررات صورت بگیرد و نتیجه نهایی این تصمیم باید از سوی دانشگاه به مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم ارسال شود که هنوز در خصوص اخراج استادی از دانشگاه شهید بهشتی نامه ای دریافت نکرده‌ایم. دانشگاه ها در خصوص تمدید یا عدم تمدید قرارداد یک عضو هیئت علمی استقلال دارند اما تمامی این اقدامات باید مبتنی بر قانون باشد و دانشگاه اگر تشخیص بدهد که شرایط تمدید قرارداد برای هیئت علمی وجود ندارد می‌تواند آن را تمدید نکند اما مجددا تأکید می کنم همه موارد و تصمیمات باید مبتنی بر قانون باشد.

داو با بیان اینکه وزارت علوم به تمامی اعتراضات و شکایت های ارسالی از سوی اعضای هیئت علمی رسیدگی خواهد کرد گفت:

در حال حاضر نیز ده ها مورد شکایت در خصوص عدم تمدید قرارداد به مرکز جذب وزارت علوم از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها رسیده که تمامی این پرونده ها براساس مسیر قانونی بررسی خواهند شد. تمدید یا عدم تمدید قرارداد یک عضو هیئت علمی در دانشگاه ها دلبخواهی نیست و اگر دانشگاهی از مسیر قانون عدول کند متخلف شناخته می‌شود و با آن برخورد خواهد شد. براساس قانون هر تصمیمی در دانشگاه در خصوص هیئت علمی در صورتی که آن شخص از قواعد و شرایط عدول کند امکان‌پذیر است و اگر عضو هیئت علمی تخلف داشته باشد باید در هیئت انتظامات مورد بررسی قرار بگیرد و ما نیز در وزارت علوم موظف به رعایت حقوق افراد هستیم چرا که شأنی جز رعایت قانون نداریم و نمی‌توانیم خلاف شرع و قانون تصمیمی را اتخاذ کنیم.

  •  

روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی نیز در واکنش به ماجرای اخراج محمد فاضلی، جامعه‌شناس از این دانشگاه اعلام کرده است:

«به اطلاع می‌رساند براساس آیین‌نامه‌های جذب و ضوابط جاری تمدید قرارداد اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، عضو هیأت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم کند. در صورتی‌که عضو در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب نکند، قرارداد همکاری ایشان با دانشگاه تمدید نخواهد شد. موضوع قرارداد پیمانی آقای دکتر محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیأت اجرایی جذب دانشگاه مورخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ مطرح شد و به‌علت عدم انجام تکالیف مقرر در مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۱۴ آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی، پرونده ایشان مورد تأیید هیأت قرار نگرفت. این رأی قابل اعتراض در هیأت اجرایی جذب دانشگاه و متعاقبا در هیأت اجرایی جذب مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مآلاً در مراجع قضایی مربوطه است».

  •  

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در واکنش به اخراج محمد فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که  متأسفانه شاهد حرکتی انحطاط آمیز از سوی برخی متولّیان امور هستیم اعلام کرد:

حذف دانشگاهیان متعهد همچون محمد فاضلی خسارات جبران‌ناپذیری را بر کشور خواهد کرد. انجمن خواستار تجدید نظر فوری در این تصمیم است و از مسئولان محترم و در رأس آنها رییس جمهور محترم مجدّانه می‌خواهد مانع از وارد شدن چنین خسارت بزرگی به دانشگاه و جامعه گردد. از همۀ همکاران و تشکّل‌های دانشگاهی انتظار داریم به نحو مقتضی و قانونی مراتب اعتراض خود را نسبت به این قبیل رویّه‌ها و اقدامات تنگ‌نظرانه و خسارت بار اعلام نمایند.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان