زنان طلبه می توانند آموزگار ابتدایی باشند
حمید نیکزاد، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزشوپرورش درباره لزوم حضور روحانیون در آموزش و پرورش و اینکه چرا باید روحانیون در آموزش و پرورش حضور داشته باشند گفت:
ورود روحانیون به آموزش و پرورش در راستای تربیت تمام ساحتی مورد نظر سند تحول بنیادین به عنوان میثاق ملی تعلیم و تربیت است، آموزش و پرورش مهم ترین نهاد در تعالی فرهنگ، فکر، اندیشه و ساختن جامعه به شمار می رود از طرفی حوزه علمیه و روحانیت باید پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش را جزئی از رسالت خود بداند و از آن به عنوان یک رسالت مهم نگاه کند.
به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با دیده بان ایران اظهار داشت:
لزوما حضور روحانیت در آموزش و پرورش به معنای جذب نیست بلکه بر اساس سند تحول بنیادین، همکاری با این نهاد سرنوشت ساز برای تربیت نسلی برآمده از آموزه های دینی و صد البته با نگاه آموزشی تحولی است.
وی گفت:
آن چیزی که باعث رضایتمندی مسئولان، والدین و مربیان دراین خصوص شده است صرف حضور روحانیون در مدارس و به عبارتی رفیق شدن با دانش آموزان به عنوان یک مشاور امین در امور دینی و مذهبی و حتی آموزشی است و اگر به نظر سنجی ها و گزارش عملکردهای استانی و کشوری نگاهی داشته باشید حکایت از آن دارد هرمدرسه ای که روحانی در آن حضور دارد آمار بزه کاری در آن به شدت کاهش یافته است. منتقدان حضور طلاب در آموزش و پرورش بد نیست کنشگری منصفانه ای در خصوص توانمندی های تعلیم و تربیتی طلاب داشته باشند. حال قضاوت کنید اگر بانوانی از حوزه علمیه که از این رشته فارغالتحصیل شدهاند برای آموزگاری ابتدایی در یک رقابت علمی برابر شرکت کنند کجای آن غیرتخصصی است که اذهان عمومی به گونهای مشتبه شود که این بندگان خدا چون صرفا طلبه هستند گزینش می شوند.حضور زنان طلبه به عنوان معلم ابتدایی در راستای تحول اسلامی آموزش است.
او ادامه داد:
حضور طلبه ها به اذعان بسیاری از مدیران مدارس و خانواده ها منشا خیر و برکت و کمک کارخوبی برای مدیر مدرسه در امور پرورشی می باشند و دانش آموزان نیز رابطه عاطفی خوبی با این قبیل روحانیون برقرار می کنند که در نظر سنجی های صورت گرفته بیش 95درصد خانواده ها از حضور روحانیون در مدرسه ابراز رضایت کرده اند.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزشوپرورش خاطر نشان کرد:
البته فعالیت های دیگری در این راستا در وزارتخانه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهران انجام می شود که می توان به تصویب برنامه پنج ساله ستاد همکاریها که در سال پایانی آن قرار داریم اشاره کرد که تمهیدات لازم برای تدوین برنامه پنج ساله دوم در حال انجام است. تعیین و معرفی نمایندگان حوزه علمیه به سازمان پژوهش و برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش در یازده حوزه یادگیری و حضور کارشناسانه آنان در جلسات کاری این سازمان از جمله این اقدامات بوده است. برگزاری نشستهای سالانه همکاریها به صورت منظم، سرکشی از کمیتههای استانی و شهرستانی، حمایت همه جانبه از تحقق طرح تربیتی امین و استقرار روحانیون زبده در مدارس کشور، برگزاری نشستهای فصلی قطبهای پنجگانه همکاریها، متشکل از معاونان پرورشی مراکز استانها به عنوان دبیران استانی کمیتههای همکاری،تصویب ماده واحده تشکیل دفتر همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در شورای شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن از سوی دولت،تصویب آیین نامه طرح امین و ابلاغ آن از سوی مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش، تنها گوشهای ازعملکرد موفق همکاریها درچند سال اخیر بوده است.