فرق ما با غرب آن است که در ایران محوریت مردم هستند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 16:35

فرق ما با غرب آن است که در ایران محوریت مردم هستند

شماره: 23436
Aa Aa

او می گوید مردم باید بدانند حقشان چیست و آن حقشان را مطالبه کنند و فلسفه ما در جمهوری اسلامی آن است که آگاهی بخشی کنیم.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی؛
فرق ما با غرب آن است که در ایران محوریت مردم هستند

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش نظاره جهش تولید دانش بنیان گفت:

ما باید نهاد علم را اجتماعی کنیم. باید مبنای توسعه اجتماعی را بر توسعه سیاسی و فرهنگی ارجحیت داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی اظهار داشت:

برای این‌که نهاد علم را اجتماعی کنیم باید در دستگاه‌های مختلف و بخش‌های حاکمیتی هوشمند سازی، شفاف سازی و مردمی سازی را در اولویت قرار داد. پایه‌های اساسی انقلاب اسلامی ما بر مردم استوار است و قدرت مادی، معنوی، مشروعیت و مقبولیت با مردم است. فرق ما با غرب آن است که در ایران محوریت مردم هستند. فلسفه ما در جمهوری اسلامی آن است که آگاهی بخشی کنیم. مردم باید بدانند که حقشان چیست و آن حقشان را مطالبه کنند. در هر کجایی که هستیم نخبگان، مسئولین وظیفه آن است که با اولویت آگاهی بخشی به مردم در زمینه حقوقشان تلاش کنیم که این حقوق را از ما مطالبه کند. ما متأسفانه بعضی از مواقع می‌رویم وظیفه مردم را مشخص می‌کنیم ما اول باید به آنها بگوییم که حقتان چیست و چگونه حقوققتان را مطالبه کنید. اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است. در جمهوری اسلامی هیچ کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم اگر اعتماد مردم نباشد.اگر اعتماد پیدا شد نتیجه آن مشارکت معنی‌دار مردم است. مردم اگر اعتماد کنند بچه‌هایشان را هم به جبهه می‌فرستند. مردم اعتماد پیدا کرده باشند سرمایه خود را به میدان می‌آورند. مردم اعتماد پیدا کرده باشند تمام خلاقیت خود را به میدان می‌آورند و مشارکت معنی‌دار می‌شود. اینجاست که رشد در همه ابعاد اتفاق می‌افتد.

او با بیان این که باید به ۵ میم توجه کنیم گفت:

اولین اینکه همه رویکردهایمان را محل محور کنیم. دومین نکته مسجد محوری است. باورها و ارزش‌ها برایمان مهم است. مورد بعدی مدرسه است. ۲۰ سال است که از مدارس و معلمینمان غفلت کرده‌ایم مدرسه کانون این حرکت‌ها است. میم چهارم منزل منظورمان خانواده است هر برنامه‌ای که در حال انجام است یک مخاطب دارد. ما هر کاری را که انجام می‌دهیم باید خانواده محور باشد. خانواده باید محور حرکت تمام برنامه‌های ما باشد. میم آخر مجازی این پنج عنصر اساسی است که باید در کف جامعه مثل یک زنجیره روابط انسان و مکان را به تمام معنای خودش از آنجا بلند کند.اگر این اتفاق بیفتد ما نتیجه می‌گیریم.

وی ادامه داد:

ما اکنون فرصت‌های زیادی را برای حوزه دانش بنیان فراهم می‌کنیم اما توصیه بنده این است که فعالیت‌های نوآورانه باید نسبت به فعالیت‌های فناورانه اولویت داشته باشد و حرکت رو به جلوی ما به سرعت ادامه پیدا کند. اگر ما صرفا به بخش فناوری توجه کنیم و حمایت‌های ما مخصوص این حوزه شود به سرنوشت ایران خودرو دچار می‌شویم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان