سالانه ۳۰۰۰ بیمار نیازمند پیوند عضو فوت می کنند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 2:11

سالانه ۳۰۰۰ بیمار نیازمند پیوند عضو فوت می کنند

شماره: 17862
Aa Aa

سالانه پنج تا هشت هزار نفر با مرگ مغزی فوت می‌کنند اما به دلیل عدم رضایت برخی خانواده ها تعداد زیادی به دلیل فراهم نشدن عضو پیوند جان می‌بازند.

نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان خبر داد؛
سالانه ۳۰۰۰ بیمار نیازمند پیوند عضو فوت می کنند
نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت:
سالانه ۳۰۰۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در انتظار فراهم شدن عضو پیوندی جان می‌بازند؛.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، او با اعلام این خبر ادامه داد:

سالانه ۷۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده افراد مرگ مغزی به خاک سپرده می‌‎‌شود. به دلیل عدم رضایت برخی خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به اهدای عضو عزیزانشان و از آنجا که افراد مرگ مغزی فقط منبع تأمین عضو مورد نیاز بیماران پیوندی هستند همانند بسیاری از کشورهای دیگر در ایران نیز سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل فراهم نشدن عضو پیوند جان می‌بازند.

آمارها می‌گوید سالانه 3000 نفر از بیماران نیازمند پیوند اعضا به خاک سپرده می‌شوند. ‌این در حالی است که سالانه 5000 تا 8000 نفر با مرگ مغزی فوت می‌کنند و اعضای بدن 3000 نفر از این افراد می‌تواند نجات بخش جان این بیماران باشد اما متأسفانه فقط اعضای بدن هزار نفر از این افراد اهدا می‌شود. با توجه به اینکه هر فرد دچار مرگ مغزی می‌تواند چند عضو از بدن خود را اهدا کند سالانه 7000 عضو قابل پیوند به زیر خاک می‌رود.

امید قبادی درباره وضعیت بیماران نیازمند پیوند عضوی که در لیست انتظار قرار دارند گفت:

قبل از کرونا ۲۵۰۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند بودند که روزانه هفت تا ۱۰ نفر آنها فوت می‌کرد یعنی هر دو تا سه ساعت یک نفر از این بیماران فوت می‌کردند. در دوران کرونا این میزان به دلیل افت ۵۰ درصدی اهدای عضو در کشور طبیعتا باید دو برابر شده باشد اما آمار متقن و آنالیز شده‌ای هنوز به دست‌مان نرسیده است. در عین حال در سال ۱۴۰۰ هم ۲۵۰۰۰ هزار بیمار در لیست اننظار پیوند قرار داشتند که مجددا مرگ‌ومیر لیست انتظار کاهش یافته و به حد سال ۱۳۹۸رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای هشت میلیون نفر در کشور کارت اهدای عضو صادر شده گفت:

بر این اساس ۱۰ درصد جمعیت ایران کارت اهدای عضو دارند. این در حالی است که در کشورهای پیشرو بالای ۶۰ درصد جمعیت کارت اهدای عضو دارند.

قبادی با اشاره به کلیپی که از سوی یکی از رسانه‌های بیگانه درباره خرید و فروش قلب در ایران منتشر شده است اظهار داشت:

اگر فردی مشکل روحی داشته باشد یا از جایی ارتزاق شود و موضوعی را نشر دهد ما که نباید صبح تا شب به آن‌ها پاسخ دهیم. ایران در پیوند کبد در یک مرکز رتبه یک جهان را دارد. در اهدای عضو رتبه یک آسیا را دارد. سالانه ۳۰۰۰ پیوند کلیه در ایران انجام می‌شود. در کشور پیوند کلیه لاپاروسکوپیک و پیوند روده انجام می‌شود که بسیاری از کشورها اصلا زیر بار انجام آن نمی روند. این افتخارات قطعا برای برخی خار چشم است که یک ایرانی به نام سید علی ملک حسینی، آمریکا، اروپا و ... را زیر پا گذاشته باشد و در پیوند کبد با فاصله دو برابری از بیمارستان دوم که در کالیفرنیا است رتبه یک جهان را کسب کند. حال برخی که این افتخارات برایشان سخت است شانتاژ می‌کنند. آیا واقعا رسانه بیگانه‌ای که این ویدیو را پخش کرده فکر می‌کند که نمی‌داند که پیوند قلب از افراد زنده اصلا از نظر علمی، شدنی نیست؟ افرادی که در این زمینه صحبت می‌کنند یا کلاهبردارند یا بیماری روحی دارند یا از جایی ارتزاق می‌شوند. سالانه بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر به ما مراجعه می‌کنند که در بیمارستان‌های پیوند افراد دلال و شیادی کلاه این‌ها را برداشتند و شاید ۵ تا ۶ میلیارد تومان در سال از این قضیه کلاهبرداری می‌شود. به طوری که فردی می‌نویسد که من قلبم را می‌خواهم ۴۰۰ میلیون تومان می‌فروشم. سؤال اول این است که اگر قلبت را بفروشی، فوت می‌کنی، آیا کسی هست که بخواهد بمیرد و قلبش را به فرد دیگری دهد؟ حتی اگر چنین فردی هم وجود داشته باشد که پولش به بازماندگان برسد آیا می‌تواند قلبش را بفروشد؟ اصلا گروه خونی، بافت شناسی و ... چه می‌شود؟ اصلا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و یک دروغ بزرگ است. باید خطاب به فردی که در این کلیپ این موضوع را مطرح کرده است گفت که آخرتت را خراب کردی زیرا اکنون خانواده‌ها و مادرانی هستند که با عشق و علاقه رضایت به اهدای عضو عزیزشان دادند و اکنون با ما تماس می‌گیرند و نگران می‌شوند که نکند چنین اتفاقی برای عزیزشان رخ داده باشد در حالی که اصلا چنین مواردی ممکن نیست و این افراد باید در آخرت پاسخ بدهند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان