ما مرزبان ریال هستیم نه دلار | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 13:25

ما مرزبان ریال هستیم نه دلار

شماره: 23054
Aa Aa

خبرهای خوب ارزی در راه است| نظام بانکی ما ورشکسته نیست| سه موسسه اعتباری منحل می‌شود| تورم ماهانه تولید در تیر ماه به ۱.۸ درصد کاهش یافته و تراز پرداخت‌ها و تراز حساب جاری کشور مثبت شده است.

فرزین، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛
ما مرزبان ریال هستیم نه دلار

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک خبری تیم اقتصادی دولت در نهاد ریاست جمهوری گفت:

مجامع سه موسسه اعتباری ناتراز تا مهرماه برای انحلال برگزار می شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او از گشایش ها در زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها خبر داد و گفت:

خبرهای خوب ارزی در راه است.

فرزین با بیان اینکه بانک‌های ناتراز را محدود کردیم گفت:

ناترازی به معنی ورشکستگی نیست؛ نظام بانکی ما ورشکسته نیست بلکه دارایی منجمد و عدم کفایت سرمایه مشکل اساسی بانک مرکزی است و باید بانک‌ها کفایت سرمایه را افزایش دهند.

 

او گفت:

ما نقشه راهی در بانک مرکزی تدوین کردیم که نقدینگی مدیریت و کنترل ششده و بازار ارز مدیریت شود تا از این مسیر تنظیم گری و تقویت حکمرانی بانک مرکزی در حوزه ریال و ارز محقق شود.

فرزین افزود:

یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی کنترل نقدینگی است. رشد نقدینگی در سال ۹۹ معادل ۴۰ درصد و در ۱۴۰۰ معادل ۳۹ درصد بود که در ۱۴۰۱ به ۳۱.۵ درصد رسید و در تیر ماه امسال به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است. برنامه ریزی بانک مرکزی رساندن نرخ رشد نقدینگی به ۲۵ درصد در پایان سال جاری است.

او گفت:

نرخ رشد تورم ماهانه کالا در ماه گذشته (تیرماه) به صفر رسید و نرخ تورم ماهانه به شدت کاهش یافت.

فرزین با بیان اینکه نقدینگی در سه ماه اول امسال ۳.۹ درصد رشد کرده ادامه داد:

رشد نقدینگی در حال کاهش و فروش ارز در حال افزایش است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت:

نرخ نقطه به نقطه تورم تولید کننده که در اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل ۱۰۳ درصد بود، در تیرماه امسال به ۳۲ درصد رسیده و تورم ماهانه تولید نیز در این ماه به ۱.۸ درصد کاهش یافته است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در سال‌های گذشته به شمار می‌رود.

وی گفت که حجم تجارت ایران در حال نزدیک شدن به رقم ۲۰۰ میلیارد دلار است که عددی بسیار بزرگ است و صادرات غیرنفتی کشور با روندی افزایشی به ۴۲ میلیارد دلار رسیده است.

فرزین با بیان اینکه در حوزه اقتصاد در حال ورود به دوره جدیدی هستیم گفت:

ما قدرت خلق نقدینگی نظام بانکی را کاهش داده‌ایم به طوری که رشد ضریب فزاینده کاهش یافته و به منفی ۹.۸ درصد رسیده است. فهرستی از ناترازی بانک‌ها را در اختیار داریم و به همه آنها برنامه اصلاح داده ایم و اجرای این برنامه را کنترل می‌کنیم. هیچ بانکی خارج از کنترل ما نیست. برخی بانک‌ها اضافه برداشت دارند که در حوزه اصلاحی برنامه بانک مرکزی قرار دارند.

وی با بیان اینکه رشد بخش نفت به ۱۰ درصد رسیده و فروش نفت نیز در تیر به بالاترین رقم در پنج سال گذشته رسیده است افزود:

صادرات نفت ۴۱ درصد رشد کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وصول مطالبات ارزی ایران از سایر کشورها نیز اظهار داشت:

از بسیاری از کشورها طلب ارزی داریم و در حال مذاکره با تمام این کشورها برای وصول آنها هستیم. اگر با مذاکره حل نشود شکایت می کنیم. خبرهای خوب ارزی در راه است و آثار آن را به زودی مشاهده خواهید کرد

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مبادله ارز اظهار داشت:‌

اتفاقات خوبی از لحاظ نهادسازی انجام شده که نمونه آن راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا است که به زودی آثار آن را مشاهده خواهید کرد.

رئیس کل بانک مرکزی توقف فروش ارز در خیابان و جمع شدن صف های خرید ارز را از جمله دستاوردهای این نهاد نظارتی برشمرد و گفت:

تقاضای ارز برای رفتارهای سفته بازانه در بازار نیز کاهش یافته است و متقاضیان باید حساب ارزی افتتاح کنند.

فرزین از راه‌اندازی صندوق تثبیت ارز خبر داد و گفت:

با راه‌اندازی این سامانه درصدد هستیم با تکانه های بازار ارز برخورد کنیم و ارز مورد نیاز را از این محل تامین کنیم. در حوزه معامله با کشورهای همسایه به دنبال طراحی ریال آفشور هستیم که طرح مناسبی است که می تواند منجر به تقویت حکمرانی ریال شود؛ ما مرزبان ریال هستیم نه دلار و باید ریال را تقویت کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان