عملکرد تعدادی از اشخاص حقیقی در بورس ایران مشکوک بوده است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 20 ارديبهشت 1403 - 6:01

عملکرد تعدادی از اشخاص حقیقی در بورس ایران مشکوک بوده است

شماره: 16889
Aa Aa

اسامی یکصد شخص حقوقی که ورود و خروج آن‌ها به بازار بورس و همچنین مبالغی را که وارد این بازار کرده اند «غیرمنطقی» بوده است استخراج شده است.

«ذبیح‌الله خداییان» رییس سازمان بازرسی ایران؛
عملکرد تعدادی از اشخاص حقیقی در بورس ایران مشکوک بوده است

رییس سازمان بازرسی ایران از شناسایی تعدادی از اشخاص حقیقی با عملکرد مشکوک در موضوع بورس خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، «ذبیح‌الله خداییان» در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به نارضایتی و گله‌مندی مردم از دپوی تعداد قابل توجهی خودرو در پارکینگ‌های کارخانه‌های خودروساز اظهار کرد:

در حال حاضر قریب به ۵۰ هزار خودرو از کل موجودی خودروها در این پارکینگ‌ها کاسته شده و طبق برنامه زمانبندی ارائه شده از سوی شرکت‌های خودروساز اگر روند کنونی به همین شکل ادامه داشته باشد به تعداد معقولی از خودروهای پارک‌شده در پارکینگ‌های این شرکت‌های خودروساز می‌رسیم. به غیر از یک مورد هنوز پرونده کیفری برای دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا در این خصوص تشکیل نشده است. این شرکت‌ها در حال حاضر فعال‌تر از گذشته شده‌اند و بناست که کارها را سریع‌تر انجام دهند منتها اگر به قصور و تقصیر آن‌ها برسیم پرونده کیفری نیز برای آن‌ها تشکیل خواهیم داد همانگونه که درباره شرکت ایران خودرو در شیراز پرونده کیفری به دادگاه ارسال شد.

خدائیان همچنینر از شش اقدام قضایی علیه مسببین وضع موجود بورس خبر داد و تاکید کرد که ورود جدی عدلیه به این موضوع ادامه خواهد داشت.

خداییان با اشاره به هشدارهایی که از مدت‌ها پیش توسط سازمان بازرسی کل کشور به یکی از مسئولان سابق وزارت اقتصاد درباره انتصاب دو عضو شورای عالی بورس داده شده بود گفت:

این افراد با توجه به اصل عدم تعارض منافع، نباید در شورای عالی بورس به‌کارگیری می‌شدند اما بدون توجه به این موضوع انتصاب شدند. تذکرات دیگری نیز به آن مسئول داده شده بود اما به آن‌ها عمل نشد در حالیکه اگر جدی گرفته می‌شدند وضعیت بورس بهبود می‌یافت. همین موضوعات سبب تشکیل پرونده کیفری برای فرد مسئول در وزارت اقتصاد شد و با رسیدگی‌دادگاه کارکنان دولت وی محکوم شد که البته این حکم بدوی است.

او از احراز تخلفاتی علیه اعضای هیئت مدیره سابق بورس نیز خبر داد و گفت:

این تخلفات جهت رسیدگی به مراجع ذی‌صلاح ارجاع شده است. همچنین از اعضای هیئت مدیره سابق بورس اخذ توضیح شده که توضیحات بیان شده از جانب اعضای هیئت مدیره سابق بورس تا حدودی قانع کننده نبوده و پرونده آن‌ها به مرجع قضایی ارسال خواهد شود. در حال حاضر اسامی حدود یکصد شخص حقوقی که ورود و خروج آن‌ها به بازار بورس و همچنین مبالغی را که وارد این بازار کرده اند «غیرمنطقی» بوده است استخراج شده است.

خداییان از شناسایی تعدادی از اشخاص حقیقی با عملکرد مشکوک در موضوع بورس خبر داد و گفت:

باید در خصوص استفاده این افراد از اطلاعات نهانی یا تعارض منافعی که احیانا وجود داشته است بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم صورت بگیرد. سازمان بازرسی کل کشور در این موضوع همکاری لازم را با نمایندگان مجلس دارد و گزارش کار خود را برای آن‌ها ارسال کرده است. چنانچه تخلفی در مورد شرکت‌ها و اشخاص حقیقی در موضوعات مرتبط با بورس احراز شود پرونده کیفری آن‌ها تشکیل خواهد شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان